מחקר: נשים משתמשות בפייסבוק כדי להתחרות על תשומת לב

ממחקר שפורסם בכתב עת של אוניברסיטת באפלו עולה, כי נשים שמבססות את תחושת הערך העצמי שלהן על המראה שלהן - מפרסמות פי חמישה יותר תמונות של עצמן בפייסבוק ומקיימות מעגלי קשר גדולים יותר ברשתות חברתיות - לעומת גברים ● ד"ר מייקל א' סטפאנון, מעורכי המחקר: "מאוד מאכזב אותי שבשנת 2011 כל כך הרבה נשים צעירות ממשיכות להביע את תחושת הערך העצמי שלהן באמצעות המראה הפיזי שלהן"

נשים שמבססות את תחושת הערך העצמי שלהן על המראה שלהן – מפרסמות פי חמישה יותר תמונות של עצמן בפייסבוק (Facebook) ומקיימות מעגלי קשר גדולים יותר ברשתות חברתיות – לעומת גברים. זו תוצאה של מחקר שפורסם בכתב עת של אוניברסיטת באפלו בשם פסיכולוגיית סייבר, התנהגות ורישות חברתי.

מנהל המחקר, ד"ר מייקל א' סטפאנון, ועמיתיו, ד"ר דרק לאקהאף מאוניברסיטת טקסס, והדוקטורים אוסטין ודיוואן רוזן מאוניברסיטת הוואי, חושבים, שהתוצאות האלה מראות שנשים מזדהות חזק יותר עם הדימוי החיצוני והמראה שלהן, ולכן משתמשות בפייסבוק כפלטפורמה של תחרות על תשומת לב.

סטפאנון מתאר את תוצאות המחקר שלו בסרטון וידיאו, ואומר, כי  "תוצאות המחקר מראות שיש הבדלים עקביים בהתנהגות של נשים וגברים, הנובעת מהמיקוד התרבותי בדימוי החיצוני והמראה של נשים".

כותרת המחקר הייתה "התלויות של הערך העצמי וההתנהגות ברשתות חברתיות" ומטרתו הייתה לבדוק את הגורמים שמסבירים את ההתנהגות המקוונת ברשתות חברתיות. החוקרים בדקו את התלויות האלה באמצעות כמה פעמים בילו חברי הרשת החברתית שהשתתפו במחקר בשינוי הפרופיל שלהם, את מספר התמונות שהם העלו לאתר, את גודל מעגלי הקשר שלהם וכמה בררנים הם היו בהיבטים של התנהגות "ידידותית".

השורה התחתונה של המחקר: אלה שתחושת הערך העצמי שלהם מבוססת  על תלויות ציבוריות (רושם חיצוני, מראה וכו') היו מעורבים יותר בשיתוף תמונות ברשת; סטפאנון אף מציין, שהנשים שהשתתפו במחקר שמבססות את תחושת הערך העצמי שלהן על המראה שלהן – היו גם הפורות ביותר בשיתוף תמונות; לעומתם – אלה שתחושת הערך העצמי שלהם מבוססת על תלויות פרטיות (הישגים אקדמיים, תמיכה ואהבה של המשפחה וכו'), מבלים פחות זמן ברשתות. בשביל אנשים אלה, טוען סטפאנון, המדיה החברתית היא פחות עניין של משיכת תשומת לב.

סטפאנון מסכם את המחקר שלו ואומר: "מאוד מאכזב אותי שבשנת 2011 כל כך הרבה נשים צעירות ממשיכות להביע את תחושת הערך העצמי שלהן באמצעות המראה הפיזי שלהן –  ובמקרה זה, באמצעות העלאת תמונות של עצמן לפייסבוק, כמו פרסומות. אולי זה משקף את הערך המעוות שניתן למראה של נשים בתרבות הפופולרית ובתוכניות ריאליטי שונות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים