רוב בכירי קהילת ההון סיכון בישראל: שוויה של פייסבוק מופרז

72% מהבכירים סבורים, כי סבב ההשקעות האחרון לפייסבוק, המקנה לחברה שווי של 50 מיליארד דולרים מייצג שווי גבוה משוויה במציאות – כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון הראשון של 2011, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל ● עוד עולה מנתוני הסקר, כי 68% סבורים כי שוויה של פייסבוק נמוך מ-40 מיליארד דולרים, 23% מעריכים כי שוויה נע בין 40-60 מיליארד דולרים ורק 9% סבורים, כי שוויה גבוה מ-60 מיליארד דולרים

בעוד השיח הציבורי סביב שוויה של פייסבוק (Facebook) ממשיך לצבור תאוצה והערכות מסוימות אף סבורות כי שוויה של רשת חברתית זו עומד כיום על 85 מיליארד דולרים, נראה כי בכירי קהילת ההון סיכון הישראלית סבורים אחרת. 72% ממנהלי קהילת ההון סיכון מעריכים כי סבב ההשקעות האחרון, אשר הובל על ידי גולדמן סאקס וחברת ההשקעות הרוסית DST, ומקנה לפייסבוק שווי של 50 מיליארד דולרים, מייצג שווי גבוה יותר משוויה של הרשת במציאות. כך עולה מסקר ה-VC Indicator לרבעון הראשון של 2011, שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון סיכון בישראל, שנערך זו הפעם ה-36.

עוד עולה מנתוני הסקר, כי 68% סבורים כי שוויה של פייסבוק נמוך מ-40 מיליארד דולרים, 23% מעריכים כי שוויה נע בין 40-60 מיליארד דולרים ורק 9% סבורים, כי שוויה גבוה מ-60 מיליארד דולרים.

לדברי רו"ח טל חן, שותף וראש מגזר ההיי-טק בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר: "אין ספק, כי פייסבוק ממציאה מחדש את כללי המשחק תוך כדי תנועה. הערכות השווי שלה נמצאות בעלייה מתמדת ואיתן גם ההבטחה של פייסבוק להפוך לפלטפורמה הבאה בממשק הגולשים ברשת. אך במקביל מתעצמת התחושה כי השווים הנוכחים נובעים יותר מהחששות של בנקאי ההשקעות לפספס את פייסבוק שמסתמנת כגוגל (Google) הבאה, ופחות מהפעילות העסקית והפוטנציאל הכלכלי הטמון בה, דבר המשקף סימני בועה".

העלייה באטרקטיביות של תחום האינטרנט בכלל, ותחום המדיה החברתית בפרט, נובעת בין היתר, בשל ההכנסות הגבוהות של חברות האינטרנט המובילות בתחום זה. אחוז גבוה מהכנסות אלה מקורו במכירת מוצרים וירטואליים ברשת. הכנסותיה של חברת זינגה לדוגמה, המפתחת את משחקי הפייסבוק הפופולריים פארמוויל וסיטיוויל, בשנת 2010 מוערכות בכ-850 מיליון דולרים.

כשנשאלו בכירי קהילת ההון סיכון האם מגמה זו עתידה להימשך, 94% מביניהם ציינו כי להערכתם ההכנסות ממכירת מוצרים וירטואליים יצמחו, ומתוכם 26% אף ציינו כי ההכנסות מפעילות זו צפויות לצמוח באופן משמעותי. עם העלייה באטרקטיביות של רשתות המדיה החברתיות, עולה שוב ושוב סוגיית פרטיות הגולשים ברשת. 88% מבכירי קהילת ההון סיכון בארץ מאמינים כי למשתמש הקצה חשוב יותר לשתף ולחלוק מידע אישי ברשתות הקיימות מאשר לשמור על פרטיותו.

נתוני הסקר חושפים כי בכל הנוגע לתחום עסקאות המיזוגים והרכישות בכירי קהילת ההון סיכון מאמינים כי תחום האינטרנט הינו התחום החם ביותר, כאשר 73% מהבכירים צופים כי מרבית עסקאות המיזוגים והרכישות תתרחשנה בתחום זה. נתון זה מייצג צמיחה של 23% בהשוואה לרבעון הקודם. בנוסף, גם תחום התוכנה נתפס כתחום אטרקטיבי עם 42% הצופים עסקאות מיזוגים ורכישות בתחום זה. מנגד, סקטור המכשור הרפואי מאבד מהאטרקטיביות שלו בעיני קהילת ההון סיכון, כאשר 24% בלבד ציינו כי להערכתם רוב עסקאות המיזוגים והרכישות תתרחשנה בתחום זה, נתון המהווה ירידה של 25% מהרבעון הקודם.

לדברי רו"ח חן, "בשלוש השנים האחרונות הייתה גאות בכל הנוגע לתחום האינטרנט בישראל. חברות האינטרנט מצריכות רמת השקעה נמוכה יותר מאשר חברות תוכנה ועל אחת כמה וכמה פחות מאשר חברות בתחום המכשור הרפואי. בנוסף, חברות אלו מתחילות לייצר הכנסות בשלבים מוקדמים יותר בהשוואה לתחומי היי-טק האחרים. אנו עדים כיום למעבר חד משימוש באינטרנט ממחשב ה- PC אל עבר הסמארטפונים והטאבלטים – מעבר הטומן בחובו הזדמנויות רבות לחברות בתחום האינטרנט, אשר מתקרב לנקודת הרתיחה שלו בשוק המקומי".

בנוסף ציין רו"ח חן, כי "לא מן הנמנע כי בקרוב נהיה עדים למספר עסקאות בתחום האינטרנט, אולם מנגד אנו מתחילים לראות בשוק גם ניצני בועה בדמות חברות אינטרנט המבוססות פחות על צרכים אמיתיים ומודלים עסקיים יציבים ונשענות יותר על ההבטחה הכללית שמייצר החיבור בין האינטרנט לסלולר".

נתוני הסקר מעידים על תחושת אופטימיות בקרב מנהלי הקרנות, כאשר 74% מהמשיבים סבורים כי היקף העסקאות בענף יעלה במהלך ששת החודשים הקרובים, לעומת 56% אשר סברו כך ברבעון הקודם. מנגד, אף לא אחד מהמשיבים לסקר ציין כי להערכתו היקף העסקאות בענף צפוי לרדת במהלך חצי השנה הבאה.

נתון נוסף המעיד על תחושת אופטימיות בקרב מנהלי קרנות ההון סיכון הישראליות, הינו ש-47% ציינו כי מרבית ההשקעות החדשות שלהם יתמקדו בחברות הנמצאות בשלבי הסיד. נתון זה מייצג צמיחה של 29% מהרבעון הקודם ומציג אופטימיות רבה לחברות ההיי טק הישראליות הנמצאות בשלבים הראשוניים של הקמת המיזם. בנוסף, 43% ממנהלי קרנות ההון סיכון סבורים כי במהלך ששת החודשים הקרובים הם ישקיעו בחברת היי טק ישראלית חדשה בהיקף ממוצע של עד 750 אלף דולרים, 42% סבורים כי סכום ההשקעה ינוע בין 750 אלף דולרים ל-1.5 מיליון דולרים ו-15% בלבד סבורים כי סכום ההשקעה ינוע בין 1.5 מיליון דולרים ל-5 מיליון דולרים. נציין, כי אף לא אחד מהמשיבים העריך כי סכום ההשקעה יהיה גבוה מ-5 מיליון דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים