אושרה בתנאים מגבילים רכישת גוגל את ITA תמורת 700 מיליון דולרים

על פי הרגולטור, האישור מותנה בכך שגוגל תאפשר תחרות הוגנת בעולם התעופה המקוון ● העסקה נחקרה במשך יותר מחצי שנה, עקב נתח השוק הדומיננטי של גוגל בעולם החיפוש

הממונה על ההגבלים העסקיים במשרד המשפטים האמריקני אישר את עסקת הרכישה של גוגל (Google) את ITA Software, המפתחת תוכנות ויישומי אינטרנט לתחום התעופה. הודעה על כך נמסרה בסוף השבוע. היקף העסקה עומד על 700 מיליון דולרים, והיא אושרה לאחר חקירות מעמיקות שנערכו על ידי הרגולטור בארצות הברית.

ITA Software מנתחת נתונים המגיעים אליה מחברות התעופה, וכך מסייעת למשתמשים לקבל מידע מעודכן ובזמן אמת אודות מועדי טיסות, חברות תעופה, נתיבים מועדפים, תעריפי טיסות, הנחות, הזמנות וחיוב ועוד. המידע של ITA נגיש לאתרי חברות תעופה, סוכנויות נסיעות ומנועי חיפוש. אנשי החברה מתהדרים בכך שהטכנולוגיה שלהם מסוגלת להתמודד עם עד מיליארד צירופים שונים של נתונים בשאילתא אחת.

העסקה נחקרה לעומק על ידי הרגולטור בארצות הברית במשך יותר מחצי שנה, עקב נתח השוק הדומיננטי של גוגל בעולם החיפוש. אישורי הרכישות של גוגל את AdMob – חברה העוסקת בפרסום בטלפונים סלולריים – ואת DoubleClick, העוסקת בפרסום מקוון, ארכו כתשעה חודשים כל אחת. אנליסטים העריכו את שווי עסקת הרכישה של גוגל את ITA Software בכמיליארד דולרים.

על פי הרגולטור, האישור מותנה בכך שגוגל תאפשר תחרות הוגנת בעולם התעופה המקוון. כך, הרגולטור הנחה את גוגל לפתח מנגנונים ותוכנות שיאפשרו ללקוחות ITA, כמו גם לאתרי חברות תעופה, סוכנויות נסיעות ומנועי חיפוש, להמשיך והשתמש בנתוניה. הרעיון בבסיס כך הוא שחברות ואתרים דוגמת Kayak ,Orbitz, קונטיננטל איירליינס (Continental Airlines) ו-TripAdvisor וכן מנוע החיפוש בינג (Bing) – כולם לקוחות ITA – ימשיכו ליהנות מהחדשנות שקיימת בחברה ולהתחרות בשירותים עתידיים שגוגל תספק בתחום.

גוגל מתכוונת לפתח בעצמה יכולות בעולם התעופה המקוונת, מעבר להצגה של לינקים. רוב הספקיות בעולם התעופה והתיירות המקוון נעזרות בתוכנות של ITA, והן לא אהבו את הרעיון שלגוגל תהיה גישה למידע שהוא חיוני בדבר היכולת שלהן להציע דילים ללקוחותיהן. לאחר היוודע דבר הרכישה של גוגל את ITA Software, ובמטרה לסכל אותה, חברו אתרי תיירות מובילים והקימו את הברית FairSearch.org. החברות בברית הן Expedia Inc ,Kayak ,Sabre Holdings ו-Farelogix Inc, שמחזיקות בשבעת אתרי התיירות הפופולריים בעולם. הן הביעו חשש, כי לאחר שכבר הפכה למונופול בתחומי חיפוש מידע רבים, גוגל תמנע מהן תחרות הוגנת בתחום פעילותן, מכיוון שהיא יכולה להציע תעריפים זולים יותר מהן. מיקרוסופט (Microsoft), שאינה חברה בברית האמורה, התנגדה אף היא לעסקת הרכישה, שכן מנוע החיפוש שלה, בינג, נעזר במערכת של ITA.

במסגרת אישור הרכישה, התחייבה גוגל לשמר חוזים קיימים של החברה הנרכשת עד 2016 ולאפשר ללקוחות קיימים וחדשים שלה להשתמש בתוכנה "באופן הוגן, הגיוני ובלא תנאים מגבילים".

ג'ף הובר, סגן נשיא בכיר למסחר בגוגל, אמר ש-"אנחנו בטוחים ששילוב היכולות של ITA יביא לפיתוח צורות חיפוש נוספות בעולם התעופה, לטובת כלל לקוחותינו".

אנליסטים אמרו, כי במובנים מסוימים, העסקה היא בבחינת הכרח עבור גוגל. זאת, כיוון שחיפוש בבינג, דוגמת "טיסות למקום שמשי בפחות מ-500 דולרים בחודש מאי", מספק את המענה הנדרש, ואילו גוגל לא יכולה לעשות זאת, עדיין. הם העריכו, כי באמצעות הרכישה, גוגל מתכננת לבנות כלי חיפוש חדשים לעולם התעופה, המיועדים למשתמש הסופי. אריק שמידט, המנכ"ל לשעבר של ענקית החיפוש, אמר בעבר, כי "הכלים הללו יאפשרו לגולשים לקבל נתונים אודות טיסות, להשוות תנאים ומועדים בין טיסות, ולהביא את הגולשים במהירות לאתר של חברת תעופה או סוכנות נסיעות, שם הם יוכלו לרכוש את הכרטיס הרצוי עבורם". בכל מקרה, גוגל הדגישה שאין בכוונתה להיכנס לעולם המסחר בכרטיסי טיסה, אלא רק בניתוח ובהשוואת הפרטים אודותיהם.

מזה זמן מה מבקשת גוגל לחדור לשוק המקוון של עולם התעופה, המוערך על ידי אנליסטים כבעל מחזור שנתי של יותר מ-85 מיליארד דולרים. המערכת של ITA תסייע לה להתחרות ביישומי החיפוש של מיקרוסופט ושל Kayak בתחום זה. "המשימה של גוגל היא לארגן את המידע העולמי, וזה בדיוק מה שעושה ITA Software  בעולם הטיסות המקוון", אמר הנרי הארטוולדט, אנליסט בפורסטר (Forrester). לדברי בריאן פיץ, אנליסט במחלקת המחקר של הבנק השווייצרי UBS, ענקית החיפוש צפויה להרחיב את השימוש בתוכנה של החברה הנרכשת מעולם התעופה המקוון, אל עולם התיירות – דוגמת מידע על מלונות ומכוניות שכורות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים