תוכן שיווקי

לקראת אירוע | שוק התקשורת העולמי מבוסס קוד פתוח נאמד בכ-55 מיליארד דולר; בישראל צפויה צמיחה של מאות אחוזים

שיחה עם חנוך פורת, מנהל תחום טלקום בחברת גטר טק

28/02/2011 14:27

כניסתה של חברת גטר טק לשוק תחום תקשורת ה-IP ומינויה לנציגת DIGIUM (מפתחת ASTERISK) חברת POSITRON וחברות נוספות, נותנת את האות להסתערות הקוד הפתוח על שוק התקשורת הישראלית. בעקבות זאת צפויות מערכות ASTERISK להגיע לזרם המרכזי של עסקים מכל גודל וסוג שייהנו מיתרונותיה הייחודיים. שוחחנו עם חנוך פורת, מנהל תחום טלקום בגטר טק, על כל המגמות הטכנולוגיות והעסקיות הללו.

כמה זמן יש תקשורת מבוססת IP בישראל? מה היתרונות של תקשורת זו?
עולם הטלקום הישראלי מתחלק כיום לשלושה מגזרים עיקריים. ספקי שירותים, צרכנים מוסדיים וצרכנים עסקיים. תקשורת ה-IP בישראל החלה בשנת 1995 בימי הקמתה של חברת ווקלטק. הראשונים שהטמיעו פתרונות VoIP בארץ היו ספקי השיחות הבינלאומיות, כאשר המטרה הייתה להוזיל עבורם את עלות שינוע תנועת השיחות מישראל לחו"ל. עד תחילת שנות ה-2000, כל תעבורת השיחות הבינלאומיות בישראל הייתה מבוססת על תשתיות SS7. בשנת 2003 כבר ראינו פתרונות H323 שהיו פרוסים במקומות כמו בזק בינלאומי, שאימצה בזמנו את ה-PGW של סיסקו ופתרונות של ווקלטק (דרך ECI). מרבית העולם מציין את הוזלת העלויות הגלומה בשיחות כיתרון המהותי, אך ישנם יתרונות אחרים חשובים בהרבה: איחוד תשתיות, איחוד בין מערכות תקשורת ומידע, ניידות כוח העבודה, סביבה ירוקה יותר, כל אלה הם רק חלק מהיתרונות הבולטים.

מה גודל השוק של פתרונות תקשורת מבוססי קוד פתוח בעולם ? באילו מדינות יש הצלחה בולטת במיוחד?
קשה מאוד לאמוד את המספר הזה, כיוון שיש ריבוי גדול מאוד של ספקים שונים הפועלים בתחום. מיצרני ציוד, דרך ספקי מרכזיות, מתכנתים עצמאיים וספקי שירותים הבונים את המערכות בעצמם. ניתן לאמוד את שוק פתרונות התקשורת בקוד פתוח בכ-55 מיליארד דולר. המדינות הבולטות כיום הינן ארה"ב (מקום הולדתו של ASTERISK) ודרום אמריקה רבתי הנשלטת על ידי הפצת ELASTIX המצוינת. יש מספרי התקנות יפות גם במזרח אירופה, אך עיקר השוק הוא עדיין ארה"ב.

מה גודל השוק בישראל?
חנוך פורת, מנהל תחום טלקום בחברת גטר טקעל פי ההערכות, יש בישראל כ-16,000 התקנות הכוללות שרת פעיל, בין אם מדובר במרכזיה או מערכת אפליקטיבית. ספקי שירותים שונים, בעיקר בתחום שרותי מרכזיות בענן, הגדילו את המספרים בצורה דרמטית ב-9 חודשים האחרונים. הודות להפצות כגון ELASTIX, ומוצרי EMBEDDED כדוגמת POSITRON, רף הכניסה ירד פלאים וכיום אין צורך בידע מעמיק על מנת להטמיע מרכזיה. אתר האינטרנט של הקהילה בישראל – www.asterisk.org.il – רשם בשנה האחרונה גידול של כ-50% במספר המבקרים, דבר המצביע על גידול בפופולאריות וכן במספר המטמיעים. אין שבוע שאני לא מקבל לפחות 8 עד 10 טלפונים מגופים שונים העומדים לפני החלטה, ובסופו של יום מרביתם בוחרים ב-ASTERISK בצורה זו או אחרת. אני צופה ש-2011 תהיה שנת Asterisk בישראל, עם גידול של מאות אחוזים בהיקף ההטמעות. מינוי גטר טק כנציגת DIGIUM ייתרום רבות לייצוב מהלך הייבוא וה-RMA של מוצרי DIGIUM הנחוצים לקישור ASTERISK לקווי PRI וקווים אנלוגיים.

אילו סוגים עסקים יובילו את האימוץ בארץ ? (קטנים/בינוניים/גדולים).
ASTERISK הוטמעה עד היום בכל הרבדים. בניגוד לציפיות, דווקא מרבית ההתקנות הינן בארגונים בינוניים/גדולים ולא בארגונים קטנים. בין אלה ניתן למנות מספר חברות: The Marker, שירביט חברה לביטוח, אמסלם טורס, iForex, 10bis, מפעלי נייר חדרה ועוד. גם ספקי השירותים לא נשארים מאחור, כאשר בזק בינלאומי הרחיבה את פעילותה ויש לה צוות פיתוח שלם הבונה שירותים על גבי תשתיות מבוססות ASTERISK.

אירועים קרובים