סטיבן אילופ היקר

עצוב היה לראות את שקיעתה של מוטורולה, ועצוב לא פחות לראות את שקיעתה של נוקיה, כי אין לכך מילה אחרת ● על כן, מנכ"ל נוקיה, מר אילופ היקר, קבל בבקשה כמה עצות קטנות - אך מועילות - שעשוית לסייע לכם בתקופה הקרובה

שלום לך סטיבן אילופ, מנכ"ל נוקיה (Nokia). אי אפשר להאשים אותך כשאתה משווה את נוקיה לאדם העומד על אסדת נפט בוערת ובוחר לקפוץ למים הקפואים כדי להציל את עצמו. זה תיאור מדויק של מצבה של נוקיה, ואתה אמרת את זה – לא אנחנו.

אמנם נוקיה היא יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, אבל הובלתה הולכת ונשחקת ומתמסמסת מדי רבעון, בייחוד בפלח המכשירים היקרים. באחרונה פרסמה חברת המחקר גרטנר (Gartner), כי מכירות המכשירים החכמים צמחו ב-72% בשנת 2010 לעומת השנה הקודמת. אצל נוקיה לא רואים כל ביטוי לכך, כי נתח השוק הכללי שלה נפל ל-28.9%, לעומת 36.4% שהיה לה בשנה הקודמת.

בינתיים קרו כמה דברים. למשל, מכירות טלפוני האנדרואיד (Android) של גוגל (Google) צמחו כמעט פי שמונה לעומת השנה הקודמת, ולפי גרטנר, נתח השוק של מערכת ההפעלה סימביאן (Symbian) נותר מעט גבוה יותר מזה של אנדרואיד, אבל הפער הולך ומצטמצם במהירות. לפי חברות מחקר נוספות, אנדרואיד בעצם עברה כבר את סימביאן ברבעון הרביעי של 2010.

כמו שטרחת לציין במכתב שלך לעובדי החברה, אנדרואיד היא רק בת שנתיים, אך עם מומנטום חזק כל כך – סביר להניח שהמספרים האלה יהיו אפילו גבוהים יותר בשנה הבאה, וגם בזו שאחריה.

באשר לאפל (Apple) – אחרי שלוש שנים וחצי של שיגעון iPhone, לנוקיה אין עדיין שום דבר שמתקרב אפילו לחוויה דומה, ולאחר כמה שנים שהמכשיר נמכר בארה"ב רק בחברה אחת, בימים אלה הוא אף נמכר בחברה נוספת גדולה, וריזון, מה שיוסיף לו נתח שוק, ושוב – על חשבון פלח החכמים החלש ממילא של נוקיה.

ויש את נוקיה: עדיין יצרנית הסלולר הגדולה בעולם, אבל כולם יודעים שמצבה שונה לחלוטין מזה שהיה רק לפני כמה שנים ספורות. במדינות רבות בעולם היא הפכה לאופציה צדדית עבור המשתמשים. הלקוחות מאבדים עניין במותג כשיש אופציות מעניינות יותר.

מחר אתה עשוי להציג מפנה דרמטי במפגש משקיעים מתוקשר, שיכלול כנראה הצגת אסטרטגיות חדשות וגם כמה עריפות ראשים. עצוב היה לראות את שקיעתה של מוטורולה (Motorola), ועצוב לא פחות לראות את שקיעתה של נוקיה, כי אין לכך מילה אחרת.

הנה כמה הצעות, שאולי חשבת עליהן ואולי לא, אבל נשמח לשתף אותך בהן:

כדאי שתתחיל להיות רציני יותר בקשר לשוק האמריקני. חלפו להם הימים בהם ארה"ב נחשבה למפגרת בתחום הנייד. לרוע מזלך, נוקיה נסוגה מהשוק האמריקני לפני כמה שנים והתמקדה יותר במכירות נפח לשוק הנמוך בשווקים המתפתחים. אולי זה סייע בשמירה על נתח שוק מספרי, אבל לא בשורת הרווח ולא בשמירה על המותג בקרב השווקים הבוגרים. אבל היום, כפי שאתה עצמך כתבת, גם שוק זה מאוים על ידי יצרניות סיניות – שמעתיקות מכשירים שלכם עוד לפני שאתם גמרתם לפתחם. וזהו רק קצה הקרחון. יצרניות סיניות והודיות ישלטו בקרוב בשוק המכשירים הזולים.

בינתיים, שוק הסמארטפונים, שמציע שולי רווח גבוהים בהרבה, פורח ומשגשג בשווקים מפותחים. בארה"ב לבדה, שיש בה כ-300 מיליון משתמשי סלולר, רק 63 מיליון הם בעלי סמארטפונים. המשמעות היא, שממש כדאי לנוקיה לכוון אל השוק הזה. זה בדיוק הזמן.

כדי להצליח בשוק האמריקני, אולי כדאי לך גם להקשיב יותר למפעילות הצפון אמריקניות, כי הן אלה שקובעות את הטון. כן, צריך לבלוע את הגלולה המרה ולתת למפעילות מה שהן רוצות – פלטפורמה של טלפונים חכמים, שנותנת חוויה טובה ומציעה יישומי רשת, ובכך מבטיחה הגדלת הכנסות מהמנויים. כרגע, הפלטפורמה המצליחה ביותר בארה"ב (אבל לא רק שם) היא האנדרואיד. זה המצב.

מה זה אומר? שאולי כדאי לכם להצטרף לחגיגת האנדרואיד. מה יש לכם להפסיד חוץ מקצת כבוד? עם כבוד, כידוע לך, לא הולכים למכולת. רק תסתכל מה עשה האנדרואיד למוטורולה, שהייתה על סף תהום רק לפני שנתיים, ועכשיו, בזכות האנדרואיד יש לה סיכוי כלשהו להשתקם.

תראה גם את HTC, שהפכה גם היא לגורם משפיע בתחום הסמארטפונים בשנים האחרונות, כי לא התביישה לשים קצת בצד את מערכת ההפעלה חלונות ולהשקיע יותר מיקוד במה שהשוק רוצה.

לפי השמועות, אתה עומד להכריז על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט (Microsoft). אבל תחשוב טוב – האם האקו-סיסטם (הקטן מאוד כרגע) של חלונות פון 7 (Windows Phone 7) יכול להבטיח לנוקיה פריצה? לא בטוח. לא מספיק. חלונות פון 7 של מיקרוסופט לבדה לא תצליח לשאת את נוקיה עד שמערכת MeeGo תבשיל.

אז אולי כדאי לכם ללכת על שתיהן – גם אנדרואיד וגם חלונות פון, ובינתיים – להמשיך בפיתוח MeeGo, כי אסור לוותר על חדשנות. נכון הוא שלנוקיה יהיה קשה לבדל את עצמה אם תתחיל להיות דומה למוטורולה ול-HTC ולכל מכשירי האנדרואיד. ייתכן שלטווח הארוך, אנדרואיד וחלונות הם לא הפתרון של נוקיה לחדשנות. תמשיכו בקו החדשנות עם MeeGo, כי שוק מכשירי הסלולר הרי לא ייפול או יעלה רק בזכות פיסת ברזל אחת. מה שיקבע בו יהיה תוכנה ואקו-סיסטם של מפתחי יישומים ושותפים. ממה שידוע, ה-MeeGo שלכם לא ממש מוכנה לשוק, אז למה לא לסמוך בינתיים על משהו עובד?

ועצה אחרונה לי אליכם: מיקוד. תיפטרו מכל מיני יוזמות ומוצרים צדדיים שמסיטים מן המטרה העיקרית – לחזור להיות גורם חשוב בשוק הסמארטפונים. כן, זה אומר לשים בצד גם את Ovi (לא ממש הצלחה אדירה…).

נוקיה קיימת כבר 150 שנה, עוד הרבה לפני שחלמו על טלפונים סלולריים. אם מוטורולה הצליחה להציג מפנה, אין סיבה שנוקיה לא תוכל. עכשיו הוא הזמן לפעולה, אין לכם הרבה זמן. אנו ממתינים בציפייה דרוכה לשמוע על התוכניות העתידיות שלך במהלך פגישת המשקיעים מחר.

בהצלחה!

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רובין

    נחמה אין הגיון בהצעה שלך. מיקוד זה לעבוד על דבר אחד. נוקיה צריכה לבחור מערכת אחת אחרת היא תמות . הבעיה של נוקיה שהיא תמיד בחרה לא להחליט. אין לנוקיה די אן אייי לפתח מערכת הפעלה בעצמה. גם את סימביין היא קנתה. היא צריכה לבחור באנדרויד ותבחר במיקרוסופט ...ועוד עשר שנים לא תהיה נוקיה .

אירועים קרובים