תוכן שיווקי

לקראת אירוע | פתרונות גיבוי עדכניים – Bynet/Never Backup the same Data twice

15/05/2011 13:53

מאת אריאל טוסון, ראש תחום זמינות נתונים

טכנולוגיות גיבוי הנתונים עוברות שינויים דרמטיים בשנים האחרונות. בכתבה שלפניכם נסקור בקצרה את הטכנולוגיה שאפשרה את פריצת הדרך לשינוי תפיסה מהותי בכל הקשור לגיבוי הנתונים בארגון.

עד לפני זמן לא רב מרבית הארגונים ביססו את תשתית הגיבוי שלהם סביב פתרונות אשר כללו – בדרגה כזו או אחרת של תחכום ואוטומציה – טייפים וקלטות גיבוי. היתרונות היו ברורים: עלות נמוכה יחסית, נפח נתונים גבוה, ניידות, שמירת העתקים כפולים או יותר באתרים שונים ועוד. החסרונות היו ברורים גם כן: הוצאות תפעול גבוהות הקשורות לניהול טיפול וניוד של מאות\אלפי קלטות, אמינות מדיה נמוכה יחסית, תהליכי שחזור מורכבים ואיטיים,  ומעל הכול גיבוי חוזר ונשנה של נתונים – שלרוב אינם משתנים כלל – עשרות או מאות פעמים.

החלופה הטבעית – גיבוי לדיסק, הייתה ידועה גם אז. אלא שעלות הדיסקים הגבוהה משמעותית מקלטות ונפח הגיבוי המצטבר הפך את הפתרון לבלתי משתלם. גיבוי לדיסק הפך אם כן לשלב ביניים בלבד – Staging – בדרך להורדת החומר לקלטות. המהפך התרחש עם פיתוח ושכלול טכנולוגיית ה-De-duplication. שתי חלוצות בתחום זה נרכשו ע"י EMC – החברות Avamar ו-DataDomain, אשר יחד עם סביבת הגיבוי Networker מאפשרות תפירת פתרונות המותאמים לצרכים השונים בכל ארגון.

מערכת Avamar הינו פתרון גיבוי הכולל הן את תוכנת הגיבוי והן מערך האחסון לנתונים (בצורת Appliance או גרסה וירטואלית על גבי שרת ESX). בדרך זו המוצר מאפשר ביצוע Dedup ברמת ה-Source, ברמת ה-Target ובשניהם גם יחד. ניתן גם לשלב באופן מלא את המערכת בסביבת Networker ברמת הניהול וסוכן הגיבוי.

מערכת DataDomain לעומת זאת הינה מערכת אחסון המבצעת Dedup בזמן כתיבת הנתונים אל שטחי הדיסק (In-line Dedup ברמת ה-Target בלבד). העברת הנתונים מהשרתים אל היחידה מתבצעת ע"י תוכנת הגיבוי הארגונית. המערכת מציגה עצמה לתוכנת הגיבוי כספרייה וירטואלית או כשיתוף על גבי הרשת (CIFS/NFS). כמו כן קיימת תמיכה לעבודה ב OST (בסביבת Symantec) ובפרוטוקול חדש בסביבת Networker בשם DD-Boost. שתי המערכות משיגות ללא עוררין את נתוני ה-Dedup המרשימים ביותר בשוק. קלות ההתקנה והתפעול הופכים את ההטמעה של המערכות בסביבה הארגונית לפשוטה וחסכונית.

נתון חשוב נוסף בבניית הארכיטקטורה הכוללת של הפתרון הוא ששתי המערכות מאפשרות ביצוע רפליקציה של הנתונים למערכת נוספת באתר מרוחק, תוך שמירה על יחסי ה-Dedup של הנתונים, דבר החוסך את הצורך בקווי תקשורת יקרים בין האתרים. בדרך זו ניתן ליישם פתרון הכולל יצירת שני העתקים של הגיבוי, כולל שמירת עותק גיבוי באתר מרוחק, כאשר התהליך כולו אוטומטי לחלוטין ועומד בתנאים רגולאטורים.

עם זאת גם בארכיטקטורה העדכנית קיים בהחלט מקום לקלטות הגיבוי המסורתיות וזאת במספר תרחישים. לדוגמא: שמירת דורות רבים של גיבוי ולאורך זמן, יצירת עותק נוסף לשמירה בכספת או מתקני אחסון ייעודיים, ניוד המידע ללא תלות בקווי תקשורת ועוד. חשוב לציין ששני הפתרונות שהוזכרו מאפשרים יצירת עותק של הגיבוי על גבי קלטות כך שניתן לשלב בעת הצורך את הטוב בשני העולמות.

בנוסף, EMC מציעה את תוכנת Data Protector Advisor המאפשרת ניתוח לעומק של סביבת הגיבוי הארגונית על מנת לזהות בעיות קיימות ו\או פוטנציאליות ולעקוב אחר הנעשה במערכת באמצעות דוחות מפורטים.

לסיכום, פתרונות הגיבוי העדכניים מבוססים על יצירת עותקים של המידע על גבי דיסקים – האמינים משמעותית ממדיות גיבוי – תוך ניצול מרבי של שטחי הדיסק ע"י הפעלת מנגנוני Deduplication יעילים במיוחד. יחסי Dedup של 40:1 ויותר במערכות DataDomain ושל 500:1 במערכות Avamar (היחס הסופי המתקבל תלוי בסוג החומר וקצב השינויים היומי) הינם מספרים ריאליים אשר אנו בבינת נתקלים בהם בפרויקטים מובילים שבצענו לאחרונה אצל לקוחות בולטים במשק הישראלי.

אירועים קרובים