תוכן שיווקי

לקראת אירוע פורום DBA | מעורבותם של ה-DBA במערך האחסון

03/04/2011 15:42

מאת אביאל אילוז, יועץ בכיר, נאיה טכנולוגיות

בארגונים רבים קיימת חלוקה פונקציונלית טבעית בין תחום האחריות של אנשי תשתיות החומרה (סיסטם) לזה של ה-DBA, בכל הקשור לתשתית מערכות המידע של הארגון. על פי חלוקת אחריות זאת, אנשי הסיסטם אמורים לא רק לספק את החומרה, אלא גם להגדיר את ההגדרות הראשוניות ולקבוע את התצורה הבסיסית שלה. בחלוקה הפונקציונלית הזאת מגיעים ה-DBA אל הסביבה התשתיתית המוכנה וכל שנותר להם הוא להתקין את מסד הנתונים ולקבוע את התצורה הפיזית שלו במגבלות שנקבעו בשבילם ע"י אנשי הסיסטם.

אך חלוקת האחריות המוחלטת הזאת עלולה להיות בעייתית. ביצועי מסד הנתונים תלויים תלות קריטית בתצורת מערך האחסון (Storage) ובאופן בו ממוקמים בתוכו קובצי מסד הנתונים. ההגדרות הנדרשות לצורך כך והמשמעות שלהן לביצועים לא תמיד נהירות לאנשי התשתיות, ועל ה-DBA להיות מעורבים לחלוטין בקביעת הפרמטרים הללו.

מעורבותם של ה-DBA בכל הקשור למערך האחסון נדרשת כבר בשלבים הראשונים. על ה-DBA לספק מידע והערכה לגבי עומסי הפעילות של מסד הנתונים מול מערך האיסון ועל אופיה של פעילות זאת. למשל, מהו היחס בין קריאה לכתיבה בפעילות השוטפת, מהו נפח הנתונים החוזר או הנשלח בשאילתא טיפוסית, מהן דרישות זמני התגובה ע"פ ה-SLA ועוד. כל אלו משפיעים על ההחלטה לגבי רכישת מערך האחסון המתאים. בשלבים מתקדמים יותר, תפקידם של ה-DBA לא רק חשוב יותר אלא גם בלעדי; הם אלו שקובעים את אופן מיקום הקבצים, את מספרם ואת התצורה בהם יאוחסנו (רמת ה-RAID) – ורק ה-DBA אחראים על כך מבחינה מקצועית, מתוקף תפקידם.

מצב טיפוסי הקיים בארגונים רבים הוא המקרה שבו נרכש מערך אחסון גדול, למשל SAN, ואנשי התשתיות החליטו, כברירת מחדל, שכל הדיסקים יהיו בתצורת RAID מסוימת אחת קבועה ובמאגר אחד גדול. פעמים רבות החלטה זאת איננה נכונה והיא יכולה לגרום בסופו של דבר לביצועים ירודים, משום שלא ניתנה הפרדה פיזית, למשל, בין קובצי נתונים ללוג (בסביבת SQL Server). במקרים אחרים יכולה להתקבל החלטה מצד אנשי התשתיות לגבי וירטואליזציה של שרתים, כך שימוקמו פיזית באופן שאינו אופטימלי עבור מסדי נתונים בעלי דרישות ביצועים גבוהות. כמו כן מתקבלות החלטות לגבי קונסולידציה של מסדי נתונים, מבלי לתת את הדעת על ההשלכות הביצועיות שלהן. מעורבותם של ה-DBA בשלבים אלו של קביעת התצורה הפיזית היא חיונית להבטחת רמת ביצועים נאותה, ואין לסמוך רק על הידע של אנשי התשתיות. לאחר השלבים הללו, כאשר המערכות עובדות, מוטלת על ה-DBA האחריות לנטר את הפעילות מול מערך האחסון, לאתר בעיות ביצועים הקשורות בו ולהציע פתרונות. תצורה נכונה ומתאימה של מערך האחסון תפחית את הופעתן של בעיות וגם תקל על אופן פתרונן.

ברור, אם כן, שכדי שה-DBA יהיו מעורבים בהחלטות הנוגעות למערך האחסון, עליהם להבין יותר בתחום, להכיר את טכנולוגיות האחסון הקיימות בשוק, להכיר באופן עקרוני את הכלים הנדרשים לניהולו וכן להכיר את הטרמינולגיה של התחום. ללא כל זאת, יקשה על ה-DBA לתרום הצעות מושכלות בהחלטות הקשורות ברכישת מערך האחסון ובקביעת התצורה שלו.

במפגש פורום ה-DBA הבא, שיתקיים ב-6 באפריל 2011 ויעסוק בנושא מסדי נתונים על מערכי אחסון ובסביבות וירטואליות, נשמע כמה הרצאות אשר יעסקו בטכנולוגיות אחסון ובשיקולים לקביעת תצורה מתאימה. הדיונים בנושא יוצגו מתוך נקודת מבט הרלוונטית ל-DBA, כך שינתן להם הידע שלו הם זקוקים כדי להיות מוערבים באופן מושכל וענייני ברכישה ובניהול של התשתית הפיזית של מסדי הנתונים עליהם הם אחראים.

אירועים קרובים