השבוע שהיה: אפקט יפן

סוף השבוע שהיה, בו אירעו רעידת האדמה, הצונאמי והחשש מאסון גרעיני ביפן, העלו על סדר היום את החשיבות החיונית של השמירה על המידע, והצורך בהיערכות להתאוששות מאסון במהירות ● סוף השבוע שיהיה יעמוד בסימן חג הפורים: בעידן הקיברנטי שבו כל אחד יכול לאחוז בזהות בדויה ברשת, פורים הוא היום היחיד שבו גם נחשפים הפנים שמאחורי המסיכות ● בין החשש מאסון ופורים שבפתח, המדור מאחל לקוראיו חג שמח

השבוע החולף עמד בסימן רעידת האדמה והצונאמי שהתחוללו ביפן והאסון המתרחש בעקבותיהם. שוב ושוב עלו על סדר היום היבטים של שמירה על המידע, הנכס היקר ביותר לארגונים, והצורך למלא את המשימה העיקרית שלהם אחרי האסון: להתאושש ולחזור לפעילות במהירות, ככל שתנאי הסביבה מאפשרים זאת.

ההיבט הראשון בניהול מערך ה-IT הוא שמירה על הדטה-סנטר, ברמה הפיסית וברמת הנתונים שהוא מאחסן. למרות המרחק הרב בין ישראל ליפן, במגזר העסקי וגם זה הממשלתי-ציבורי, נדלקו השבוע בארץ אורות אדומים. בעיתוי לא מקרי, מטריקס ו-BMC ישראל ערכו השבוע הדמיה להמחשת ניהול דטה-סנטר ועבודה במודל מיחשוב ענן, בה השתתפו מנהלי IT ותשתיות של ארגונים במשק. בהדמיה על המשתתפים היה לנהל את ה-IT של חברת התעופה הדמיונית BMC Airlines, בעלת סניפים בטוקיו, לונדון ושיקגו, והוטל עליהם לספק את התשתיות הנדרשות לתפעול נכון של מערך ה-IT בחברת התעופה, בהתאם לדרישות העסקיות של הארגון, תוך התמודדות עם גידול בעומסים ובדרישות המיחשוב.

יש להניח, כי לצד המחשבה של המנמ"רים על העבודה בתצורת מיחשוב ענן, הם גם הקדישו מחשבות והגיעו לתובנות חשובות לגבי היערכות להתאוששות ממצבי אסון. באזורנו, כידוע, אין צורך להמתין, חלילה, לרעידת אדמה או לדליפה רדיואקטיבית, כדי להיערך להתאוששות מאסון. השבוע דיווחנו ששתי חברות ישראליות, א.מ.ת ברמור וממורקס טלקס ישראל, ביצעו גיבוי חם למפעל של ישקר ביפן שנסגר עקב קרבתו לאחד הכורים הגרעיניים. לישראל יש קשרי מסחר ענפים ומגוונים ביפן, חברות היי-טק ישראליות מקיימות שם שלוחות מצליחות. ברמה הגלובלית, יש לאסון ביפן השלכות קיברנטיות מרחיקות לכת. מק'אפי (McAfee) הזהירה בסוף השבוע מפני הונאות אינטרנט הקשורות לאסון ביפן. אסונות מסוג זה מהווים בסיס לפעילות של פושעים מקוונים, שמנצלים בציניות את האסון לטובת גיוסי כספים לכאורה לטובת הקורבנות של האסון.

השבוע ערכה קבוצת אנשים ומחשבים את כנס Smart Storage, במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב. הכנס נתן ביטוי מוחשי נוסף לקריטיות שארגונים מייחסים לנושאי השמירה וניהול המידע. אחד האתגרים בעולם האחסון הוא מציאת היחס הנכון בין הדרישות הגוברות והולכות של צורכי האחסון בארגונים לבין העלויות התקציביות הכרוכות במימושן. קצב גידול הנתונים לא מצליח להדביק את היכולת של המנמ"ר לספק את הדרישות להגדלת משאבים. דוגמה מצויינת לכך הובעה בהרצאתו של איתיאל מעיין, ה-CTO של עיריית תל אביב-יפו. השורה התחתונה של מעין הייתה: הכאוס בתחום האחסון יימשך, ואיתו גם כאב הראש הגדול שהוא מסב למנהלי התשתיות ולמנמ"רים בארגונים.

המחשה נוספת למצב האחסון בארגונים הייתה בדברי דן שפרונג, ה-CTO של הראל מערכות מידע, שאמר, כי "מערכי המיחשוב בארגונים בישראל אינם ממצים את כל יכולות האחסון שלהם. ניתן בוודאות לנצל באופן נכון יותר כל טרה-בייט של נפח אחסון". עובדה זו גורמת לעלייה ניכרת בתקציבי האחסון. מנגד, הספקים לא ממהרים לחגוג, כי מחירי רכיבי האחסון יורדים, והתחרות בין הספקים רק תחריף. פיני כהן, סגן נשיא ואנליסט בכיר, STKI, אמר כי המצב בעולם האחסון ידמה למה שקורה היום בתחום השרתים, בשורה לא כל כך משמחת לספקים.

השבוע שמחנו לקרוא, כי מדיניות הממשלה לעידוד חברות זרות להקים פה מרכזי פיתוח, קורמת עור וגידים. כך, הודיעה נס טכנולוגיות, כי היא תתפעל במיקור-חוץ את מרכז המו"פ של בנק ההשקעות ברקליס קפיטל, בחוזה בהיקף של יותר מרבע מיליארד שקלים, חלקו במימון ממשלתי. הבונוס: נס תגייס לא פחות מ-200 עובדים לצורך  הפרויקט. כן ירבו.

והיו לנו השבוע דו"חות כספיים של חברות שירותי ה-IT. שוב למדנו, כי שנת 2010 הייתה שנה מצויינת עבורן – ההכנסות גדלו וכך גם הרווחים. עוד למדנו מהדו"חות, כי "יש תמורה לאגרה", והבכירים באותם חברות מתוגמלים היטב על ידי בעלי המניות שלהם. מטריקס בלטה במיוחד בתוצאותיה, והגישה מתנה נאה לבעלים הפולנים החדשים שלה, שקנו את השליטה בחברה. למי שטרם הפנים: טוב לעבוד בהיי-טק ועוד יותר טוב להיות מנהל מוערך בו.

סוף השבוע הזה ותחילת שבוע הבא עומדים בסימן חג הפורים, עם שלל תחפושות ומסיכות. בעידן הקיברנטי שבו מדי יום, כל אחד מאיתנו יכול להתחפש ולאחוז בזהות בדויה ברשת, פורים הוא היום היחיד שבו גם נחשפים הפנים שמאחורי המסיכות. בין החשש מאסון ובין פורים שבפתח.

המדור מאחל לקוראיו חג שמח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים