שר התקשורת: "אם החברות הסלולריות יוזילו מחירים בפחות מ-50% – ניקח להן את הרישיון"

"חברות הסלולר יצטרכו להוריד תעריפים כדי להתחרות בשוק של חמישה מפעילים", אמר השר משה כחלון במסיבת עיתונאים לרגל זכייתן של 018-אקספון ומירס במכרז הקצאת התדרים לשירותי סלולר ● ראשי שתי החברות אמרו שהם יפחיתו את תעריפי הסלולר לפחות ב-30% ● ד"ר אסף כהן, יושב ראש ועדת המכרזים במשרד האוצר, העיד שמערכת המיחשוב עבדה במהלך המכרז "ללא דופי"

"הודעתי לחברות שזכו במכרז להפעלת רשתות סלולריות שאם הן מתכוונות להוזיל את המחירים בפחות מ-50% – אני לוקח להן את הרישיונות בחזרה", כך אמר שר התקשורת, משה כחלון, במסיבת עיתונאים שהתקיימה הבוקר (ג') בתל אביב, לאחר שאמש הוכרזו 018-אקספון ומירס כזוכות במכרז הקצאת התדרים לשירותי סלולר. לעומת זאת, ראשי שתי החברות אמרו, כי התעריפים ירדו לפחות ב-30%.

לדברי כחלון, "חברות הסלולר יצטרכו להוריד תעריפים כדי להתחרות בשוק של חמישה מפעילים". הוא הוסיף, כי "אנחנו נמצאים ביום שבו הוצאנו שתי רצועות תדרים למכרז, וגם זה לא הסוף. אנשי עסקים מכובדים ורציניים השתתפו במכרז, והסכומים שהם השקיעו מעידים על כך שהם מאמינים בשוק התקשורת הישראלי, בצרכן הישראלי ובמשק הישראלי. להיכנס עם השקעות מהסוג הזה פלוס השקעות בתשתית מראה שיש אמון גדול בשוק התקשורת בארץ".

"התהליך עבר החלטות ממשלה ושינויי חקיקה מאוד משמעותיים – בממשלה, בוועדת השרים, בקבינט החברתי-כלכלי וכמובן בכנסת", הוסיף כחלון. הוא אמר, כי "כל משוכה יותר מסובכת מהשנייה, ואני חייב לומר שראש הממשלה עמד מאחוריי וליווה את התהליכים לאורך כל הדרך". לדבריו, נתניהו עשה זאת, "כי התחרות חשובה לו, חשובה לממשלה וחשובה למשק". כחלון ציין, כי "עבדנו יד ביד על המכרז גם עם משרד האוצר".

"ההערכה שלי היא שזה המכרז האחרון שיכול לצאת במדינת ישראל, לפחות בטכנולוגיות הללו, כי אלה שתי רצועות התדרים האחרונות של ה-UMTS", הוסיף שר התקשורת. "אני שמח שהוצאנו שתי רצועות במכה. חשבנו שלא יהיו משתתפים, חששנו מהטענה שהשוק רווי ואין מקום למפעילים נוספים – והוכחנו שזה לא נכון".

כחלון דיבר גם על ההשלכות של תוצאות המכרז על איכות הסביבה ואמר, כי "יש לי בשורה טובה לחברינו שעוסקים בכך: אין לנו שום כוונה לטעת את מדינת ישראל ביער של אנטנות. אנחנו פועלים במרץ על שיתוף אתרים". הוא אמר, כי "אין שום סיבה שיהיו חמישה תרנים לחמש חברות. על אותו תורן יכולים להיות חמישה ממסרים". כחלון אמר, כי "נושא איכות הסביבה חשוב לנו מאוד, אבל גם הכיסוי האוניברסלי חשוב לנו. באמצעות נדידה פנים ארצית ושיתוף אתרים נוודא שלא יינטעו יותר מדי תרנים בארץ ונוכל לשמור על הנוף".

