השבוע שהיה: גשם של אקזיטים

השבוע החל עם מזג אוויר חמים שבישר את בוא הקיץ מחד, לצד ממטרים עזים בסופו ● שוק ה-IT המקומי חווה אף הוא טלטלות רבות השבוע: אקזיטים, הקמת עוד מרכז מו"פ בארץ ופרויקטים לא מעטים ● וגם: על פרויקטים שלא מסתיימים לעולם, לתשומת ליבו של הקורא ח"כ י. ליצמן, סגן שר הבריאות

חג הפורים בתחילת השבוע היה שמשי, ואילו סופו עמד בסימן ממטרים עזים. למרות זאת, השבוע היה שבוע טוב לתעשייה. נרשמו בו שלושה אקזיטים של חברות הזנק ישראליות, שנרכשו על ידי חברות רב-לאומיות נכבדות.

ראשונה הייתה סנאפטו (Snaptu)  שנרכשה על ידי פייסבוק (Facebook) תמורת 70 מיליון דולרים. מדובר בעסקת הרכש הראשונה של פייסבוק בארץ. הרכישה של פייסבוק עוררה כמובן גל שמועות וניחושים שהנה, מארק צוקרברג – מייסדה, תוקע יתד בארץ הקודש וימשיך את התחרות ראש בראש מול גוגל, לה כבר יש שלוחה בישראל.

יום לאחר מכן ברודקום רכשה את פרוביג'נט הישראלית תמורת 313 מיליון דולרים. פרוביג'נט הינה חברה פרטית לרכיבי מוליכים-למחצה משולבים, בביצועים גבוהים ובטכנולוגיית Mixed Signal למערכות תשתית סלולריות.

אתמול (ד') ענקית האבטחה מק'אפי (McAfee), כיום חברה בבעלות אינטל (Intel), רכשה את סנטריגו תמורת כמה עשרות מיליוני דולרים.

הסכום המצרפי של הרכישות מניב יבול של יותר מ-400 מיליון דולרים. אם הקצב הזה יימשך במהלך 2011, הרי שנוכל לומר כי היא הייתה השנה בה חזרו להשקיע בחברות ישראליות. זאת, לצד הודעתה של דל (Dell) מאתמול, לפיה היא מקימה מרכז פיתוח גדול לנושא האיחסון בישראל. המרכז, שימוקם בהרצליה, מבוסס על חברת אקסנט, שדל רכשה לפני שנה. כמו מתחרותיה בעולם האחסון, נט-אפ (NetApp) ו-EMC, גם דל גילתה שישראל מהווה מאגר מוחות מבריק של מהנדסים בתחום האחסון ולכן החליטה להשקיע בתחום. אקסנט הישראלית נמכרה לדל לפני שנה תמורת 12 מיליון דולרים. עכשיו מתברר שסביב מכירתה הייתה דרמה מאחורי הקלעים וכי סיבת המכירה לא הייתה המחיר האטרקטיבי שדל הציעה, אלא חוסר הסכמה בין בעלי המניות של החברה: ד"ר גיורא ירון, איתן ורטהיימר וקרן אוורגרין. בראיון לכלי התקשורת אמר ירון, כי החברה נמכרה לדל בנזיד עדשים ובפועל החברה קיבלה מתנה בשווי של מיליארד דולרים. מה שאנו יכולים ללמוד מכך הוא שלעיתים אין אקזיטים שמחים. לפעמים בעלי המניות, שגם הם בני אדם, נאלצים להיפרד מהון נכבד, כי אינם מסוגלים לשבת איש עם רעהו.

מעבר לרכישות במציאות, לא נעדרו השבוע גם ספקולציות. כריס מלור, עיתונאי האיחסון הוותיק של הרג'יסטר (The Register) הבריטי, פרסם בבלוג שלו כי אורקל (Oracle) צפויה להודיע בעוד פחות משבועיים על רכישתה של ענקית האיחסון נט-אפ, וכי זו הסיבה שלארי אליסון, מנכ"ל ומייסד אורקל, גייס לתפקיד נשיא משותף בחברה את מארק הארד, שהודח זמן מה קודם לכן מתפקיד מנכ"ל HP. "מה עושה מארק הארד באורקל?", שאל מלור. אישור או הכחשה לדיווח לא הגיעו, אולם מי שמכיר את העיתונאי הוותיק הזה, יודע שיש לו מקורות טובים. גם אם הרכישה לא תהיה בתוך שבועיים, כפי שכתב, הרי שככל הנראה יש בה איזה יסוד של אמת.

השבוע קיבלנו עוד חיזוק לכך שה-BI הוא תחום חם וברבים מהארגונים שיש להם מערכות BI, אלה אינן מנוצלות כראוי. פלורה לוין, מנכ"לית משותפת ב-BPro, אמרה דברים אלו ברב שיח שנערך ביוזמת אנשים ומחשבים. לוין תוביל בשבוע הבא את ועידת BI שעורכת הקבוצה, והוועידה צפויה להיות אחת מהגדולות שהיו אי פעם בתחום.

עוד דיווחנו השבוע על כמה זכיות יפות של חברות בתחומים החמים שעומדים על סדר היום של המנמ"ר. המעניינת ביותר, היא ללא ספק זו של בזק בינלאומי, שזכתה במכרז הענן המקומי של משרד החינוך. מדובר במהפך של ממש בתפיסת שילוב המחשבים ומערכות המידע בבתי הספר, שיש לקוות כי יביא לשינוי המיוחל במערכת החינוך שלנו.

זכיות נוספות נרשמו השבוע על ידי נס טכנולוגיות, שתמשיך לתפעל במיקור-חוץ את ה-IT של דרך ארץ. זהו פרויקט מיקור-חוץ נאה, שהזכיר לכולם שלמרות שמיהרו להספיד את התחום, הוא עדיין חי וקיים. טלדור, מצידה, שדרגה את מערכת ה-CRM בשירותי בריאות כללית. זהו פרויקט IT אחד מני רבים של הקופה. הכללית מצילה את כבודו של מגזר המיחשוב הרפואי, שבהיבט הציבורי שלו שקוע כבר כמה שנים בבוץ, ומתאפיין באי עשייה.

מה יש במגזר הבריאות? פרויקטים שלא נגמרים לעולם. השבוע דווח, כי HP השלימה בהצלחה שדרוג של מערכת סאפ (SAP) בפרויקט נמ"ר. המדובר בפרויקט שהחל לפני יותר מ-15 שנים, ועד היום לא הגיע לסיומו. הפעם אין לתלות את האשם בספקים או בטכנולוגיה, אלא בפוליטיקות פנימיות במערכת הבריאות ובעובדה שמזה שנים, אין בעל הבית במשרד הבריאות. אבל לא רק שם.

גם במשרד המשפטים יש פרויקטים שהחלו ולא נגמרו, כמו למשל פרויקט "נט המשפט". הפרויקט הזה היה אמור לכלול את ההוצאה לפועל, אבל ב-2008 הוחלט על הפרדת רשויות, וההוצאה לפועל הפכה להיות רשות עצמאית. בשל כך החל פרויקט "כלים שלובים", שטרם ברור מתי יעלה לאוויר, אבל ברור שהחשב הכללי אישר לו עוד כשישה מיליון שקלים, בנוסף ל-30 מיליון שקלים שכבר נשפכו. הסיבה: שו"שים (ר"ת שינויים ושיפורים). מוכר לכם מאיזה מקום?

שבת שלום.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים