תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הוראות רגולציה צפויות בשנת 2011 – דרכי מימוש ודגשי מיכון

חלק א'

13/02/2011 15:46

מאת עמיר טל, מנהל תחום מוצר "נס פנסיה", מגזר הפיננסי, נס ישראל ומרצה בכנס "כשרשתות חברתיות פוגשות פיננסים" המוקדש ללקוחות המגזר הפיננסי של חברת נס טכנולוגיות

לאחר שנה רגועה (יחסית) והאטה בשטף הוראות החוק וחוזרי האוצר, שבים גופי החקיקה והבקרה לתפוקות המוכרות לנו מהשנים האחרונות, ושנת 2011 צפויה להיות עתירת יישום שינויי תחיקה. ניתן כבר להרגיש כי חוזרי האוצר החדשים נגזרים מתוך תוכניות "אב" רחבות אופקים המיועדות לטפל בנושאים שלמים בראיה ארוכת טווח, ועם זאת עדין צפוי לנו בשנת 2011 מימוש הוראות החוק במגוון רחב של תחומים ונושאים.

בחלק זה של מאמר זה נדון ב-2 נקודות ראשונות הקרובות יותר לפעילויות ניהול תיקי העמיתים ו/או למערכות המיכון המשרתות את היצרנים.

איחוד קופות

בין אם תדחה לאמצע או לסוף שנת 2011, גרסת החוק לאיחוד קופות ברמת המתפעל חייבת בתחילת טיפול מיידי. היקף התכנון, העבודה והבקרות בסיום התהליך גדול.

את איחוד הקופות ניתן לבצע באחת משתי הדרכים הבאות:

•    העברת החשבונות מהקופה המוסרת למקבלת על בסיס תהליכי "העברת חשבון בין קופות"
•    "הסבת נתונים" מהקופה המוסרת למאגרי המידע של הקופה המקבלת.

השימוש בפונקציות הקיימות והיציבות של "העברת חשבון בין קופות" נראה במבט ראשון מפתה למדי, פתיחה ממוכנת של בקשות העברה "יוצאות" ו"נכנסות" וכל השאר קיים. ואכן רוב הגורמים אשר ביצעו עד כה איחודי קופות בחרו בשיטה זו. רק בשלבי הביצוע מתגלות הבעיות הקטנות והכואבות : פתיחה ממוכנת נדרשת של חשבונות בקופה המקבלת,  נתונים רבים שאינם כלולים בפורמט ההעברה הקיים המחויבים להעברה באיחוד (מוטבים, עיקולים, הלוואות, ביטוחים, הוראות גביה ופיצול כספים, נתוני דיוור ועוד…), אובדן כל/רוב המידע ההיסטורי בחשבון לרבות כל התנועות הכספיות (ועוד נשלם על כך בחוזר הטיוב), הטיפול בהפרשים הכספיים הנובעים מחישוב שווי בקופה המוסרת יומיים לאחור, ניתוב הכספים בין קופות מסלוליות.

המלצתנו – לאור ניסיוננו באיחוד קופות בשתי השיטות לעיל אנו ממליצים על ביצוע הסבת נתונים מלאה. אומנם מהלך כזה מחייב ביצוע בצמוד לסגירת חודש והקפדה יתרה על תהליכי הבדיקה אולם בסופו של דבר התוצאות יתבטאו בנתונים שלמים, מדויקים,  ובמעבר של מלוא ההיסטוריה. העובדה כי אותו הספק ואותו בסיס נתונים משמשים למסירה ולקבלת המידע עשויות בתכנון נכון לפשט את הביצוע.

מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני

המבנה האחיד הרחב הוא סנונית ראשונה מתוכנית האב להקמת מסלקת המידע ולזרימת מידע ממוכנת. למרות מגוון הממשקים המפורטים בסעיף 3 של החוזר, הרי שנספח א' כולל רק את הגדרת ממשק ה"מידע לקראת ייעוץ". מחמאות חמות לאגף שוק ההון אשר הוציא תחת ידו אפיון מקצועי ומדוגם וסיפק לגורמים הטכניים הגדרות ודרישה חד משמעית.

הממשק הוא עתיר מידע ומורכבויות ומחייב עבודה טכנית זהירה ובדיקות קפדניות. למערכות מושתתות טכנולוגיות מתקדמות יקל להתמודד עם פורמט ה – XML הנדרש, אם כי "על המדף" מגוון מוצרים להמרת ממשקים שטוחים וממשקי אקסל לפורמט זה. עקב האכילס של ממשק זה כמו בכל ממשק רב משתמשים, הוא פעילותו של "גורם מרכז" המטפל בשאלות, בעיות והערות העולות מצד הממכנים, מספק הבהרות, מקבל החלטות ומפיץ את המידע לכלל הצרכנים בשוק. העלנו שאלה זו בפני אגף שוק ההון והובטח לנו כי האגף יעמיד לרשות כולנו גורם מרכז שכזה.

המלצתנו – (1) צפו לתהליכי בדיקה ותיאום ארוכים. לאור זאת מומלץ בחום להקדים ולטפל בממשקים הרלוונטיים (2) מצאו לכם שותף לתהליך הפיתוח, יצרן עם יועץ ולהיפך. ראו כי הגדרות הממשק מובנות באופן זהה בשני הצדדים. מערכות ותוצרי הצד האחד הם כלי הבדיקה והבקרה של הצד השני. אם אתם מעוניינים אך מתקשים במציאת שותף, נא צרו איתנו קשר ונשמח לסייע.

ליצירת קשר – עמיר טל

אירועים קרובים