"לא הייתה במערכת המיחשוב אפילו תקלה אחת"

ד"ר אסף כהן, ראש ועדת המכרזים של משרד האוצר, אמר, כי "כשהשר מינה את ועדת המכרזים, הוא ביקש שהמכרז לא ייצור עול על החברות, כדי שלא יגלגלו את העלות על הצרכן. המנגנון שהצענו הוא מתן התחייבות לשלם סכום כספי שיוחזר ככל שתהיה חדירה גבוהה יותר למגזר הפרטי. אין תקדימים למנגנון כזה של מכרז". עם זאת, הוא אמר, כי "רעיון דומה היה גם כשסלקום נבחרה שם התחרות הייתה על המחיר הנמוך ביותר לדקת שיחה. כיום אי אפשר לחזור על זה, כי יש המון שירותים.

לדבריו, "פנינו למינהל הרכש בראשות ליאור אגאי במשרד האוצר, והם פיתחו עבורנו את המערכת, שבה כל חברה יכולה להציע הצעה בכל רגע. לרווחתנו הגדולה, היא עבדה ללא דופי. לא הייתה שם אפיל תקלה אחת".

חזי בצלאל, הבעלים של חברת 018-אקספון, אמר שהחזון של השר כחלון להורדת 50% בתעריפים הינו מעשי. הוא קרא לשיתוף פעולה בין החברות "כדי לראות את המטרה של האזרח שיושב בכפר הכי נידח בגליל או בנגב – שהתקשורת בשבילו לא תהיה פנטזיה אלא אפשרית. התחרות תגרום לכך שתושבי הפריפריה לא יצטרכו לגלוש או לדבר בטלפון במחירים שהם לא יכולים לעמוד בהם". "אף על פי שאנחנו חיים בתקופה צינית", הוסיף, "בסופו של דבר, אנחנו נכנסים לענף שהדימוי שלו לא בשמיים. אין שום סיבה לכך ואחת השאיפות הראשונות היא להפוך כל אדם שיהיה שותף לחברה, שיזדהה עם החברה, שזאת תהיה החברה של העם".

איש העסקים הצרפתי-ישראלי פטריק דרהי, הבעלים של מירס, אמר, כי התחרות תהיה על המחיר – בעיקר על תעריפי הגלישה ביישומי הפס הרחב, כגון טלוויזיה באינטרנט. דרהי, המשמש גם כבעלים של הוט (HOT), הבטיח שמירס תציע שירות מרובע, שיכלול טלפון נייד ונייח, טלוויזיה ופס רחב באינטרנט.

"זה העידן של המיזוג בין הטלפון, הטלוויזיה, התוכן והטלפוניה הניידית", אמר. "אני מתרשם מהעבודה של משרד התקשורת. זה טוב מאוד לאוכלוסיה". הוא כינה את תהליך המכרז הנוכחי "מאוד חכם, משום שאתמול לא יכולתי לצפות שהמחיר יעלה כל כך הרבה, אבל ככל שנרצה לשלם יותר – נצטרך להיות יותר אגרסיביים. אם תוכלו להשיג 500 אלף משתמשים, או 7% מהשוק – לא תשלמו". לדבריו, "נצטרך לעשות זאת באמצעות הורדת התעריפים. אפילו 20% לא יספיקו. אנחנו רוצים להשיג זאת מוקדם ככל האפשר, ונעשה זאת רק באמצעות הורדת מחירים."

דרהי הוסיף, כי כבר כיום מכסות הוט ומירס ביחד 70% מהאוכלוסייה, כך שגם אם מירס תפנה לאחד מכל עשרה לקוחות הוט – היא תוכל להגיע לחדירה של 7%. "החברה המתינה לתוצאות המכרז, ולאחר שאלה הסתיימו בזכייה – כבר היום היא תחל בבניית 200 אתרים חדשים, המתווספים ל-600 שכבר פועלים ברשת מירס", אמר. הוא סיכם באמרו, כי "עכשיו, כשהטכנולוגיה שלנו תהיה זהה לזו של שאר החברות וגם אצלנו יוכלו להשתמש בטלפונים חכמים ולגלוש, יהיה לנו יותר קל לגייס לקוחות חדשים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים