למרות האמברגו: איראן טוענת שפיתחה שני מחשבי על

על פי השלטונות בטהרן, מחשבי העל שפותחו חזקים דיים על מנת שיוכלו להיכלל ברשימת 500 המחשבים החזקים בעולם ● איראן לא מסרה פרטים על ההיבטים הטכנולוגיים של המחשבים ועל מקור ייצורם, מעבר ליכולת עיבוד המיחשוב, שעומדת על 89 טרה-פלופ ● אנליסטים הביעו ספק באשר לאמיתות ההודעה

הממשל האיראני טוען, כי פיתח שני מחשבי על חזקים דיים על מנת שיוכלו להיכלל ברשימת 500 המחשבים החזקים בעולם.

באיראן מתייחסים להודעה בחשיבות רבה, ופקידים רמי דרג דנו בה, בהם נשיא איראן, מחמוד אחמניג'אד. הודעה כזו שהייתה מגיעה ממדינה אחרת לא הייתה זוכה להתייחסות, שכן המחשבים רחוקים מביצועיהם של אלה שבראש הרשימה. אלא שההודעה האיראנית מעידה על כך שהאמברגו המוטל על המדינה, שכולל מניעת הגעה של סוגים שונים של סחורות, נכשל במקרה זה, ולו באופן חלקי: פרשנים העריכו, כי למרות האמברגו, איראן הצליחה לרכוש את הרכיבים הדרושים לבניית מחשבי העל בשוק השחור, ולא בשוק ה-"לגיטימי".

אחמדינג'אד שוחח בשיחת ועידה בווידיאו על המחשבים עם בכירים בשתי אוניברסיטאות במדינה, שבהן הם הורכבו. אחת מהן היא אוניברסיטת אמירכביר בטהרן.

בהודעות השונות שמסרה איראן לגבי מחשבי העל שפיתחה, לטענתה, לא נמסרו פרטים על ההיבטים הטכנולוגיים שלהם ועל מקור ייצורם, מעבר ליכולת עיבוד המיחשוב, שעומדת על 89 טרה-פלופ. סוכנות הידיעות האיראנית לא הגיבה לשאלות שנשאלו בנושא מצד העיתונות הטכנולוגית בארצות הברית.

אנליסטים ציינו, כי אין כל דרך לאמת את הצהרת איראן וכי ייתכן שהמדובר בתרגיל יחסי ציבור, שנועד לעמעמם את המכה שניחתה על המדינה מהתולעת סטוקסנט (Stuxnet).

אין זו הפעם הראשונה שבה מצליחה איראן לעקוף את האמברגו המוטל עליה בתחום המיחשוב. ב-2007 נחשף, כי המדינה רכשה מעבדים ושבבים מ-AMD, אלא שעשתה זאת בעקיפין – דרך מפיץ מאיחוד האמירויות הערביות.

מהדי נורבקש, עוזר מחקר והוראה למדעים וטכנולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה, הביע סקפטיות בדבר אמיתות הידיעה. "הממשל האיראני ידוע לשמצה ביכולות הזיוף שלו לגבי פריטי מידע שכאלה", אמר. "כאשר הממשלה בטהרן מכריזה הכרזה מעין זו, מאוד קשה לדעת מי הדובר ומה הרציונל שמאחורי הפרסום, ועוד יותר קשה לאמת את המידע". הוא העריך, כי הסיבה לפרסום נובעת מהרצון לשדר למערב ש-"העסקים כרגיל אחרי מתקפות סטוקסנט, שהם בשליטה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים