BI כתרופת מנע

אם במשך כמה שנים נחשב ה-BI לתחום "רדום" - כזה ששום דבר לא מתחדש בו, כיום - בעיקר לאור מגמת התפוצצות המידע - כבר אין ספק שאי אפשר לעבוד בלי BI איכותי

על אחד הקירות בלובי הצפוף וההומה של מרכז הכנסים אווניו, נתלה הבוקר (ג') השלט הבא: "WANTED: מנהלי פרויקטי BI, DWH ועוד. כל היודע דבר על מקום הימצאם מתבקש לדווח מיידית". החברה שתלתה את השלטים הבלתי שגרתיים היא אקטיב-ויו – אחת מתוך 24 חברות שהציגו בכנס SmartBI. המדובר בהחלט בעוד סממן לעובדה שמדובר כיום באחד התחומים החמים ביותר בתעשייה. כך, הדרישה ההולכת וגוברת ליישומי BI אנליטיים נתקלת במציאות של מחסור בכוח אדם מקצועי. זו, כנראה הסיבה לכך שאקטיב-ויו לא הסתפקה רק בפרסום ההודעה על בעלי המקצוע המבוקשים בתחום ה-BI, אלא אף הציע בונוס בסך 2,000 שקלים למי שיתמיד ויעבוד בחברה שלושה חודשים לפחות.

ה-BI אינו תחום חדש. במשך כמה שנים הוא נחשב לתחום "רדום" – כזה ששום דבר לא מתחדש בו. הנהלות הארגונים אמנם למדו את היכולות של הדשבורדים הססגוניים, שהראו להם את המידע הרלוונטי, אבל זה לא מספיק. מהר מאוד הבינו המנהלים שהמידע שנמסר להם הוא אמנם רב יותר מזה שהיה ברשותם קודם, אבל הוא לא מספיק. התחרות הגוברת בין הארגונים, הדרך שבה הלקוחות צורכים את השירותים ואת המידע והכניסה המסיבית של האינטרנט והסלולר – הגדילו כולם את כמויות המידע הארגוני באופן בלתי נתפס. פלורה לוין, מנחת הכנס ומנכ"לית משותפת ב-B-Pro, אמרה כי בתוך חמש שנים, תגדל כמות המידע הארגוני ב-650%. תחזית אחרת שנשמעה בכנס קבעה שעד 2013 יהיו בעולם יותר טלפונים חכמים מאשר מחשבים ניידים.

כל אלו יוצרים דרישה למידע איכותי, אך בו בזמן גם מיידי – מכל מקום ובכל מקום. גם חברות שעוסקות בתחומים מסורתיים, כמו בסיסי נתונים למשל, הבינן שאם הן לא יתחברו לעולם המובייל ולא יידעו לתת למשתמשים הניידים את חווית הלקוח שהם רגילים אליה מהשולחן, הן פשוט לא ישרדו. על כן, האתגר הוא לשדרג את פעילות ה-BI בארגונים ולהפוך אותה לעכשווית.

למרות כל הקדמה הזו, אסור לטעות – במרבית הארגונים רמת השימוש ב-BI נמצאת עדיין בחיתוליה. פרופסור גדי אריאב הכריז בכנס על תחילתו של סקר אקדמי למיפוי המציאות בארגונים. סקר מהיר שערך פרופסור אריאב עם שותפו, אמיר רסקין, בקרב הקהל באולם, העלה כי המצב לא מזהיר.

לעומת זאת, בנק דיסקונט הציג בכנס פרויקט מחסן נתונים מרשים ביותר. דוגמה אחרת, הכוללת שימוש נבון ביותר באפליקציות BI, הגיעה מתחום הקמעונאות – בדלק אירופה. גם ניתוח המידע העסקי בבזק, הפועלת כיום בשוק תחרותי מאין כמוהו, היווה דוגמה מצוינת. שימוש נוסף ב-BI הוא ניהול פורטל גלובלי, כמו שעושים בסוכנות היהודית, שהראתה כיצד ניהול נכון של תהליכים וניתוח של מידע שמגיע מהתפוצות ישראל, משפרים את תהליכי הקליטה של העולים ומסייע לסוכנות למלא את תפקידה. גם שירותי בריאות כללית, שכבר הופיעה מספר פעמים בכנסים דומים, הוכיחה שוב איך בעזרת ניהול וניתוח נכון של נתונים, אפשר לתת שירות טוב יותר לקהילה. באופן זה, אם תרצו, ניתן לומר שה-BI הוא תרופת מנע להצפת המידע שצפויה לנו בשנים הקרובות. העיקר שנהיה בריאים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים