הקלישאות שתמיד עובדות
סיום העונה של ליגת הפוטבול האמריקנית, ה-NFL, הביא את מארק סטל, מנמ"ר חברת BMC, להעלות כמה הגיגים, רלוונטיים מאוד לכל מנמ"ר, השאובים מעונת השידורים של הפוטובול האמריקני.
בבלוג שפורסם במגזין CIO כותב סטל, כי השידורים כללו אין סוף משפטים שהם למעשה קלישאות נבובות, ששודרו במשך חמישה חודשים. כולם שמעו אותם, לא השקיעו בזה מחשבה והמשיכו הלאה. הקלישאות הללו הזכירו למנמ"ר הנמרץ סיטואציות דומות מעולם ה-IT. מן המפורסמות היא שיש דמיון רב בין עולם הספורט התחרותי לבין עולם העסקים והטכנולוגיה. סטל לא התעצל וחיבר מספר קלישאות שנשמעות מדי יום בקרב הקהילה והסביבה שהוא חי בה. כל מה שצריך זה לקרוא ולשמור. אולי ביום מן הימים זה יסייע לקוראים.
"זה הדבר הכי קל, וניתן ליישום מיידי". המשפט הזה נאמר בפגישה שבה גם המנמ"ר וגם המנכ"ל נוכחים, והיא מתייחסת ל-"הטמעות ונילה" הקשורות בחבילות תוכנה שלא דורשות שום התאמה או איפיון, ממש מהקופסא אל שולחן המשתמש. מנמ"רים מנוסים כבר מכירים את המשפט הזה ומייד אחרי שהם שומעים אותו – הם מתחילים לדאוג.
"אנו לא מתכוונים לאפשר למערכות המידע שלנו להכתיב לנו כיצד החברה תתנהל". למרבה האירוניה, את המשפט הזה נוהג לומר המנכ"ל שלך, אותו אחד שניסית להציל מלשונו החלקלקה של איש המכירות שרצה למכור לך את תוכנת הוונילה שלו. רוצה לומר, מנכ"לים מסתכלים על ה-IT מזוויות שונות, תלוי באיזה יום אתה מדבר איתם.
"כדי ליישם ERP בארגון דרושים שלושה מנמ"רים: אחד שימכור את הרעיון בארגון שלו, השני שיבצע את ההטמעה והשלישי שידאג שזה יעבוד". סטל מעיר כי זו בדיחה שגורה בפי מנמ"רים שחוו את החוויה הזו וכעת אינם עובדים.
"כיצד זה עולה כל כך הרבה?" היא קלישאה נוספת, מסוג המשפטים שנשמעים בפגישות שנועדו לחפש הסברים מתאימים להנהלה בתשובה לשאלה כיצד הגענו עד הלום ואיך התדרדרנו עד כדי כך? ויש גם משפט שבוודאי כל אחד שמע פעם בחייו: "מעולם לא פגשנו מישהו שמטמיע את התוכנה והחומרה שלנו באותו דרך שאתה עשית". לשון חלקלקה של אנשי מכירות, שמרגישים כי אתה לא ממש מתלהב מהפרויקט שהם הכניסו אותך אליו, ומנסים להחמיא לך. מחמאות כידוע, מעולם לא הזיקו לאיש ואין אדם בעולם שלא אוהב לשמוע מחמאות.
אם אתה מנמ"ר חדש ואתה מחפש דרכים להתחבב על לקוחותיך בארגון, יש משפט שתשמע כמעט תמיד מספקים ויועצים שינסו לסייע לך ועל הדרך להרוויח כמה דולרים: "פשוט חלק בלקברי לכל עובד בארגון". ואם רוצים להיות עדכניים, אפשר לומר "חלק iPad לכל עובד בארגון". ויש כמובן קלישאות פחות אינטליגנטיות, שכל מנמ"ר כבר יודע לזהות אותן, אבל הן עדיין נאמרות, כגון "אנחנו מספקים את הפרויקט בזמן" או "מעולם לא פיטרו מנמ"ר שרכש את המוצר שלנו". בעבר נהגו לומר זאת על מחשבי המיינפריים של יבמ, כאשר היו עדיין מנמ"רים שלא ממש ידעו איך לאכול את זה. לשם שינוי הקלישאה הזו הייתה נכונה.
זה מעניין לקרוא, בפרט כשהכתבות והניתוחים שלכם מורכבים ברובם מאוסף של קלישאות החוזר על עצמן. הדד ליין לוחץ כמו תמיד , מה?