תוכן שיווקי

לקראת כנס Smart BI | ניטור זרימת הנתונים ממערכות המקור ועד מערכת ה-BI הארגונית

28/03/2011 14:43

מאת ינאי מילשטיין, מנהל תחום אינפורמטיקה, קבוצת אמן

הארגונים של ימינו משופעים במספר רב של מערכות מידע המזרימות את נתוני הארגון השונים דרך מערך בסיס הנתונים (DWH), דרך מערכות שונות, עד להופעתם במערכת ה-BI הארגונית, עבור המשתמשים העסקיים. נתונים אלה עוברים תהליכי טרנספורמציה ומניפולציה שונים בעזרת מערכת ה-ETL (ר"ת של חילוץ, טרנספורמציה והטענה של נתונים). תפעול המערכות לעיל נעשה דרך תחנות רבות ומעסיק אנשי DBA, ETL ו-BI שונים בארגון, עד להגעת הנתונים המזוקקים למשתמש העסקי.

ריבוי האנשים בעלי התפקידים השונים בשרשרת ארוכה זו של העברת הנתונים עלולה ליצור בעיות. אחת מהבעיות המרכזיות נעוצה בעובדה שלכל מערכת ישנה השפה המקצועית שלה והמינוחים הספציפיים לה. על מנת שכל המשתמשים וה'מייצרים' של התהליך המורכב ידברו בשפה אחידה, פיתחה חברת אינפורמטיקה, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת אמן, כלי הנקרא MetaData Manager. כלי זה מאפשר לנהל מילון מושגים אחוד החוצה את הארגון ומאפשר לכל אחד לדבר 'בשפתו' ועם זאת להיות מובן לכלל הנוגעים בתהליך.

פן נוסף וחשוב לא פחות של הכלי הוא לתת תמונה ברורה התורמת להבנת השתלשלות דרך מעבר הנתונים (Data Lineage) – מעין 'שושלת יוחסין' של הנתונים העושים דרכם ממערכות המקור (כלל בסיסי הנתונים) ועד למערכות ה-BI. כל התהליך שקוף למשתמש. פיצ'ר זה, הנקרא Impact Analysis הינו חשוב ביותר כיוון שהוא מאפשר לזהות שינויים ולבחון מבעוד מועד כיצד שינוי בנתון מסוים ישפיע על כל השרשרת. לדוגמה: במעבר חברת טלפוניה ממספרים בני חמש ספרות לעשר ספרות, ניתן, בלחיצת כפתור, לראות כיצד שינוי זה משפיע על כלל המערכות ולהיערך בהתאם על מנת למנוע תקלות.

בעזרת כלים אלה יכול כל מנהל לחזות מראש את השפעת השינוי שהוא מבקש לחולל על כלל הנתונים ולאתר איזה שינוי יוביל למובילות עסקית ולרווחיות משופרת.

אירועים קרובים