תוכן שיווקי

לקראת אירוע | Performance Management + BI תפעולי

27/03/2011 13:41

מאת מאיר גבעון, GIV Solutions ,CEO

בעוד שכלי ה-BI נהפכו במהלך השנים האחרונות לכלי הכרחי בתשתית הארגונית לצורך קבלת החלטות אסטרטגיות ע"י מנהלים, ניתן לראות כי העולם התחרותי של ימינו מכריח ארגונים לזמני תגובה מהירים וקבלת החלטות נבונות ברמה הטקטית בכל רמות הארגון. ניתן לראות כי חלה מגמה (בדומה ל-AI בזמנו) בה טכנולוגיות ה-BI הולכות ומוטמעות בסביבת התוכנה הארגונית ככלי אינטגראלי במערכות המידע השונות. המונח שנוצר עבור שלב זה באבולוציית ה-BI הינו "BI תפעולי".

המושג המקורי היה: BUSINESS INTELLIGENCE. מדובר במושג ערטילאי ולו משמעויות רבות: האם מדובר בתובנה? בתבונה? אינטליגנציה? מודיעין? BI מסוג זה שימש במערכות EIS, לצורך ניתוחים סטטיסטיים או עבור דוחות למנהלים.

הכיוון אליו פונה עולם ה-BI היום הוא PM – Performance Management. השינוי בטרמינולוגיה הביא עימו תכנים ומשמעויות חדשות. מדובר בצורת ניהול המונעת על ידי מדידה מתמדת של ביצועי הארגון. כלי הBI התפעוליים מאפשרים כיום ניהול, מדידת ביצועים,מעקב, בקרה, פיקוח, ניטור,תחקור,שיפור,טיפול לשיפור הביצועים וכל זה בזמן אמת מנתונים הנגזרים מפעילות הארגון בכל המישורים. לא מדובר עוד בסטטיסטיקה וניתוח לשם שמיים המנותקת מתהליכי הארגון אלא בשליטה אמיתית בביצועי הארגון בין היתר ע"י מדדים כגון KPI ,BSC וPM.

עולם ה-BI "המסורתי" סבל מלא מעט מגרעות: עיבוד המידע נעשה מחוץ לתהליכים העסקיים המובנים, השימוש בו  נעשה ע"י מומחי BI, ולא מומחי התהליכים והמערכות התפעוליות, לרב על בסיס נתונים נפרד DWH המנותק מהתהליכים החיים והמידע החי. אי הבנה של הצרכים האמיתיים והתחומים העסקיים ע"י מומחי ה-BI גרמו בפועל לאחוזי נצילות נמוכים של המערכות ולהשקעות גבוהות ביותר ביחס לתועלת המופקת. כל אלו הביאו לכך שאחוזי הכישלון בפרויקטי הBI היו גבוהים.

הBI- התפעולי מספק כיום מענה לרב מגרעות אלה: עיבוד המידע נעשה כחלק אינטגראלי של התהליכים העסקיים המובנים, יישום הטכנולוגיה מבוצע ע"י מומחי התהליכים והמערכות התפעוליות, לרב על המערכת התפעולית ובסיסי הנתונים שלה. יישום ע"י מומחי המערכות להם בקיאות מיטבית בתחומים העסקיים עליהם הם אמונים, מאפשר מענה לצרכים האמיתיים של כלל דרגי הניהול והתפעול. כל אלה מאפשרים יחס תועלת גבוה ביותר לעלות, אחוזי נצילות גבוהים של הכלים ואחוזי הצלחה גבוהים של הפרויקטים.

חברת GIV הייתה הראשונה לעשות שימוש בטרמינולוגיה של "BI תפעולי" ומתמחה בבניית פתרונות BI תפעולי בסביבות מחשוב ארגוני כחלק אינטגראלי מפרויקטי מחשוב ארגוני. השימוש בכלים אלו נעשה במסגרת תהליכי ניהול, ניתוח הפקת לקחים ושיפור ביצועי הארגון בין אם מדובר בתהליכי תחקור וחיזוי קדימה ולבין ניתוח ותחקור ביצועים לאחור.

אין לי ספק כי בשנים הקרובות נמשיך לראות חיזוק במגמה זו והשימוש ב-BI יורחב לכל קצוות הארגון ולא יהיה כלי ל"מנהלים בלבד". שימוש נכון ויעיל בכלים אלו יצור יתרון תחרותי ממשי לארגון ע"י שליטה טובה יותר בביצועיו.

במסגרת הרצאה בנושא של GIV בכנס "SMART BI" הקרוב, יוצגו דוגמאות ייחודיות ממגוון פרויקטים בנושא.

אירועים קרובים