השבוע שהיה: בין עננים לקיץ

השבוע שעבר עלינו היה שופע יבול IT: מיקרוסופט החליטה להקדים בשבוע את שעון הקיץ, STKI דירגה את המובילות בענף, מנמ"רית חדשה מונתה למשרד הבריאות והתכנית להקמת מנמ"ר ממשלתי אושרה ● וגם: לטור זה מצורפים שלושה טיפים לכתיבת הקוד האתי של משרד הפנים, לתשומת ליבו של הקורא אלי ישי

הלילה (ה') יזיז כל עם ישראל את מחוגי השעונים שלו שעה אחת קדימה, לטובת שעון הקיץ שייכנס לתוקף בישראל, עד לחגים. אבל ארגונים שמבוססים שרתי אקסצ'יינג' (Exchange) של מיקרוסופט (Microsoft), גילו בתחילת השבוע שאנשי רדמונד החליטו משום מה להקדים את שעון הקיץ בישראל, ושעוני המחשבים שלהם הוזזו קדימה מבלי שאיש ביקש זאת. במקרה זה לא ברור האחריות של מי גדולה יותר – זו של אנשי מיקרוסופט, או זו של אלי ישי, שר הפנים, שהצליח לבלבל את כל העולם בקשר לשעון הקיץ, כך שאפילו מערכות מחשב מתוחכמות וחכמות לא מצליחות לעקוב אחריו (ע"ע קוד אתי למשרד הפנים, בסוף טור זה).

בנוסף, היה זה שבוע שבו התכנסו כמדי שנה מנהלי ספקיות ה-IT והאזינו במתח רב להרצאתו השנתית של ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI. במסגרת ההרצאה, הוא מדרג את החברות הפועלות בתחומי הענף השונים – מי לשבט ומי לחסד. קיראו לכך כוכב נולד ממחושב, ריאליטי–IT או בכל שם אחר, אבל על האמת יש להודות: לחזור על אותו מופע במשך 18 שנים ברציפות ולהחזיק במתח כל כך הרבה אנשים וחברות – זו אומנות.

אז מי זכה השנה? אין הרבה הפתעות: מלם–תים ומטריקס עומדות בראש דירוג חברות האינטגרציה, HP ניצבת בראש חברות המיחשוב הכולל, אלה המספקות יחדיו תוכנה, חומרה ושירותים. ד"ר שוורצקוף הוסיף נדבך משלו לאווירה האופטימית משהו שאפפה את האירוע, ופתח בתחזית ורודה מתמיד: היקף שוק ה-IT בישראל יגדל השנה ב-8.9% ל-5.3 מיליארד דולרים. ההשקעות הרבות שנעשו בשנתיים האחרונות, דווקא בשנות המיתון הביאו לכך שהשוק מוערך כיום ב-4.9 מיליארד דולרים, עלייה של 19.9% לעומת 2009. את חלקה הראשון של הרצאתו הקדיש שוורצקוף להיסטוריה ולסקירת התפתחות מהפכת המיחשוב, וקבע כי אנו עומדים בפני מהפכה שניה.

מהפכה אחרת, לא פחות דרמטית, אירעה בישיבת הממשלה בתחילת השבוע, כאשר אושרה הצעתו של ד"ר יובל שטייניץ, שר האוצר להקים משרד מנמ"ר ממשלתי. האישור הגיע לאחר דיונים שנמשכו כשנה. כעת נשואות העיניים לחלק המעשי שבהחלטה: הקמה בפועל של המשרד וכמובן זהות העומד/ת בראשו. בורסת השמות כבר פורחת, עם מועמדים שוועדת האיתור עשויה לפנות אליהם או כאלו שרוצים שיפנו אליהם. והיה עוד מינוי, שגם עליו אפשר לברך: מנמ"רית חדשה למשרד הבריאות, שירה לב עמי תחליף את איתן מלמד הוותיק. העובדה שהיא לא עבדה קודם לכן בשירות הציבורי, לא הפריעה לוועדת האיתור לבחור בה. אפשר גם לנחש שהחליטו למנותה, בין השאר בשל העובדה שחברי ועדת המכרזים הבינו שלחפש כמעט שנה מנמ"ר, זה קצת יותר מדי. גם במשרד שמזוהה עם חוסר ניהול וארגון מינימלי. כעת נאחל ללב עמי הצלחה, כי אין לנו משרד בריאות אחר…

והיו גם השבוע דיווחים על פרויקטים מעניינים. כך, שדרוג תשתיות הליבה בבנק ירושלים והקמת מערכת CRM על ידי טלדור. הפרויקט מהווה עוד ביטוי למגמה של התרחבות ופריצה לשוק של בנקים קטנים, שהרגולטור מעודד אותם להשקיע בטכנולוגיה על מנת לצמוח ולהתחרות בגדולים. בעלי הבנק הפרטי הזה משקיעים עשרות מיליוני שקלים בפרויקטי מיחשוב שונים, ובתוכם כעשרים מיליון שקלים בפרויקט האמור. הם בוודאי מצפים לקבל החזר נאה על ההשקעה. גם בנק אחר, גדול בהרבה – בנק דיסקונט, השקיע סכום של עשרות מיליוני שקלים בהקמת מערכת BI רחבת היקף, כדי לנתח ולהבין טוב יותר את הנתונים הרצים במערכות ה-IT שלו. אורקל (Oracle) תמשיך להרוויח יפה משדרוג בסיס הנתונים מתוצרתה בחברת נמלי ישראל, בפרויקט בהיקף 4.5 מיליוני שקלים. מטריקס ביצעה פרויקט אחסון בנטפים הישראלית, הפועלת ברחבי העולם.

זה גם היה השבוע בו שוב נוכחו כולם לדעת שמיחשוב הענן בדרך לפה. בעיני הספקים הרבים שצבאו על הלובי של מרכז הכנסים אווניו, זה היה ברור, כי הענן הוא חלק מכל ארגון. אך לא כולם דבקו בעמדת הספקים. כך, אבי שלום, מנהל תוכנית ה-EXP בגרטנר (Gartner) המזה"ת, צינן את הרוחות בקובעו, כי הטמעת מיחשוב הענן בארגונים תארך שנים רבות ואין המדובר במשהו של חודשים עד שנה אחת. שלום סיפק את משפט השבוע: "הכלה עדיין לא מוכנה, החתן יואיל לחכות", אמר.

ואי אפשר לסיים את הסקירה בלי עצה טובה למשרד הפנים. הבוקר פורסם מכרז לקבלת הצעה לכתיבת קוד אתי למשרד הפנים והטמעתו בקרב העובדים והמנהלים. מדור זה מבקש לספק כמה טיפים למי שיזכה במכרז: האחד, לקבוע בקוד האתי כי המשרד יתחייב שלא לנהל בעתיד מכרזים כושלים, כמו למשל זה של תעודות הזהות החכמות. השני, המשרד יתחייב שלא למנות לתפקידי הניהול של מכרזים אלה אנשים שכל קשר בינם לבין המכרז הוא מקרי לחלוטין. השלישי, המשרד והעומד בראשו יפסיקו לשגע את הישראלים ואת העולם כולו בקשר לשעון הקיץ ומה שסביבו (ע"ע מיקרוסופט- אקסצ'ייינג', בראש טור זה).

שבוע טוב וקיץ נעים וקריר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים