מחלתו של הכל יכול

יונתן קורפל, גם הוא, לא יכול להימנע מלהתייחס למצב בריאותו של המנכ"ל האגדי

היום (ה') חל יום הולדתו ה-56 של סטיב ג'ובס. כולנו מאחלים לו בריאות ואריכות ימים. אין רבים שתרמו כמותו לעולמנו ולענף שממנו אנחנו מתפרנסים. למרבה הצער, גיבורנו נאבק במחלה קשה. אנחנו מצווים לכבד את צנעת הפרט, אין שום צורך ותועלת בנבירה בפרטי מחלתו הממארת. יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שעידן ג'ובס עומד בפני סיומו. המשמעות הינה רבה ביותר, לאפל (Apple) בפרט ולענף ה-IT בכלל.

לג'ובס, ולו בלבד, יש ליחס את הפיכת אפל לחברה השנייה בשווייה בעולם בכל הענפים כולם. שווי שוק בלתי נתפש, של כ-300 מיליארד דולרים, ממקם את החברה מיד אחרי המובילה העולמית – אקסון מוביל (Exxon Mobil). אפל היא סטיב ג'ובס וסטיב ג'ובס הוא אפל. הוא ייסד את החברה בהיותו בן 21 בלבד. השנה הייתה 1976. ב-35 השנים שחלפו מאז ידעה החברה מעלות ומורדות. באמצע, הוא הודח מתפקידו על ידי הדירקטוריון ונעדר מהחברה משך 12 שנים תמימות. עם שובו החל הזינוק הגדול. כל התחנות המשמעותיות של החברה כרוכות, ובצדק, בשמו. החל במחשבים המהפכניים לזמנם אפל-2 ו-מקינטוש (Macintosh) ועד ל-iPod וה-iPhone בני זמננו.

לא פלא, אם כן, שבכל פעם שנדמה שמצבו הבריאותי של ג'ובס מידרדר, מניית החברה נופלת. ג'ובס איננו סתם עוד מנכ"ל. הוא כמעט כל יכול בחברה. אין לשכוח שהוא גם בעל 5.5 מיליון מניות באפל. ג'ובס, דירקטוריון החברה ומחזיקי המניות תרמו כולם ליצירת הזהות המלאה של המנכ"ל עם חברתו. כולם נהנו מכך. גם אזרחי העולם, שג'ובס שינה במפורש את פניו.

אולם לתלות הגבוהה הזאת יש, כמובן, מחיר. אם וכאשר ייאלץ ג'ובס להיפרד מתפקידו, ההשפעה עלולה להיות לא קלה ולא פשוטה. הדבר תלוי בהרבה גורמים, שיכולים להקהות או לחדד את המכה, אולם בכל מקרה, צפוי זעזוע.

ההתייחסות שלנו, כאזרחים וצרכנים של טכנולוגיית המידע, צריכה להיות חיובית ביותר כלפי דמויות כמו זו של ג'ובס. אין צל של ספק, כי הענף זינק בזכותו קדימה, לתועלת הכלל. אם וכאשר יעזוב את תפקידו ייגרם נזק לחברה, אך זוהי בעייתם הפרטית של המשקיעים. כלל הציבור לא צריך כל כך להתרגש. ההיסטוריה של ענף המיחשוב רצופה בדוגמאות של חברות שפרחו והצעידו את העולם ובבוא יומן נגוזו מבלי להותיר כמעט עקבות. כל זאת תוך שהן מפנות דרכן לכוכבים הבאים שמבזיקים בשמי הענף.

מה שיכול לרכך תהליך היסדקותן של חברות הוא הפרדת רשויות בין שלוש שכבות הניהול: הובלת החזון הטכנולוגי, הניהול השוטף וההסתכלות הניהולית הכוללת (שעליה מופקד הדירקטוריון). חברות ענף ה-IT בולטות קודם כל בזכות החזון והפריצה הטכנולוגיים. הישרדותן בענף התחרותי כל כך תלויה לא במעט בשילובם של יתר כישורי הניהול. בראשית הדרך הכירו הכוכבים הטכנולוגיים בצורך לגייס לצידם מנהלים מקצועיים. ג'ובס, בקדנציה הראשונה שלו באפל, גייס מסיבה זו את מנכ"ל פפסי קולה (Pepsi Cola) לשרת לצידו. אולם דווקא בשנים האחרונות המגמה מתהפכת. באפל, ג'ובס נטל את ההגאים כולם, וגם בגוגל (Google) הודיעו בחודש האחרון על מהפיכה בכיוון האמור. צעדים שכאלה לא יעצרו את בעלי החזון מלהמשיך ולפרוץ. לכל היותר ישתנה קצב עלייתן ודעיכתן של החברות המובילות

תגובות

(16)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. חני

    סם...הדור החדש ...לא שווה הרבה- כשאפל מתחילה למכור מחיר....מה זה אומר?

  2. סם

    אתמול הוא הופיע כמו גדול והציג את הדור החדש

  3. סטודנט

    מי שיציג את האייפד החדש הוא שיהיה המנכ"ל הבא כנראה

  4. ר.

    אתם תכניסומ טוב לראש בלי ג'ובס אין אפל

  5. סטודנט

    לכל מנהל יש מחליף לכל חברה יש מחליפה

  6. אביב

    ריך גם לזכור שסטיב הוא טיפוס לא קל והוא גובה כסף ע"י שסוגר את המערכות ומחייב קנייה של האפליקציות בניגוד לגישה ההפוכה והחיובית של גוגל

  7. קשת ליבליך

    אומרים שלכל אחד יש תחליף. אז אומרים.

  8. לולי

    "מחלתו של הכל יכול" ?! OMG אפשר לחשוב שהוא אלוקים... ומסכימה לגמרי עם סנדי-אף חברה לא תלויה באדם אחד. ואם כן, אז אבוי לחברה הזו.

  9. חבצלת

    ברכות לג'ובס הגדול מכולם! הרבה בריאות!

  10. המבשר

    נדמה לי שאפל היא דוגמה למקרה שבו חברה, אפילו ענקית, עשויה להיות תלויה באדם אחד. האם זה טוב? האם זה רע?

  11. חני

    מסכימה עם סנדי, אף חברה לא תלויה באדם אחד, ולכל אדם יש מחליף...יחד עם זאת, אין ספק שיהיו תמורות שונות כשיעמוד אדם אחד בראש המעצמה האדירה הזאת. אולי פחות טובות אולי אף יותר טובות. לקח הרבה זמן לסטיב גובס לההביא אילנו את הקידמה...עכשיו ייקח פחות זמן להביא תמורות גדולות יתר. אין ספק שצריך להעריך ולהעריץ את האדם ופועלו. באיחולי בריאות טובה, חני

  12. קוביה

    לטעמי גישתך רומנטית, ההתיחסות שלנו כצרכני טכנולוגיות מידע מונחת יותר טכנולוגיה ופחות פרסונה, ההשפעה על הצרכן היא עקיפה ובדרך כלל נתפסת ע"פ שחקי השוק ולא האנשים שמפעילים אותם.

  13. sg

    אף חברה לא תלויה באדם אחד אבל אדם אחד יכול לשנות חברה שלמה!!! הוא קובע את האופי שלפיה החברה תתנהל!!!!

אירועים קרובים