תוכן שיווקי

פרדוקס הענן והמתכנת העצלן

02/03/2011 14:01

מאת אסף אחי מרדכי, מומחה לפתרונות ניטור ביצועים וחווית משתמשים, CA

מחשוב העננים הביא עימו בשורות רבות ומגוונות – החל מחסכון בתשומות ומשאבי המחשוב הארגוני, דרך שיתוף בכוח העיבוד הקיים בארגון לשיפור הניצולת והעצמת יכולות העיבוד, עד לשירותי ערך מוסף כגון גיבויים אוטומטיים, מעבר לארכיטקטורות שירות נוספות (כגון SaaS או PaaS) וכד'. יכולות אלו דחפו יותר ויותר ארגונים להעביר את האפליקציות שברשותם לענן, ולצרוך שירותים בצורה זו.

יכולת חשובה נוספת, שהביא איתה מחשוב העננים, היא השליטה והוויסות של עצמת המחשוב הנדרשת, כך שלעת צורך יגדיל הארגון את כוח העיבוד, האחסון ומשאבי התוכנה שלו, ועם שוך הסערה יצמצם את השימוש בהם. יכולת זו מקנה לארגון את היכולת למנף את משאבי המחשוב בעלות אופטימאלית, שכן מודל העלויות לשימוש בענן נגזר בלעדית מניצול משאבי הענן.

אליה וקוץ בה – לכאורה, מחשוב העננים הינו התגשמות חלומם של מנמ"רי העולם, אבל בפועל המעבר לענן מציב אתגרים חדשים ורבים. המעבר לענן עלול להביא לבזבוז של משאבים ובהתאם לעלויות מיותרות. אתגר נוסף בו נתרכז במאמר זה הינו שימור הראות לתוך ביצועי המערכות הפרוסות בענן.

הפרדוקס הוא כי לכאורה מודל העלויות של הענן מוזיל את עלות התפעול, ומשלב במחיר זה יכולות כמעט בלתי נדלות של כוח מחשוב. מצד שני, זמינות המשאבים מסתירה את הבזבוז שלהם. אם בתפיסה הישנה קוד בזבזני היה סותם את משאבי השרת הסופיים והמוגבלים, ובהתאם מחייב את המפתח ליעלו. אותו קוד בענן יקבל משאבים רבים יותר, ויסבול פחות מבעיות ביצועים. על כן, התמריץ למפתחים לייעל את הביצועים יורד – במחיר של שימוש בזבזני במשאבי המחשוב, ובאופן ישיר מביא לעלויות תפעול מיותרות הנגזרות מתצרוכת המשאבים.

בין אם המערכות פרוסות בענן הציבורי, הענן הפרטי או על שרתים לפי התפיסה המסורתית – הארגון מצפה לשמור על רציפות הראות לביצועי המערכות. זהו צורך חיוני של הארגון לבקר את ביצועי המערכות, ולמדוד את צריכת המשאבים שלהן – באופן עצמאי ובכלים אובייקטיבים. זאת כדי להעריך את העלויות הנגזרות, לנתח מגמות ולהסיק תובנות עסקיות ככלי תומך החלטה – כגון, כמה משתמשים נכנסו, כמה תהליכים נכשלו וכמה טרנזקציות עברו.

פתרון ניטור ביצועי האפליקציה של CA, Wily, מספק מענה לאתגרים אלו:

•    פתרון Wily הינה מערכת לבקרת ביצועי האפליקציה ומסוגלת להצביע על צווארי בקבוק באפליקציה, כאלו הצורכים משאבי מחשוב רבים יותר ומייקרים את השימוש בענן. בעת הצורך יצביע Wily על ה- classes וה- methods הבזבזניים במערכות.

•    Wily עוקב אחר 100% מפעילות המערכת ועל כן מסוגל לספק תמונת מצב אובייקטיבית ואמיתית של צריכת משאבי המחשוב בפועל.

•    מסוגל לספק לא רק ניטור של רכיבי הקוד, אלא גם מקנה את היכולת לרדת לרמת תוכן הטרנזקציות. כך לדוגמה ארגון פיננסי גדול בישראל משתמש בפתרון להבין כמה עסקאות עברו או נכשלו בכל רגע נתון.

אירועים קרובים