קנדה: משתמשי טוויטר התעלמו מהאיסור על פרסום מוקדם של תוצאות הבחירות

עקב גודלה של קנדה, הבחירות בה נערכות בשישה אזורי זמן שונים - והחוק אוסר על פרסום תוצאותיהן עד לסגירת הקלפיות באזור הזמן האחרון ● גולשים בטוויטר בחרו להתעלם מהחוק ולפרסם את ניצחונה של המפלגה הדמוקרטית - בהתחלה ברמזים ואחר כך במפורש

בתערובת של שעשוע ומחאה, התעלמו אתמול (ב') משתמשים בטוויטר (Twitter) מהאיסור לדווח בטרם עת על תוצאות מוקדמות של הבחירות בקנדה, ובכך הסתכנו בקנס של 25 אלף דולרים קנדים (שער הדולר הקנדי גבוה במעט מזה של הדולר האמריקני).

הבחירות בקנדה נערכות בשישה אזורי זמן שונים, וכשהתוצאות במזרח המדינה כבר ידועות – ההצבעה במערב עדיין נמשכת. כדי למנוע מצב שבו התוצאות במזרח ישפיעו על החלטות הבוחרים במערב, אוסר החוק על פרסום תוצאות מוקדמות כלשהן לפני ששערי הקלפיות יינעלו באזור הזמן האחרון של המדינה.

מקור האיסור עוד בשנות השלושים, כאשר הרדיו היה אמצעי התקשורת העיקרי שבו שודרו התוצאות. המבקרים טוענים שבעידן האינטרנט והמדיה החברתית אין עוד טעם באיסורים שכאלה.

כשהתוצאות הראשונות החלו להתפרסם, בשעה שבע בערב לפי שעון מזרח קנדה, עוד נזהרו משתמשי טוויטר והשתמשו בשפה מרומזת כדי לדווח על ניצחון המפלגה הדמוקרטית החדשה. הרמזים התבססו בעיקר על צבעה של המפלגה – כתום – שהוא, כידוע, גם צבעו של התפוז. "תמיד קניתי שלושה תפוזים והיום קיבלתי ארבעה ויותר", דיווח אחד המשתמשים הקנדים בטוויטר.

בהמשך התרבו הדיווחים והניסיונות לעצור את הזרם דמו לניסיון לתחוב את האצבע בחור שבסכר כדי לעצור את השיטפון. המשתמשים כבר דיווחו על התוצאות בשפה מפורשת ולא ראו עוד צורך להשתמש במשלי תפוזים.

מאז שנחקק החוק הוגשה רק תביעה אחת בגין דיווח מוקדם על תוצאות הבחירות. יצוין, כי ועדת הבחירות המרכזית של קנדה מגישה תביעה על פרסום מוקדם של תוצאות רק אם מתקבלת תלונה. דוברת הוועדה מסרה, בתשובה לשאלה בנושא, כי "איננו עוקבים אחר הדיווחים".

למעשה, גם רשת הטלוויזיה הממלכתית הקנדית CBC דיווחה – לכאורה בטעות – על תוצאות הבחירות במשך מספר דקות החל מהשעה תשע בערב, שעה אחת לפני שננעלו שערי הקלפיות במערב המדינה. לאחר מכן התחלף השידור בשקופית שכללה התנצלות על "תקלה טכנית".

אחת המצייצות בטוויטר ציינה, כי "אם אפילו רשת הטלוויזיה הממלכתית של קנדה מדווחת על תוצאות הבחירות לפני שהן נסתיימו, נראה שהגיעה העת לחשיבה מחודשת על החוק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים