תוכן שיווקי

ארבע אסטרטגיות מעבר לעולם הענן

22/02/2011 11:04

מאת גילית סגל, מנהלת פיתוח בכירה, BMC

ענן המחשוב שונה מהותית מהמודלים המסורתיים לאספקת שירותי טכנולוגיות מידע. השירותים שוב אינם קשורים למערכות חומרה ייעודיות ונפרדות. משאבים וירטואליים עוברים באופן חופשי בסביבת תשתית אחת, על מנת לספק את השירות במקום ובזמן הנכון. ועדיין, אין זאת אומרת שצריך להמציא מחדש את מכלול מערך טכנולוגיות המידע הארגוני, על מנת ליישם ולהקים ענן מחשוב. כדי להצליח במעבר לסביבת ענן, חייבות טכנולוגיות המידע להשתנות בארבעה מימדים מרכזיים: שינוי תשתיות, שינוי שירותים, שינוי תהליכים ומבנה ארגוני ושינוי תרבותי. כל אלה חיוניים בדרך ליישום תפיסת ניהול שירותים בענן.

שינוי תשתיות
השינוי המהותי ביותר שאותו נדרש הארגון לעבוד, נוגע לסיום עידן התשתיות המתנהלות כאיים בודדים, שבהם יישומים ונתונים אגורים בסביבות חומרה נפרדות זו מזו. ארכיטקטורת ענן מציעה סביבה אחודה וזרימה חופשית של משאבי מחשוב ונתונים כאחד. המעבר מסביבה קבועה למבנה זורם צריך להתבצע בגישה תוספתית, המאפשרת לאמץ טכנולוגיות ענן מבלי לשבש את העבודה השוטפת, ותוך מזעור סיכונים. כמו במקרים אחרים של שינויים טכנולוגיים, נכון להתחיל בתהליך היישום בסביבת בדיקות תחומה ומוגדרת. כך, יוכל הצוות להכיר את אופן העבודה החדש מבלי לפגוע ביישומים קריטיים. ארגונים אחרים מקימים פורטלים לשימוש עצמי המאפשרים הקצאה אוטומטית של סביבות וירטואליות. מרכז עיבוד הנתונים ממשיך להיות הטרוגני – ולהזדקק לכלי ניהול התומכים במגוון טכנולוגיות וירטואליזציה.

שינוי תהליכים ושינוי ארגוני
תהליכים מוכחים ושיטות ניהול ארגוני שאותם אימצו ארגוני IT רבים (וביניהם ITIL לדוגמה) מטפלים כיום בתחומים כמו: ניהול אירועים ובעיות, ניהול שינויים ותצורה, בקרת גישה ועמידה בהוראות חקיקה ותכנות. אין צורך לוותר על התהליכים הללו ולהתחיל הכל מחדש על מנת לאמץ טכנולוגיות ענן מחשוב. למעשה, קיימות דרכים רבות המאפשרות למנף את השיטות והתהליכים האלה גם בענן. באמצעות אוטומציה של תהליכים ניתן אפילו להדק את הפיקוח על הפעילות במסגרת התהליכים האלה ולהרחיב את השימוש בהם.

ארגונים רבים מפיקים תועלת מכלים ופריצות דרך טכנולוגיות המפשטים את ניהול התהליכים בענן. התקדמות בתחום ניהול התצורה, למשל, תומכת בהקצאה מהירה של משאבים בענן מחשוב. מה שנדרש כאן, מעל הכל, היא אוריינטציה של ניהול שירותים, שתאפשר לארגון ה-IT לנהל טוב יותר ולתמוך ביעילות גבוהה יותר בסביבת ענן מחשוב.

שינוי באופי השירות
שיטות ITIL מתמקדות בסיוע לארגונים במעבר לפרספקטיבה של שירות. ענן מחשוב יכול לתמוך בגישה הזאת, באמצעות פתיחת האפשרות בפני אנשי הצד העסקי של הארגון לדרוש ולקבל שירותים הדרושים להם. עבודה בשירות עצמי מחייבת הצגת השירותים והמשאבים במונחים המובנים לכל משתמש – ולא כאוסף של רכיבי תשתית טכנולוגית. במקום לדרוש קיבולת אחסון, כושר CPU או רוחב פס – יודעים המשתמשים האלה להגדיר "דרישה לתמיכה בו-זמנית ב- 1,000 נקודות קצה". על מנת לתמוך באתגר הזה, יש צורך בגישה חדשה לניהול מרכזי של שירותים עסקיים, BSM. הגישה הזאת מסייעת במסע לעבר סביבה מונחית שירותים, ומאפשרית לנהל תשתיות מנקודת המבט של תפיסת השירותים האלה.

שינוי התרבות הארגונית
ארגוני IT רבים נתקלו בעבר במגבלות ארגוניות או תקציביות – שהאטו את קצב העמידה בדרישות העסקיות. בניגוד לכל אלה, מספקת סביבת הענן את כושר ההיענות בתוך דקות לדרישות חדשות לשירותים. כאן נולד למעשה שינוי מהותי בתרבות הארגונית כולה לא רק מבחינת מחלקת ה-IT, אלא מבחינת הארגון והיחידות העסקיות הפועלות במסגרתו. תגובה מהירה לבקשות שירות המתאפשרת בסביבת הענן מאפשרת למשתמשים העסקיים להיענות מהר יותר לשינויים בתנאי הסביבה שבה הם פועלים.

לסיכום
ענן המחשוב משנה כל היבט של עולם טכנולוגיות המידע: התשתיות, התהליכים, תפיסת השירות, המבנה הארגוני והתרבות הארגונית. למרות השינוי הנרחב שאותו חייב ארגון ה-IT לעבור, זהו עדיין תהליך מתמשך. המעבר לסביבת ענן אינו צריך להתחיל בוויתור על כל מה שנבנה בסביבות המחשוב המסורתיות.

אירועים קרובים