ציפי סמט-שלמון, לשעבר האוצר: "האירועים האחרונים שינו פרדיגמות לגבי יכולות השוק החופשי"

"העלינו על נס את המושג שוק חופשי", אמרה סמט-שלמון, לשעבר הממונה על שוק ההון באוצר ● "נכון ששוק חופשי הוא חשוב ויעיל, אך האם הוא כזה שנותנים בו לכוחות השוק לפעול בהתערבות מזערית ומתערבים כמה שפחות בחקיקה, ברגולציות ובאכיפה?", שאלה ● היא ציינה, כי "כיום רואים כמה כשלים יש בשוק החופשי; בעבר חשבנו שהכשלים הם רק מונופול וקרטל, כיום אנחנו יודעים שהם הרבה יותר רחבים"

"האירועים הרי הגורל בעולם, החל מהמשבר הכלכלי בארצות המפותחות ועד למהפכות בארצות האיסלאם, העלו הרהורים אצלי ואצל אנשי כלכלה שכמותי. כיום, הרבה מהאמונות שהאמנו בהן התערערו והשתנו ההשקפות שלנו בדבר השוק החופשי, יכולתו לתקן פגמים וכשלי שוק בעצמו ומידת המעורבות הדרושה מצד הרגולטורים. כל האירועים הללו נפלו בהפתעה, אף על פי שהכתובת הייתה על הקיר", כך אמרה ציפי סמט-שלמון, לשעבר הממונה על שוק ההון במשרד האוצר.

סמט-שלמון, כיום מרצה באקדמיה וחברת הנהלות ארגונים, הייתה אורחת הכבוד בכנס שערכה נס ישראל, תחת הכותרת "כשרשתות חברתיות פוגשות פיננסים". הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, התקיים היום (ד') במרכז הכנסים וואהל, מול אוניברסיטת בר-אילן. מנחת האירוע הייתה שרון קורן, סגנית נשיא פתרונות עסקיים ופריסייל למגזר הפיננסי בנס (Ness) ישראל, והגיעו אליו יותר מ-200 מקצועני IT לתחום.

לדברי סמט-שלמון, "מדובר בשתי פרדיגמות שיש קשר ביניהן: דמוקרטיה ושוק חופשי. האם נכונה קביעתו של העולם הנאור שלפיה הפתרון לתסיסה חברתית הוא בחירות דמוקרטיות? האם דמוקרטיה מתמצית בבחירות חופשיות? היטלר עלה לשלטון בבחירות חופשיות, כך גם החמאס בעזה, והחיזבאללה חיזק בהן את כוחו בלבנון. מסתבר שדמוקרטיה היא מושג רחב יותר, עם שורשים תרבותיים עמוקים, מעבר למימוש בחירות חופשיות: דמוקרטיה זו תרבות של חופש הפרט, של שוויון הזדמנויות, של הגנה על זכויות המיעוט מפני עריצות הרוב. מנהיגים רבים נושאים את מושג הדמוקרטיה לשווא".

לדבריה, פרדיגמה שנייה היא "שוק חופשי. העלינו על נס את המושג הזה. נכון שבאמת, שוק חופשי הוא חשוב ויעיל: יש המון הוכחות לכך שהעולם הקפיטליסטי הגיע לרמת חיים גבוהה יותר משווקים שבהם הכלכלה הוכתבה מלמעלה. אך האם שוק חופשי הוא כזה שנותנים בו לכוחות השוק לפעול בהתערבות מזערית ומשתדלים להתערב כמה שפחות בחקיקה, ברגולציות ובאכיפה? כיום רואים כמה כשלים יש בשוק החופשי. בעבר חשבנו שהכשלים הם רק מונופול וקרטל. כיום אנחנו יודעים שהכשלים הרבה יותר רחבים".

שוק חופשי, אמרה סמט-שלמון, מבוסס על ההנחה שלפיה הציבור מתנהג בכלל פעילויותיו, ובכלל זה בשדה הכלכלי, באופן רציונלי. לדבריה, "השוק 'יודע' יותר טוב מכולם. הדבר נכון בחלק גדול מהזמן, כאשר השוק 'יודע' יותר טוב מאנליסטים, אבל ההנחה הזו מתבססת על כך שהציבור מתנהג באופן רציונלי – ולא כך הוא הדבר".

כהוכחה לכך, הביאה הממונה לשעבר על שוק ההון את "הבועות. אם הדבר היה נכון – מהיכן באות הבועות המתנפחות ומתפוצצות לכל עבר? ומדוע המלומדים ממשיכים להצדיק בכל מיני הסברים בדיעבד? למה לא האזינו לקולות ולא קראו את הכתובות על הקיר? איש אינו נוקף אצבע כאשר הבועות מתפוצצות, וכשהן מתפוצצות – הן קוברות כלכלות של מדינות שלמות, הורסות מיליוני בתי אב בעולם ומסבות משברים קשים עולמיים".

סמט-שלמון סיכמה את דבריה באמרה, כי "התפיסות השתנו כיום, בעקבות מחקריהם של זוכי פרס נובל לכלכלה, פרופ' דניאל כהנמן ופרופ' עמוס טברסקי ז"ל, שלפיהם ההחלטות של הציבור אינן רציונליות. אנשים מקבלים מידע ומתעלמים ממנו או מפרשים אותו באופן שגוי. הם מאמינים שהמזל יאיר להם פנים תמיד, כמו, למשל, בהונאת מיידוף. מי מאמין שהוא יכול לקבל תשואה עקבית ותמידית של יותר מ-10%? בנוסף, אנשים הם תאבי בצע".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים