ד"ר אסתי סייג, איכילוב: "עברנו מרפואה פטרנליסטית למשתפת מבוססת IT"

החידושים הטכנולוגיים, האינטרנט והרשות החברתיות הובילו לשינוי דרמטי בעולם הרפואה - אמרה ד"ר סייג, סמנכ"ל מערכות מידע ותפעול בבית החולים איכילוב ● לדבריה, "ווב 2.0 הביא להולדת הדור השני של הרפואה - כזה שגורם לשינוי במנטאליות, בגישות ובפרקטיקה הרפואית", בשל הנגישות המוגברת למידע מחד ולשיתופיות הקהילתית מאידך

"עולם הרפואה השתנה ומשתנה באופן דרמטי, לא רק בשל החידושים הטכנולוגיים בו, אלא גם בגלל האינטרנט מחד והרשתות החברתיות מאידך. כך, הרפואה הופכת ממתנשאת לרפואה משתפת, מבוססת IT", כך אמרה ד"ר אסתי סייג, סמנכ"ל מערכות מידע ותפעול במרכז הרפואי תל אביב (בית החולים איכילוב).

סייג דיברה בכנס Smart Doctor, הוועידה השנתית לרפואה מקוונת ומערכות מידע רפואיות. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך הבוקר (ד') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה בהשתתפות מאות מקצוענים מהתחום. מנחי הכנס היו רביב רז, יועץ מיחשוב בכיר, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי ד"ר סייג, "הדור השני של האינטרנט, ווב 2.0, על מגוון הכלים האינטראקטיביים והמשתפים שלו, הופך את משתמש האינטרנט מצרכן פשוט למשתתף פעיל. הוא הביא להולדת הדור השני של הרפואה – כזה שגורם לשינוי במנטאליות, בגישות ובפרקטיקה הרפואית". היא הסבירה, כי הדבר קורה בשל הנגישות המוגברת למידע מחד ולשיתופיות הקהילתית מאידך. "הרשתות החברתיות תומכות ברופאים ובארגוני בריאות, וניתן לנצל אותן לטובת היבטי שיווק", אמרה ד"ר סייג. "רפואה 2.0 מביאה לקישורים בין רופאים ורופאים, ביניהם ובין מטופלים ובין אלה לארגוני הבריאות".

צילום ועריכת וידיאו: גיא רז

היא ציינה כי המהפכה הזו מלווה בסיכונים בתחומי אמינות הנתונים וההגנה על הפרטיות. "האתגר הוא כיצד לנצל את המשאבים הללו לשיפור איכות הטיפול ולקחת חלק בשינויים מרחיקי הלכת שהם מביאים איתם למערכת הבריאות". סיכונים נוספים, לדבריה, הם חשש לפגיעה באתיקה המקצועית של הרופאים, חשש להתמכרות מצד המטופלים הצורכים כמויות יתר של מידע או מידע שגוי והימצאות נוכלים ברשת.

עוד אמרה ד"ר סייג, כי נוצרה מציאות חדשה בחיבור בין שני המושגים "עולם שטוח" ו-"הזנב הארוך", וכך "נוצר עולם שטוח זנב, שבו הרשת החברתית תומכת ביחיד המחפש מידע, מייצר מידע ומקבל קבוצות תמיכה לנושאים שמעניינים אותו".

היא הציגה כמה רשתות חברתיות בתחום הרפואה וציינה, כי "כיום, התקשורת היא דו צדדית. המרחב הרפואי שבו נפגשו החולה והרופא היה, עד לפני שנים לא רבות, מוגדר היטב: המרפאה, המחלקה, בית החולים. המציאות הדיסקרטית הזו, של אחד על אחד, כבר לא קיימת, כי היא התהפכה על ידי הרשתות החברתיות. נוצרה מציאות קיברנטית חדשה, המספקת מידע רופאי לכל, והמידע הזה ניתן לשיתוף ולשקיפות".

ד"ר סייג סיכמה באמרה, כי "אמנם, רופאים צעירים ומרושתים, מדור ה-Y, עדיין מנוהלים על ידי דור הבייבי בום, אבל המהפכה כבר כאן ולא ירחק היום שכללי המשחק ישתנו. הרפואה הפטרנליסטית מאחורינו, עברנו לרפואה משתפת".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים