מבקר המדינה: חריגות תקציב של מיליוני שקלים ועיכוב של שנים בפרויקט IT בנמל חיפה

הטמעת מערכת ה-IT לניהול מכולות בנמל, שאמורה הייתה להסתיים בפברואר 2005, לא הסתיימה במועד הביקורת שערך המבקר, בסוף יולי 2010 - קובע לינדנשטראוס בדו"ח השנתי שלו ● בנוסף, התקציב בפועל של הפרויקט חרג ב-50% מהתקציב המקורי ● כן נמצאו ליקויים בפעולתו של הדירקטוריון בעניין המחלוקת עם ועדי העובדים בכל הנוגע להפעלת המערכת ● המבקר ממליץ לנמל חיפה להפיק לקחים - לטובת פרויקטים עתידיים

פרויקט הטמעת מערכת ה-IT לניהול מכולות בנמל חיפה חרג במשך שנים מלוח הזמנים המקורי שלו, ותקציבו עמד בפועל על 50% יותר מהמתוכנן – כך קובע מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, בדו"ח השנתי שלו, שפורסם אתמול (ג').

על פי לינדנשטראוס, המערכת לניהול המכולות היא "מערכת מיחשוב אסטרטגית המנהלת את כל השרשרת התפעולית של הנמל. כשהיא תעבוד במלוא עוצמתה, יהיו בה יתרונות רבים לנמל". אף שהפרויקט להטמעתה בנמל חיפה החל באוגוסט 2003 ואמור היה להסתיים בפברואר 2005, הרי שנכון למועד סיום הביקורת, יולי 2010, הוא עדיין לא הסתיים.

המבקר הוסיף, כי "הפיקוח על ניהול הפרויקט בדרג ההנהלה ובדרג הדירקטוריון היה עתיר ליקויים: לוח הזמנים ליישומו שונה תכופות וגם השינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון החברה כמה פעמים, כי נדרשת דחייה בלוחות הזמנים, עד אפריל 2009 לא דרש הדירקטוריון את לוחות הזמנים החדשים שנקבעו; תקציב הפרויקט חרג ביותר מ-50% מתקציבו המקורי".

תהליך ההצטיידות במערכת החל ביולי 2001 כאשר רשות הנמלים והרכבות פרסמה מכרז בינלאומי לבחירת ספק. ביוני 2002 אישרה ועדת המכרזים העליונה של הרשות את ההתקשרות עם הספק להטמעת המערכת בנמל אשדוד, ובאוגוסט 2003 חתמה על תוספת לחוזה שלפיה היא תיושם גם בנמל חיפה – עד סוף פברואר 2005. בספטמבר 2009 חתם נמל חיפה חוזה עם חברה אחרת להטמעת המערכת בו, עקב מחלוקות כספיות שהיו לו עם הספק המקורי בעניין המשך הטמעתה, לאחר כישלון הפעלתה בשנת 2007.

"במועד סיום הביקורת, יולי 2010, כחמש שנים וחצי לאחר מועד הסיום המתוכנן ולאחר השקעה של יותר מ-46 מיליון שקלים, עדיין לא פעלה בנמל חיפה מערכת לניהול מכולות", כתב המבקר. "הפרויקט המקורי תוכנן ל-19 חודשים, אך בפועל ארך עד אז 84 חודשים – חריגה של כ-340% מלוח הזמנים – ועדיין לא הסתיים". לינדנשטראוס הוסיף, כי "עד אוקטובר 2010 הושקעו במערכת כ-46 מיליון שקלים, לעומת תקציב מקורי של 30 מיליון. סכום זה לא כולל את כל העלויות, כמו: עלויות הדרכה והוצאות שכר לעובדים ייעודיים למערכת. לנמל חיפה אין תחשיב עלויות מלא ומפורט על כל הוצאות הפרויקט ועל ההפסדים שנגרמו לו בגלל כישלון הפעלת המערכת".

עוד מצא המבקר, כי "פעולתו של הדירקטוריון בעניין המחלוקת המתמשכת עם הוועדים בנוגע להפעלת המערכת לקתה בחסר: לא יושמו המלצות מבקר הפנים של נמל חיפה בנושא; ב-17 ישיבות דירקטוריון שהתכנסו בין יוני 2008 למרס 2009 לא התקיים דיון ממשי בנוגע לניהול הפרויקט, למעט שני דיונים שבהם נדונו היבטים מסוימים שנוגעים לו; הליכי המכרזים היו פגומים ולא הוצגו כל הנתונים לדירקטוריון; לוח הזמנים ליישום הפרויקט שונה תכופות וגם השינויים לא יושמו; אף שדווח לדירקטוריון החברה כמה פעמים, כי נדרשת דחייה בלוחות הזמנים, עד אפריל 2009 לא דרש הדירקטוריון את לוחות הזמנים החדשים שנקבעו".

"על הנהלת חברת נמל חיפה והדירקטוריון לקיים הליך להפקת לקחים מן הכשלים והליקויים שהועלו ביישום הפרויקט", המליץ המבקר. "לקחים אלה חשובים גם לגורמים המנהלים פרויקטים אחרים בנמל חיפה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים