הממשלה השיקה אתר שמאפשר לאזרחים לנתח את תקציב המדינה

האתר מאפשר לגולשים לעקוב אחר תקציבי המדינה ב-20 השנים האחרונות, ולראות להיכן הולך הכסף ולהיכן לא ● הקמת האתר היא פרי יוזמה של השר מיכאל איתן והסדנא לידע ציבורי - עמותה על מפלגתית של חובבי תוכנה שמפתחים בהתנדבות אתרים לשירות הציבור

הממשלה השיקה הבוקר (ג') אתר שמאפשר לגולשים לעקוב אחר תקציב המדינה, על פי פילוח של משרדים. זוהי הפעם הראשונה שהממשלה חושפת את התקציב באתר המכיל כלים ואמצעים ויזואליים המאפשרים לעקוב אחר ביצוע התקציב, לראות להיכן מוזרמים משאבים ולהיכן לא.

הקמת האתר התאפשרה כתוצאה משיתוף פעולה בין השר מיכאל איתן, המופקד על שיפור השירות לאזרח, לבין גוף התנדבותי שנקרא הסדנא לידע ציבורי, שבראשו עומד אדם קריב. הסדנא לידע ציבורי היא עמותה על מפלגתית של חובבי תוכנה שמפתחים בהתנדבות אתרים המנגישים מידע ציבורי ועוזרים לציבור ללמוד אותו.

תקציב המדינה הופץ עד כה לחברי הכנסת בלבד, בחוברות וספרים וברמת תוכניות פעולה המכילות כ-1,700 תוכניות. לפני חצי שנה הודיע משרד האוצר, כי הוא פותח את התקציב לרשות כלל האזרחים, אבל הגישה אליו הייתה מסורבלת והוא לא היה ידידותי למשתמש.

אתר התקציב הפתוח מאפשר לכל גולש לצפות בתקציב ברמת "תקנות", המכילות כ-14 אלף סעיפים ונותנת תמונה מעמיקה ונאמנה של התקציב. עוד מאפשר האתר להשוות את תכנון וביצוע התקציב לאורך 20 השנים האחרונות, כאשר ניתן למצוא בו נתונים מ-1992 ועד היום. מערכת הצגת התקציב הינה מערכת ניסיונית והיא מופעלת כפרויקט הבא להדגים את האפשרויות הגלומות בשיתוף פעולה עם הציבור ובפתיחת מידע ממשלתי לשימושו.

השר איתן אמר היום, כי "זהו הישג דמוקרטי וטכנולוגי מדהים, ששם את ישראל בשורה אחת עם המתקדמות במדינות המערב בתחום השקיפות ושיתוף הציבור בפעילות הממשלה. אני מאמין גדול בעתיד של שיתוף הציבור בפעילות ממשלתית, וההישג של היום נוסך בי תקווה לעתיד. דרך השיתוף והשקיפות היא הדרך הנכונה ביותר לחיזוק הדמוקרטיה והכלכלה בישראל".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. האזרח דרור

    הפוך גוטה. היוזמה היתה של הסדנה לידע ציבורי שנמאס להם שהנתונים שהממשלה מכינה או אוספת מהכסף שלנו נשארים באפלה. מה יותר טוב מאשר לפרסם אותם. הסדנה לידע ציבורי עובדת בקוד פתוח , כך שכל מתכנת יכול לקחת את הקוד ולבצע דבר דומה (במקרה וה"עמותה" נסגרת, או שסתם בא לו לעשות משהו חדש ואחר עם הקוד). הממשלה כבר הרבה זמן מספקת מידע לציבור. מה שצריך זה שהיא תיתן לו גם מידע גולמי - DATA - שארגונים שונים יחליטו איך לנתח אותו . זה מגמה עולמית שכדאי לייבא גם לכאן.

  2. העמותה לחקר התמותה

    סופו של ממשל זמין? הבאתם את כרמלה כדי לסגור את הבסטה? העמותות יפתחו את האתרים, יתחזקו אותם, ויעבירו את המידע הממשלתי לציבור. האחרון שיוצא - נא לכבות את האור.

אירועים קרובים