אתגר בעידן הענן: ניהול נבון של מתח, שטח וקירור מרכז הנתונים

"דילמת צריכת האנרגיה הפכה לאתגר עולמי: הדרישות לאנרגיה בכלל עד 2050 ולאנרגיה חשמלית בפרט עד 2030 - יוכפלו", אמר פיטר הנאפורד, מנכ"ל חברת Datacenterpeople ויועץ בכיר ל-APC העולמית להקמה וניהול של מרכזי נתונים ● הנאפורד היה המרצה המרכזי בכנס בינלאומי בנושא מרכזי נתונים שנערך בבודפשט, בחסות ראשית של APC

07/03/2011 15:04

כבר היום ניתן לומר בוודאות, שהעשור השני של האלף השלישי ייחשב כעשור של מיחשוב הענן. הענן הוא מודל המיחשוב החדש-ישן: הוא חדש במובן שהמיחשוב הגיע לשיא בנפיצותם מכשירים ניידים, רשתות אלחוטיות ואינטרנט, אך הוא ישן בכך שמודל המיחשוב חוזר להיות מרכזי וריכוזי, כמו בימי מיינפריים.

אלה הם ענני המיחשוב, המתבססים על מרכזי נתונים קטנים, גדולים ואף אדירים, שמרושתים כולם באופן גלובלי. כלומר, שעידן הענן מצד המיחשוב הצרכני מתבטא בציוד סלולרי, מחשבי PC ומשחקים – כאשר הכול אלחוטי ומחובר אינטרנט. בצד המיחשוב הארגוני, המנועים הדוחפים את המידע למיליארדי הצרכנים (ובעתיד גם טריליונים של מכשירים – עידן The internet of things) הם מרכזי הנתונים.

את מרכזי הנתונים האלה, עם עשרות וגם אלפי שרתים, חייבים לנהל במערכות מתוחכמות ומתקדמות ביותר, כמו פעם – בימי מיינפריים – ולא כמו בעידן שרתי ה-PC הבודדים, ששרר עד לאחרונה. ניהול כזה חייב לספק מיקום, כוח וקירור הולמים לפי צריכה ולפי דרישה. ניהול חייב לתכנן קיבולת של שלושה משאבים אלה בצורה מודולארית. מערכת ניהול מרכזי נתונים מתקדמת חייבת גם לאבטח את המתקן מפני איבוד נתונים, שלא נוצר במערכות עיבוד הנתונים עצמו (Computing), אלא בצד של נזקי חומרה וזמני הדממה עקב תקלה במרכז הנתונים עצמו.

מרכז הנתונים כחלק ממערך רחב יותר

APC by Schneider Electricחברת APC האמריקנית נוסדה ב-1981. היא נרכשה על ידי שניידר אלקטריק (Schneider Electric) הצרפתית-גלובלית, שמחזורה השנתי מעל 20 מיליארד יורו, תמורת כ-6 מיליארד דולרים לפני כחמש שנים. כיום, APC מקבוצת שניידר אלקטריק היא המובילה הגלובלית בשירותי הספק וקירור קריטיים משולבים, והיא מספקת מוצרים ותוכנות למערכות מיחשוב בבתים, משרדים, מרכזי נתונים וספקי שירותי גישה (חברות ISP). המדובר בפתרונות מתקדמים ויעילים, המבוססים על טכנולוגיות קריטיות ומוצרים תעשייתיים המתוכננים היטב ומתוחזקים לאורך כל מחזור חייהם.

פתרונות APC כוללים מערכות אל-פסק (UPS), יחידות קירור, מסדים (Racks), תוכנות לאבטחה ותכנון פיזיים ולניהול תשתית כמו גם את ארכיטקטורת InfraStruxure. זה האחרון הוא הפתרון הכולל המקיף ביותר בתעשייה לניהול תשתיות אולמות המחשב – הן בהיבטי מקום, הן בהיבטי עומסי ריצפה, תשתיות כוח וקירור וכמובן ניהול העבודה, ביצוע שינויים וסימולציות תכנון. פתרון זה משתלב בתוך סל הפתרונות שמציעה שניידר אלקטריק תחת ארכיטקטורת ה-EcoStruxure, המאפשרת התבוננות על מרכז הנתונים כחלק מתוך מערך רחב יותר של הסביבה התומכת, כולל בקרת מבנה, אבטחת המתקן, תהליכי הייצור וניטור מערכות האנרגיה, מערכות הכוח והקירור החיצוניות.

APC הקימה לפני חמש שנים סניף בישראל, לאחר שאיחדה את כל פעילותיה דרך הנציגים השונים של קבוצת שניידר אלקטריק. בראש הסניף עומד המנכ"ל, שמעון אברבנאל. לאחרונה הקימה APC ישראל, כמו בעולם כולו, חטיבה המתמחה בפיתוח תוכנות. התפתחות זו ב-APC עולה בקנה אחד עם החזון של שניידר אלקטריק, להפוך למובילה עולמית בתחום ניהול האנרגיה.

עבודה על פי מדד היעילות

במהלך פברואר נערך בבודפשט, בירת הונגריה, כנס בינלאומי על מרכזי נתונים לשוקי מרכז אירופה ומזרחה, בו APC פרשה חסות ראשית. משלחת של יועצים ולקוחות מישראל יצאה אליו ובראשה ניצבו שמעון אברבנאל ויוסי דיין – ה-CTO של הסניף בישראל. המרצה המרכזי היה פיטר הנאפורד, מנכ"ל חברת Datacenterpeople ויועץ בכיר ל-APC העולמית להקמה וניהול של מרכזי נתונים. בהרצאתו הדגיש הנאפורד את העולם החדש של ניהול מרכזי נתונים, המחייב ידע וניסיון שחסר מאוד בתעשייה, ביחס לידע שנצבר בצד עיבוד הנתונים עצמו.

החברות שפרסו חסותן על הכנס ובראשן APC הגלובלית - הגדולה ביותר בניהול פיזי של מרכזי נתונים, ו-HP - הגדולה ביותר בעולם ה-IT

הנאפורד הוא בעל ניסיון רב בתחום. בין היתר, ייסד חברה שבנתה מרכזי נתונים מודרניים מהראשונים בעולם, ובהמשך שימש כסמנכ"ל בכיר ב-APC. כיום חברתו מספקת כוח אדם מיומן למרכזי נתונים. לדבריו, בתקופה של 15 שנה, לפי המקובל בתעשייה, מערכות ה-IT בארגון יוחלפו שלוש פעמים. המערכות האלקטרו-מכאניות יוחלפו פעמיים ואילו המתקן הפיזי, הבניין, יישאר ביסודו כפי שהוא. לכן, חשוב מאוד לתכנן מרכז נתונים תוך מחשבה מודולארית ובראייה מפוכחת קדימה, כי הנחות היסוד של צריכת הכוח, המקום והקירור, משתנות מן היסוד בכל שינוי של דור IT.

בנוסף, אמר, העידן של ימינו הוא של קיימות (sustainability) ורגולציה חזקה מחייבת שמירה על איכות הסביבה. כך, היא משפיעה רבות על תכנון מרכזי נתונים יעילים. שלא להזכיר את נסיקת מחירי הדלקים…

הנאפורד תיאר את הדילמות והפתרונות לעולם מרכזי הנתונים הירוקים. כיום, אמר, דילמת צריכת האנרגיה הפכה לאתגר עולמי: הדרישות לאנרגיה בכלל עד 2050 ולאנרגיה חשמלית בפרט עד 2030 – יוכפלו. במקביל, חייבים לקצץ בפליטת ה-co2 בחצי על מנת למנוע שינויים דרסטיים באקלים ולשמור על כדור הארץ למען הדורות הבאים. צריכת האנרגיה באולמות המחשב מהווה כ-2% מצריכת האנרגיה העולמית (שקולה לצריכת תעשיית המטוסים העולמית) ומבוססת בעיקרה על אנרגיה חשמלית למעלה מ-90%. הפקת האנרגיה החשמלית נעשית בתהליך בזבזני בו הנצילות עומדת על כשליש ולכן ייעול הצריכה באולמות המחשב יביא להפחתה משמעותית של פליטת ה-co2 לאטמוספרה.

לדבריו, כאשר בוחנים את אולמות המחשב לעומק, מגלים שהם עומדים בממוצע על מדד יעילות DCiE (ר"ת Data Center Infrastructure Efficiency) של כ-47% בלבד. המשמעות, קבע הנאפורד, היא שרק 47% מהאנרגיה החשמלית נצרכת על ידי ציוד ה-IT וכל השאר נצרך על ידי מערכות תשתית תומכות, מערכות קירור וכוח. כיום, ציין, רק כ-10% ממרכזי הנתונים המתקדמים יותר עומדים בממוצע על מדד של 67%. המטרה היא לשפר מדד זה במהלך השנים הבאות, כך שיביא להתייעלות אנרגטית וכפועל יוצא, להפחתת פליטת מזהמים ולחיסכון משמעותי בהוצאות החשמל.

שמעון אברבנאל, מנכ"ל APC ישראל, בביתן החברה בכנס ניהול מרכזי נתונים בבודפשט

כדי לבצע את ההתייעלות האנרגטית נדרש מחד למדוד ולנהל אותה, ומאידך להשתמש בציוד מתאים אשר יביא לחיסכון. ל-APC כלים המאפשרים, כבר בשלבי התיכון הראשוניים של אולמות המחשב, לראות את מדד היעילות DCiE. המדד משתנה באופן מידי בהתאם לבחירת סוגי הציוד השונים ואופן הפעלתם. APC, אמר, מוכנה לחתום עם לקוחותיה על מדד יעילות של 67% בתכנון והקמת מרכזי נתונים חדשים.

באירופה, אמר הנאפורד, המודעות לעולם ירוק יותר ולחיסכון באנרגיה גבוהה מאוד. הזכייה במכרזים רבים נקבעת לפי התחיבות לבנות מרכזי נתונים תוך עמידה במדדי יעילות. הנאפורד ציין, שהחברה זכתה במכרז של הקמת מרכז נתונים עבור עיריית אמסטרדם שבהולנד, משום שהייתה היחידה שמסוגלת להתחייב לעמוד במדד היעילות הנדרש.

ממאות אלפים – לעשרות מיליונים

בפגישה שנערכה לאחר ההרצאה, סיפר הנאפורד שהוא מכיר היטב את השוק הישראלי, בזכות ביקורים רבים שערך כאן, לרבות פגישות אצל הלקוחות הרבים של APC. הוא יודע שהשוק בישראל קטן, אך משפיע, כי הלקוחות מתקדמים ומתוחכמים. כך, אמר, ישראל היא שדה ניסויים מתקדם ביותר למרכזי נתונים, כשמומחי APC בעולם מתבוננים בהישגי הלקוחות.

מה הדבר החשוב ביותר לניהול נכון של מרכזי נתונים? לדברי הנאפורד, מקצוענים טובים הם המשאב החשוב ביותר. האנשים הם שעושים את ההבדל בין מרכז נתונים מצליח יותר – לפחות. גם את ההצלחה של APC בישראל הוא מייחס לצוות הסניף המקומי, בראשותו של שמעון אברבנאל, שבתוך חמש שנים הכפיל את היקף המכירות ממאות אלפי דולרים בשנה, לעשרות מיליונים.

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים להונגריה

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים