שימור הידע ושימור הבריאות

מנכ"לים צריכים לדאוג ליום שאחרי - היום בו הם יסתלקו מהזירה בפתאומיות ● עליהם להכין קאדר של יורשים ולבצע העברת ידע מסודרת, עם חפיפה על התכניות האסטרטגיות בארגון שבראשו הם עומדים ● על כל צרה שלא תבוא...

העולם הטכנולוגי עוקב בימים האחרונים בעירנות רבה אחר מצב בריאותו של סטיב ג'ובס, מנכ"ל וממייסדי אפל (Apple). הדאגה היא כפולה: ראשית בפן האנושי, מעקב אחר מחלקה קטלנית שתקפה את אחד האנשים שהשפיעו רבות על התעשיה בעשורים האחרונים. הפן השני הוא העסקי, הדאגה של המשקיעים ובעלי המניות, שלפתע מצאו עצמם עומדים בפני שתי שאלות אקוטיות: מה יקרה אם חלילה ג'ובס ימות, האם אפל תישאר אותה חברה? מיהו האיש שיכול להיכנס לנעליו של ג'ובס, להמשיך ולממש את החזון של החברה, ולהוביל במקומו את המהפכה הבאה בעולם הטכנולוגי?

שאלה זו מתקשרת להיבט רחב יותר, שצריך להעסיק ארגונים רבים, שימור הידע והעברתו בתוך הארגון בין בעלי תפקידים שונים. בארגוני IT רבים, כמו גם בקרב ענקיות מסחר ותעשיה, לא תמיד ניתנת הדעת לסוגיה זו. הבעיה אינה פרסונלית בלבד. השאלה שצריכה להישאל היא האם בעת שהיה ג'ובס בתפקידו, הוא דאג להכשיר לעצמו יורש מתאים, לא רק במובן האישי אלא בהיבט של העברת ידע. זו צריכה להיעשות בצורה מסודרת, עם תיעוד המידע והפרטים הנחוצים עבור המחליף בעת הצורך.

את השאלה האם הדבר בוצע, אפשר לשאול כיום שורה ארוכה של מנהיגים בתעשיה ששמם מזוהה עם החברה שלהם ועם הטכנולוגיה. ביל גייטס העביר את השרביט לסטיב באלמר, ולקח לו זמן עד שפרש לחלוטין מהחברה. האם באלמר הכין תוכניות ליום סגריר? האם לארי אליסון, מייסד ומנכ"ל אורקל (Oracle), יכול להצביע בוודאות על איש אחד או אנשים שיוכלו בבוא היום למלא את החלל שייווצר עם הסתלקותו?

אולם לא רק אנשים ברמתם של אליסון, גייטס או ג'ובס צריכים לדאוג להעברת ידע והכשרת יורש. כל מנהל בעל אחריות ותפקיד בארגון, חייב להקדיש זמן מסויים להעברת ידע לאנשים שהוא חושב שהם יכולים למלא את מקומו.

לצד האסון המזעזע במותם של אלפי אנשים בפיגועי הטרור של ה-11 בספטמבר 2001, היו גם היבטים נוספים, גרועים לכשעצמם: מותם של אנשי מפתח בארגונים, בכירים ובכירים פחות, שהיעלמותם הביאה לכך שאותם ארגונים כמעט וקרסו. מדובר באותו מנהל צוות פיתוח שרק הוא ידע את הקודים הנכונים להמשך הפרויקט, או במנכ"ל שהיתווה תוכנית עסקית אסטרטגית לבנק או בית השקעות ולא דאג ליידע את מי שצריך במקרה שהוא יסתלק מהזיקה בפתאומיות.

כעת, העיתונים הכלכליים מפעילים לחצים על אפל, כדי שזו תחשוף את תוכניותיה העסקיות ביום שאחרי סטיב ג'ובס. התשובה של אפל נראית חמקנית מעט ולא משכנעת. הנימוק לסירוב הוא חשש מחשיפת מידע שעלול להסב יתרון למתחריה. הרושם הוא שאף אחד באפל לא חלם כנראה על אפשרות שג'ובס ייעלם בשלב כה מוקדם של חייו, ובשלב כל כך קריטי לחייה של החברה. כעת מעלים שמות על מועמדים שיכולים לשבת על כסאו. זה נחמד מאוד, אבל השאלה היא האם אותם אנשים יודעים להוביל את החברה ברוח דומה לזו של ג'ובס.

המחליפים הפוטנציאליים לא חייבים להיות בעלי אופי ותכונות אישיות זהות לו, אבל המנכ"ל המחליף חייב כבר מהיום הראשון לדעת בעל פה את כל התוכניות והתכנונים האסטרטגיים, הגלויים והנסתרים, של גו'בס, על מנת להמשיך ולנווט את אפל לחוף מבטחים.

את כל הדברים האלו עושים בעזרת כלים טכנולוגיים ותהליכי עבודה מובנים ומוכרים כיום בעולם הרחב. נושא שימור הידע הפך למדע של ממש, עם לא מעט ניסיון וארגונים העוסקים בתחום. מנהלי ארגונים, מוכשרים ככל שיהיו, חייבים להפנים לעצמם את העובדה שעליהם לדאוג ליום שאחרי, שאיש אינו יודע מתי יבוא. חשוב מכל כמובן, הוא שהם ישמרו על בריאותם.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים