מהפך בנוקיה – האנליסטים ספקנים

ההכרזה של ענקית הסלולר מסוף השבוע על שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט, זכתה לעניין גדול מצד תעשיית הטלקום, התקשורת והאנליסטים המסקרים את התחום - שקיבלו את הבשורה בתגובות צוננות למדי ● גם שוק המשקיעים לא התלהב, ומניות נוקיה צנחו בכ-10%, בעוד אלה של מיקרוסופט ירדו בכ-1.6% ● עם זאת, היו גם מי שחשבו אחרת: "זהו ניצחון גדול למיקרוסופט - חלונות פון 7 היא לא הבחירה הראשונה של אף אחד, אבל עכשיו, למיקרוסופט יש יצרנית מובילה שמחויבת להשתמש בפלטפורמה", אמר פיט קניגהאם מ-Canalys

חוזרת לעניינים. נוקיה

ההודעה הדרמטית של נוקיה (Nokia) על שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט (Microsoft) לא הייתה ממש הפתעה. במשך שבועות ארוכים פורסמו שמועות, ניחושים ורמזים על כך ברחבי הרשת, בייחוד לאור הקשרים של המנכ"ל החדש, סטיבן אילופ, עם מיקרוסופט, שבה שימש בתפקידו האחרון כמנהל החטיבה העסקית. הצעד היה ברור: המשקיעים הביאו "מטאטא חדש", שינקה את אורוותיה השמרניות של יצרנית-העל השוקעת ויעלה אותה על דרך של קדמה, וחדשנות. העיקר – שורה תחתונה חזקה וכיבוש חוזר של נתחי שוק שהלכו ופחתו בשנתיים האחרונות, וכפי שהוא עצמו התבטא במסיבת העיתונאים של מינויו: "המשימה שלי תהיה לחולל מפנה בארגון".

ההכרזה של נוקיה מסוף השבוע זכתה לעניין גדול מצד תעשיית הטלקום, התקשורת והאנליסטים המסקרים את התחום. הסיבה העיקרית לכך הייתה המזכר הפנימי שהפיץ אילופ בחברה, שבו הוא מזהיר מפני המשבר שבו נתונה החברה. עוד במזכר, משווה אילופ את מצבה של נוקיה לזה של אדם הניצב על אסדת קידוח בוערת בים הצפוני, כשהברירה היחידה שנותרה לו כדי לשרוד היא לקפוץ למים הקרים.

הנושא עורר באזז תקשורתי גדול מאוד, וכך גם התגובות להכרזה של נוקיה על שיתוף פעולה עם מיקרוסופט. אנליסטים רבים הביעו ספקנות לגבי הצעד של נוקיה, למרות שהודו, כי הצעד היה הכרחי מבחינתה, ואולי אף האופציה היחידה שלה. אנליסטים אחרים הביעו אכזבה מהעובדה שנוקיה החליטה להמר על משהו שלא זוכה להצלחה מטאורית בשוק. גם שוק המשקיעים לא ממש התלהב מהבשורה, ומניות נוקיה צנחו בכ-10%, בעוד אלה של מיקרוסופט ירדו בכ-1.6%.

מייקל גרטנברג, אנליסט מגרטנר (Gartner), הגיב על ההכרזה בשיחה עם FierceWireless ותהה האם שיתוף הפעולה הזה הוא מקרה של שתי חברות המאחדות כוחות משום שהן מביאות כל אחת מהן עוצמה וערך שהשילוב ביניהם ייצור ערך גדול מן החיבור הפשוט, או האם זהו מקרה של "'האויב של האויב שלי הוא החבר שלי, ואנחנו הולכים יחד כי אנחנו חייבים' – ובדרך כלל זה לא מצליח".לדבריו, האתגר העיקרי של נוקיה הוא לבדל את ההיצע שלה בדרכים שיצרניות אחרות של מכשירי חלונות פון (Windows Phone), כמו HTC, סמסונג (Samsung) ו-LG – לא יכולות. לדעתו, הצעד הזה מסמל גם הפסד לגוגל (Google).

דייוויד מק'ווין, אנליסט מחברת Informa, מציין, כי "אין ספק ששיתוף הפעולה הזה יאפשר מינוף למיקרוסופט, שנאבקת בתחום הסלולר כבר שנים, וכעת תוכל להציע יותר תחרות שתיטיב עם המפעילות, מה שייצור עוד אפשרויות במונחים של פלטפורמות. מכל מקום", הוא אומר, "זה אולי לא הצעד הטוב ביותר מבחינת נוקיה, ועדיין יש שאלה עד כמה תהיה מיקרוסופט 'פתוחה' בשיתוף הפעולה הזה. גם אם נוקיה חוששת מהשליטה של גוגל, פלטפורמה פתוחה כמו אנדרואיד יכולה לתת לה הרבה יותר אפשרויות".

האנליסט רוס רובין מ-NPD תוהה גם הוא כמה גמישות תינתן לנוקיה בשינויים שתרצה לערוך בחלונות פון. לדבריו, יש גם כמה שאלות פתוחות לגבי האסטרטגיה של נוקיה ומיקרוסופט באשר למחשבי טאבלט. "ויש גם את הנושא של מעבר לעידן של ריבוי מוצרי גישה אלחוטיים, כמו טאבלטים", הוא אמר. "בעוד שנראה, כי מיקרוסופט מחויבת להמשיך בפיתוח מערכת ההפעלה למכשירי סלולר, נוקיה תיאלץ לחפש במקומות נוספים תמיכה לסוג כזה של מכשירים. נוקיה יכולה להשתמש בחלונות פון 7 כמו שפאלם (Palm) השתמשה בחלונות מובייל בזמנו, כאיזשהו תיקון ביניים עד שהמערכת שלה (MeeGo) תהיה מוכנה ל-'הצגה'".

"זהו ניצחון גדול למיקרוסופט", אמר פיט קניגהאם, אנליסט מ-Canalys. "חלונות פון 7 היא לא הבחירה הראשונה של אף אחד, אבל עכשיו, למיקרוסופט יש יצרנית מובילה שמחויבת להשתמש בפלטפורמה. מבחינת נוקיה, השאלה הגדולה היא כמה מהר תוכל החברה לבצע את המהלך. זוהי אחד הנקודות החשובות ביותר".

לעומתו אנליסטים אחרים לא בטוחים שזוהי עסקה "מוחצת" מבחינת מיקרוסופט. לטענתם, גם מיקרוסופט מצדה צריכה לשכנע את המשקיעים שעסקה של הטמעת מערכת ההפעלה שלה במכשירים של נוקיה היא לא עסקה של "שני מפסידים שמקווים להתחבר יחד למנצח אחד".

היתרונות הכלכליים עבור מיקרוסופט אינם ברורים, הם אומרים. עד שיגיעו לשוק מכשירים חדשים מהברית הזאת, גם נוקיה וגם מיקרוסופט עשויות להפסיד עוד נתחי שוק למכשירי אפל (Apple) ולמכשירי אנדרואיד (Android) של גוגל, מה גם, הם מציינים, שיש סיכון שה"חיבוק" הגדול של נוקיה עשוי להרחיק ממיקרוסופט יצרניות סלולר יריבות כמו סמסונג, HTC ו-LG, שכרגע תומכות בפלטפורמת חלונות פון 7 ה-"צעירה".

למרות שהיצרניות האלה מתבססות יותר על מכשירי אנדרואיד מאשר על מכשירי חלונות פון, הפסד שלהן מבחינת מיקרוסופט עשוי להיות משמעותי. לדעתו של רוס רובין מ-NPD, זהו סיכון שמיקרוסופט מוכנה לקחת, בהתחשב בעובדה שהיא תקבל קו ייצור ייעודי, שמחויב קודם כל לתוכנה שלה ולא לאנדרואיד. וגם מבחינת נוקיה, הוא אומר, "מיקוד שלה בחלונות פון 7 יניב הרבה מכשירים תחרותיים למערכת ההפעלה הזאת בניגוד ליצרניות אחרות, שמתמקדות יותר במכשירי אנדרואיד".

גם אל חילווה, אנליסט מ-IDC, חושב שהעסקה הזאת היא יותר הזדמנות מאשר משהו מנצח. "הם בעצם חייבים להביא כמה מכשירים לשוק, ולדעתי הכי קרוב שאפשר לחשוב זה בעוד שישה חודשים. שוק מכשירי האנדרואיד מתקדם ממש מהר, הם חייבים להביא תוצאות. נצטרך לחכות ולראות איך זה מתקדם".

פייר פראגו, אנליסט מסנפורד סי ברנשטיין, אומר, ששילוב של שני ענקים אטיים לא בהכרח אמור להצליח. "שותפות עם ענק כבד ואטי לא נשמעת כמו התרופה הנכונה".

מארק סו, אנליסט מ-RBC, השווה את הברית שהוכרזה ל-"שני ילדים לא מקובלים עם הורים עשירים, שהופכים פתאום למלכי נשף הסיום. היה ברור שנוקיה הייתה חייבת לעשות משהו שונה. אבל יש ספקנות גדולה אם דווקא הדבר הזה יצליח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים