ועדת חייק ממליצה: לבטל ההפרדה המבנית, להנהיג שוק סיטונאי ולהחיל על בזק הגבלת מקסימום בלבד

‏הוועדה, שמונתה כדי לגבש רפורמות בשוק התקשורת הנייחת והאינטרנט המהיר, הציגה את המלצותיה ותעמיד אותם לשימוע ● כל הצדדים המעורבים צפויים להתנגד להמלצות ●

ועדת חייק, שהוקמה לבחינת מבנה תעריפי חברת בזק ולקביעת תעריפי שירותים סיטונאיים, פרסמה בסוף השבוע שימוע לציבור ולחברות בנושא המלצותיה לשרי התקשורת והאוצר.

בין היתר, ממליצה הוועדה להנהיג בארץ שוק סיטונאי שיאפשר הגברת תחרות במגזרי הטלפון הנייח ובאינטרנט, ביטול חובת ההפרדה המבנית אשר תאפשר ללקוחות לרכוש שירותי תשתית וגישה לאינטרנט מספק אחד וכן הגבלתה של בזק למחירי מקסימום בלבד, כך שתוכל להוזיל מחירים. מהוועדה נמסר עוד, כי היא רואה חשיבות רבה בכניסת חברת חשמל לתחום התקשורת, ולהערכתה המהלך ישמש כגורם מזרז לשיפור התשתיות ולתחרות בתחום.

המלצותיה של ועדת חייק נועדו להגביר את פוטנציאל התחרות בשוק התקשורת ולשדרג את תשתיות הפס הרחב בישראל, באמצעות יצירת שוק סיטונאי, הנמכת חסמי כניסה לגורמים חדשים שאינם בעלי תשתיות אוניברסליות, מיסוד כללי רגולציה אחידים ככל האפשר כלפי המפעילים השונים, הגדלת השקיפות מול הצרכן ועוד. חברי הוועדה הם רואה החשבון אמיר חייק – ששימש כיו"ר, ראובן אבי-טל, דוד אסוס, ערן ניצן, מיכל אבן-חן, אסף כהן ויהודה סבן.

על פי המלצות הוועדה, מפעילים פנים ארציים יתנו שירות ויאפשרו שימוש בכל התשתיות הנדרשות על מנת לאפשר פעילות של חברות תקשורת אחרות באספקת שירותים ללקוחות קצה. שירות גישה רחבת סרט יינתן באופן מיידי (למשל בדרך xDSL או שירות הגישה ברשת הכבלים) באופן שיאפשר תפעול ושליטה על ידי ספק השירות שאינו בעל התשתית שיוכל לנהל את השירות. משמעות הדבר היא שבזק והוט (HOT) יוכלו לספק גישה לאינטרנט בנוסף לתשתית, ואילו ספקיות האינטרנט תוכלנה לרכוש מבזק ומהוט במחיר נמוך (סיטונאי) את הקישורים לבתי המשתמשים ולספק להם את כל השירות מתחילתו ועד סופו.

עוד ממליצה הוועדה, כי יוטל פיקוח על תעריפי חברת בזק לציבור בשיטת מחיר מירבי. השרים יקבלו דיווח שוטף על התפתחות התחרות בשוק ודיווח מרוכז אחת לשישה חודשים, כדי לאפשר התערבות במקרה של ירידה ברמת התחרות. הוועדה שוקלת לגבש הסדר הדרגתי ומותנה באבני דרך ברורות, מדידות ושקופות, להסרת הפיקוח באופן מוחלט.

אי עמידה באחד או יותר מהכללים תגרור, בין היתר, אכיפת  משטר פיקוח הדוק על הכלליים חברות התקשורת המבטאים פעילות מונופוליסטית; הטלת אחריות אישית על מנהלי החברות בעלות רישיון למפעיל פנים ארצי במידה ולא יאפשרו את השימוש בתשתיות על בסיס תחרותי; חילוט ערבויות שהופקדו על ידי מפעילים פנים ארציים; הגורם המסדיר ישקול חיוב בהפרדה מבנית בין התשתית של  מפעיל פנים ארצי  לבין השירותים המסופקים ללקוחות קצה.

ככל הידוע, כל הצדדים המעורבים צפויים לערער על המלצות הוועדה ובעיקר ספקי האינטרנט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים