IVC: בשנת 2010 כלל לא גויס הון

2010 הייתה השנה הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת גיוסי הון - כך עולה מהסקר שערכו חברת המחקר IVC ופירמת ראיית החשבון KPMG ● עוד עולה מהנתונים, כי המשבר הפיננסי הגלובלי בסוף 2008 היה הגורם העיקרי שעיכב את גיוסי ההון לקרנות חדשות ● IVC חוזה כי קרנות הון סיכון ישראליות יגייסו בשנת 2011 כ-800 מיליון דולרים להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית ● קובי שימנה, מנכ"ל IVC: "ללא שיפור ניכר, המצב הנוכחי מאיים על יכולת ההישרדות של חברות היי-טק רבות שלא מצליחות לגייס הון"

עבור קרנות הון הסיכון הישראליות, שנת 2010 הייתה הגרועה ביותר בעשור האחרון מבחינת גיוסי הון. במשך השנה האחרונה כלל לא גויס הון, מצב שמזכיר את 2003 ו-2009, מן השנים היבשות בעשור- כך עולה מסקר שערכה חברת המחקר IVC, אשר מנתחת את הממצאים בשיתוף עם פירמת ראיית החשבון KPMG ‏סומך חייקין.

המשבר הפיננסי הגלובלי בסוף 2008 שבו המשקיעים המוסדיים נפגעו בצורה חמורה, היה הגורם העיקרי שעיכב את גיוסי ההון לקרנות חדשות. בשנת 2009 רק 234 מיליון דולרים גויסו על ידי קרנות הון הסיכון הישראליות, כש-200 מיליון דולרים מתוך הסכום הזה, גויסו על-ידי קרן סקויה ישראל.

למרות שיפור ניכר בגורמים מאקרו-כלכליים בישראל בשנת 2010, קרנות הון הסיכון הישראליות לא הצליחו לגייס הון חדש במשך השנה. מגמת גיוסי קרנות הון הסיכון בישראל תואמת למגמה בארה"ב, כשבשנת 2010 הייתה ירידה של כ-50% בסך הגיוסים של קרנות הון סיכון בארה"ב בהשוואה ל-2009.

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה ב-KPMG סומך חייקין, אומר כי "בדומה לתעשיית הון הסיכון בעולם, התעשייה בישראל חווה שינוי משמעותי לאחר שהתשואה שראו המשקיעים בקרנות במהלך העשור האחרון הייתה שלילית ונמוכה יותר מתשואה של מדדים אחרים בשווקים הפיננסים. עדיין, בראייה של 20 שנה לאחור, התשואה בתחום הינה ללא תחרות. אנחנו מאמינים שבתום תהליך השינוי שתעשיית הון הסיכון בעולם עוברת, ישראל תצא מחוזקת. המגמה בתחום הון הסיכון בעולם היא לבצע יותר השקעות מחוץ לארה"ב מאשר בעבר. אנחנו מאמינים שישראל תזכה לפירות השינוי הזה ובעתיד הקרוב יזרמו לישראל כספים נוספים מקרנות שעד היום פחות השקיעו בישראל".

במבט קדימה, התחזית של IVC לגבי גיוסי הון אופטימית יחסית, לנוכח התחזיות החיוביות לכלכלה המקומית והיוזמה הממשלתית להמריץ את ההשקעות. בתחילת 2011 משרד האוצר הכריז על תוכנית לעידוד השקעות של גופים מוסדיים ישראלים בקרנות הון סיכון ישראליות. התוכנית צפויה להגביר את נתח השקעות המוסדיים לכ- 220 מיליון דולרים בשנים 2011-2012.

עם זאת קובי שימנה, מנכ"ל IVC, מזהיר כי המצב הינו קריטי ביותר. "ללא שיפור ניכר, המצב הנוכחי מאיים על יכולת ההישרדות של חברות היי-טק רבות שלא מצליחות לגייס הון. מלבד זאת, קרנות הון סיכון לא יצליחו לממן חברות חדשות, או במקרים מסוימים אף לתמוך בחברות הפורטפוליו שלהן. התוכנית הממשלתית לעידוד השקעות הגופים המוסדיים בקרנות הון סיכון מקומיות אמורה להוביל לעליה גם בגיוסי קרנות חדשות וגם בהשקעות טכנולוגיות. למעשה", מזהיר שימנה, "עיקר ההשפעה של התוכנית הממשלתית תורגש רק בשנת 2012, מכיוון שקרנות הון הסיכון הישראליות חייבות קודם לגייס נתחי הון משמעותיים של 60 אחוזים מההיקף הכולל של כל קרן, ממשקיעים זרים. המשימה הזאת נראית כרגע מאתגרת ביותר עבור קרנות הון הסיכון הישראליות."

מבחינה היסטורית, ההתפתחות של תעשיית הון הסיכון הישראלית מתוארת כחמישה מחזורים לפי שנת בציר של קרן הון סיכון, שהחלו בשנת 1992 והגיעו לשיא בשנת 2000 עם יותר מ-2.8 מיליארד דולרים שגויסו באותה שנה. בשלושה המחזורים האחרונים שמאז שנת 2000, קרנות הון הסיכון הישראליות גייסו סכום כולל של 9.5 מיליארד דולרים. סכום זה מהווה 71% מ-13.3 מיליארד דולרים אשר גויסו להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית בין השנים 1992 ו-2010 על ידי קרנות הון סיכון ישראליות.

הקושי של חברות הניהול לגייס קרנות חדשות בשנים 2011 ו-2012 עלול להשפיע על הביצועים של התעשייה כולה ועל עתיד סקטור ההיי-טק כולו, ובמיוחד זה של חברות סטארט-אפ. ההערכה היא שבמהלך 2011 תגויס לפחות קרן ייעודית אחת לביוטכנולוגיה שתיכלל בתוכנית ממשלתית לעידוד סקטור מדעי החיים. בנוסף, נראה כי יגויסו לכל הפחות קרן הון סיכון חדשה וקרן ייעודית להשקעות סיד או קרן אנג'לים.

לדברי סלע, "כיום חסרים בתעשיית הון הסיכון בישראל שני שחקנים מאד משמעותיים הנמצאים בשני הקצוות של מחזור החיים של חברות: קרנות המתמחות בשלב הסיד וקרנות המתמחות בשלב הצמיחה. הנתונים מראים שקרנות ישראליות שהתמחו בתחום צר יותר בתעשייה כגון תוכנה או מכשור רפואי, הראו תשואה גבוהה יותר מקרנות שהיו רב תחומיות. לדוגמה, תחום המוליכים למחצה בישראל הינו תחום שהתמחות בו יכולה להניב תשואה גבוהה יותר לעומת כלל התעשייה. אנחנו מאמינים שכחלק מהשינוי שהתעשייה בארץ עוברת, יווצרו קרנות קטנות יותר – שיבחרו להתמקד בתחומים או שלבים אשר יבדלו אותן משאר התעשייה – אשר יהוו גורם משלים לקרנות הגדולות".

לפי הערכות IVC, בתחילת 2011 ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות עומד על 1.4 מיליארד דולרים. מתוך סכום זה IVC מעריכה כי 230 מיליון דולרים יוקצו להשקעות ראשונות, בעוד היתר שמור להשקעות המשך. לפי התחזית יגייסו קרנות הון סיכון ישראליות בשנת 2011 כ-800 מיליון דולרים להשקעות בתעשיית ההיי-טק הישראלית.

נתונים מלאים על גיוסי הקרנות הישראליות יופיעו בספר IVC 2011 Yearbook שייצא לאור באפריל.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכה

    בושה וחרפה... המרכז השני בגודלו אחר הסיליקון ואלי לא מצליח להרים אגורה שחוקה... זה הסוף של ההיטק בישראל.

אירועים קרובים