תוכן שיווקי

פתרונות אקולוגיים להשבחת אוויר

לפני קריאת הקטע הבא, שאו איתכם את הלפטופ, צאו מבניין החברה אל האוויר הפתוח וקחו נשימה עמוקה

13/03/2011 15:38

מאת בן לביא

SBS – נשמע כמו באז חדש ומגניב?! לא ממש… מדובר במושג שנתן ארגון הבריאות העולמי באמצע שנות ה-80 לתופעה בה האוויר בבניינים מזוהם בחיידקים פתוגניים. ב-Sick Building Syndrome דיירי הבניין חווים אי נוחות והפרעות בריאותיות לעיתים קרובות, כתוצאה מאיכות אוויר ירודה. נמצא כי מצבים אלו קשורים ישירות למשך הזמן בו הם מבלים בבניין, אך לא ניתן לזהות באופן ברור מחלה ספציפית.

"אנשים מבלים את מרבית זמנם בתוך בניין סגור; סיטואציה דומה לטיסה של 12 שעות בחלל המטוס. במצב כזה המערכת החיסונית נדרשת לעבוד באופן אינטנסיבי כדי להילחם בחיידקים רעים שנפלטים לאוויר, וכך גופנו נחלש ואנו נעשים פחות עמידים בפני מחלות", מסביר יולי חורש, הבעלים של החברה הישראלית Better Air. אחרי שלוש שנות פיתוח, החלה החברה לאחרונה לשווק את הטכנולוגיות שלה המסייעים בטיהור ושיפור האוויר בשיטות מיקרוביולוגיות.

לדברי חורש, בעיית זיהום בקטריאלי של האוויר מקורה בעיקר במערכת מיזוג האוויר. מערכות אלו מהוות לדבריו, קרקע פורייה ומושלמת להיווצרות עובש וחיידקים פתוגניים, זאת, בשל הסביבה הרטובה, החשוכה והקיצונית בטמפרטורה. בישראל, שהיא מדינה חמה, עם לחות גבוהה, תנאי התפתחות החיידקים טובים במיוחד. "למעשה, בתהליכי מחזור האוויר, נכנסת למערכת המיזוג לחות נוספת, והתוצאה היא סבירות גדולה יותר להידבקות במחלות. זה מתווסף כמובן לכך, שכאשר ישנם כבר אנשים חולים בבניין החיידקים שנפלטים לחלל האוויר על ידי עיטוש למשל, נכנסים למעברי המזגן דרך האוויר החוזר. בי"ח מהווה דוגמה למקום בו ניתן למצוא בחלל האוויר מגוון בקטריות, שלא היינו שמחים לנשום באופן וולונטרי". לדבריו, אומנם נעשה שימוש בבי"ח בפילטרים מסנני בקטריות כדוגמת HEPA, אך אלו יקרים מאוד, ולכן משמשים אך ורק לחדרי ניתוח ומקומות סטריליים ספציפיים.

מוצר הדגל של Better Air הוא ה-BIO ZONE המספק מענה לתופעת הבניין החולה. "פיתחנו טכנולוגיה אקולוגית, ממוחשבת המאפשרת שליטה בהתפתחויות של זיהום חיידקיים בדרך טבעית ופשוטה. העיקרון דומה לפרוביוטיקה במוצרי החלב, דהיינו סילוק האלמנטים הלא רצויים באמצעות אלמנטים שאינם מזיקים. מדובר בעיקרון מיקרוביולוגי מדהים ומופלא – בכל חלל מסוים מתקיימת כמות קבועה של בקטריה, כך שאם המקום מזוהם בחיידקים רעים, ניתן להעלימם על ידי חיידקים רצויים", מספר חורש בהתלהבות ומוסיף, "ההבדל הוא שהפתרון הפרוביוטי יכול להתקיים אך ורק בתנאי פנים-הגוף, ואצלנו הוא עובד בתנאי האוויר החיצוני".

בתהליכי הפיתוח הסופיים של המוצר עשתה החברה מספר ניסויים בבניינים מוכרים בישראל, אחד מהם הוא מגדל רובנישטיין בתל אביב. מערכת BIO ZONE הותקנה במיזוג האוויר בלובי הבניין. דגימות חיידקים נלקחו מתעלות המזגן, אוויר המזגן ואוויר הלובי. הדגימות נלקחו בארבעה פרקי זמן רציפים בטווח של שבועיים, כשהדגימה הראשונה בוצעה לפני התקנת המערכת. לדברי חורש, התוצאות הראו ירידה בכמות החיידקים הפתוגניים באופן הדרגתי, עד ל-100% הצלחת הפרוביוטיקה במעברים וחלל האוויר בלובי.

מעבר לבריאות אלו השוהים בבניין, מדגיש חורש את החיסכון העצום המתקבל באמצעות מניעת היעדרות מהעבודה עקב מחלה. בבדיקה שערכה Better Air עם חברת HP כדוגמה, נמצא כי עובד ממוצע נעדר כ-5 ימי עבודה בשנה; ההפסד המצטבר במכירות הוא 8000 דולר בשנה לכל עובד. "כאשר עובדות אלו מחושבות ברמת HP העולמית, מתקבלות תוצאות מדאיגות. אם מחזור המכירות השנתי עומד על 120 מיליארד דולר, ועובד מחסיר כ- 2% ימי עבודה בשנה – נתוני ההפסד עבור החברה הם אסטרונומיים", חותם חורש.

אירועים קרובים