הייצבעו העננים בכחול?

יונתן קורפל עם הארות מכנס יבמ באורלנדו, ארצות הברית

יותר מפעם אחת הבעתי במדור זה את הערכתי ליבמ (IBM) הוותיקה, ששרדה את כל טלטלות הענף. רבות ממתחרותיה בעבר נשכחו כלא היו. מי זוכר כיום את האניוול, קונטרול-דטה או דיגיטל? פעם הן היו ענקים כובשי עולם, וכיום – זכרן נמחה כלא היה. יבמ ידעה תמיד להתאים את עצמה למציאות המשתנה כל כך, מאז ומתמיד בליגת העל.

כעת מלאו לה 100 שנים. מדובר בתקדים של אריכות ימים, בעולם האכזרי כל כך של טכנולוגית המידע. כלל לא בטוח שחברות חובקות עולם שכוכבן זורח כעת ישרדו בעוד עשרות שנים. יבמ מתכוונת ברצינות להמשיך ולשגשג.

בכנס השותפים העסקיים של הענק הכחול, שנערך באורלנדו, פלורידה, הצהיר יושב ראש החברה, סם פלמיסאנו, כי בתחום המקצועי שלנו, העולם משתנה כעת בצורה חריפה. אשר על כן, מי שרוצה לשרוד חייב להתאים את עצמו למציאות המשתנה.

לכאורה, יבמ יכולה לנוח על זרי הדפנה. 2010 סוכמה כשנה מוצלחת מאוד בהיבטי תזרים המזומנים והרווח של יבמ. האוחז בהגה סבור, כי מדובר בהישגי שיא בהיסטוריה של החברה. מזה 32 רבעונים ברציפות היא מרוויחה. אולם 100 שנות הישרדות יצרו ביבמ את התובנה שיש להמשיך בהתפתחות ובהשקעה, אם רוצים להמשיך ולחגוג גם בשנים הבאות.

אחד הכיוונים המרכזיים שעליהם הצביע מנהיג יבמ הינו מיחשוב הענן. בפלורידה, מזג האוויר בזמן הכנס הינו אביבי והשמיים תכולים לגמרי. למרות זאת, רבים מסתובבים כאן וראשם בעננים. כך או כך, כאשר פלמיסאנו אומר – יבמ עושה. למי שלא שם לב, מדובר באדם שנושא את כל התארים המשמעותיים בענק הכחול גם יחד: יושב ראש, נשיא ומנכ"ל. החברה חישבה ומצאה, כי היקף הפעילות העולמית בענן עמד ב-2010 על יותר מ-68 מיליארד דולרים. הנחת היסוד בכנס היא שהיקף אדיר זה עתיד להכפיל את עצמו בתוך כ-3 שנים. יבמ מזהה כאן הזדמנות, והיא מחויבת להתאים עצמה למגמה בכדי ליהנות מפרותיה. בין היתר, מתכוונת החברה לכבוש נתח משמעותי מהענן, באמצעות שותפיה העסקיים.

דיונים רבים בכנס מוקדשים לכלים שבהם החברה תצייד את שותפיה העסקיים, על מנת לזכות בנתחים שמנים של הלקוחות הסופיים בתחום הענן. התחום מדובר ומסוקר עד כי לפעמים שוכחים שרוב פוטנציאל הלקוחות עדיין לא יודע מה הוא מתכוון לעשות בתחום זה. האתגרים הם רבים. צריך להכין תשתיות, להבהיר למנהלי ארגונים את היתרונות הגדולים של השימוש בענן ולהילחם בדעות שמרניות. יש גם צורך בהכשרת כוח אדם מקצועי בתחום זה. גלגל התנופה רק מתחיל לצבור תאוצה. הדרך עדיין ארוכה וגם ביבמ, לא בדיוק הכול ברור ונהיר.

השאלה הגדולה היא כיצד חברה כמו יבמ יכולה להרוויח, בסופו של יום, מתופעת מיחשוב הענן. החברה משקיעה בתשתיות שמאפשרות אספקת שירותי ענן, אולם בינתיים נראה שזה לא המאמץ העיקרי. יותר מדי אנשים מדברים כאן במושגים של מימוש האינטרס בדרך של עידוד תופעת העננות, שתגדיל צריכה של חומרה, תוכנה ושירותים עקיפים שאותם מוכר הענק הכחול. כך, לכאורה, יגדלו שורות ההכנסות והרווח של יבמ. אולם זו גישה שמרנית שאין בה חדשנות אמיתית.

לעניות דעתי, יבמ חייבת להפוך לשחקן מרכזי ישיר ופעיל בתחום. רק כך תיצבע חשכת העננים בצבעיו של הענק הכחול. יבמ מסוגלת לכך, וכנראה שגם תפעל כך, ברוח המסורת הארוכה ושוברת השיאים שלה.

תגובות

(9)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב ש.

    האם בעצם מחשוב ענן זה לא חזרה למה שקראנו לישכת שירות? לחברות היו מסופים והם התחברות ללשכות שירות. ותחשבו על זה!

  2. רז דותן

    ישנם כמה שותפים של יבמ (בינהם manageware מישראל) שמציעים את מוצרי יבמ במודל של SaaS. אני מניח שזו רק ההתחלה.

  3. עמי

    כולם מדברים על עננים. מה מיוחד ליבמ? אבל זה הכיוון הכללי וכדאי לשיחם לב.

  4. חני

    IBM צריכה לשכור את שירותך...אתה גדול!

  5. א.

    מי שמכיר את הענף יודע שזאת אחת החברות הרציניות ביותר כדאי לשים לב למה שהם אומרים וללמוד מזה

  6. cool

    מעניין אם י.ב.מ תצלח גם את המהפך הזה

  7. קוביה

    כרגיל, סיכום מרתק, חסכת לנו טיסה לאורלנדו ;-)

  8. קשת ליבליך

    אי.בי.אם אחת החברות אם לא ה...

אירועים קרובים