תוכן שיווקי

לקראת אירוע | ראיון עם רנדל אקסלי, מבקר פנימי צבא ארה"ב

18/05/2011 17:44

1. מהו התפקיד של מבקר צבא היבשה בצבא ארצות הברית בזמן מלחמה?
תפקידה של הביקורת הפנימית בזמן מלחמה זהה לתפקידה בזמן שלום – לעזור לשכבת הפיקוד לזהות תוכניות או פעילויות הטומנות בחובן סיכון משמעותי ולערוך ביקורות כדי לוודא כי:
*    קווי המדיניות, התוכניות, הארגונים, המערכות, הפונקציות והתקציבים משיגים את מטרותיהם ביעילות ובאפקטיביות.
*    הנכסים מתוחזקים ומוגנים כהלכה.
*    יש ציות לתקנות ולחוקים.
*    הבקרות הפיקוח הפנימיים מונהגים ופועלים כדי למנוע הונאה ובזבוז.

הצורך בביקורת פנימית דווקא גדל בזמן מלחמה מפני שמלחמה היא עניין יקר. במלחמה חשוב עוד יותר להשתמש במשאבים ביעילות ובאפקטיביות מפני שהמלחמה נוגסת בתקציבים המיועדים לתפקוד השוטף של הצבא ולמשימות לאומיות אחרות.

2. מי ממונה על מבקר צבא היבשה?
על פי פרק 10, סעיף 3014 לחוק הפדראלי U.S.C, המשרד שלי הוא המשרד היחיד בצבא שאחראי לביקורת הפנימית, ואני כפוף ישירות למזכיר הצבא. ההסדר הזה עומד בתקני הביקורת הפדראלית של ארצות הברית. יש לי סמכות לבצע כל ביקורת שאחליט, אך אני משתמש בה בבררנות. אני פונה אל המזכיר כדי שהלה יטפל בבקשות סבירות למשאבים ולצרכים אחרים הנובעים מהביקורת, כמו גם בקשיי גישה לרישומים ולכוח אדם.

3. איך נקבעת תוכנית העבודה שלכם?
המזכיר של צבא ארצות הברית הסמיך אותי לפתח את תוכנית הביקורת השנתית שלנו באופן שאינו תלוי בתשומות ממפקדי הצבא, ומדי שנה אנחנו עורכים הערכת סיכונים ברמת הארגון כדי לאתר את הסיכונים המשמעותיים ביותר. אך אנחנו מפתחים מיוזמתנו גם תוכנית משלנו בשיתוף פעולה עם המפקדים הבכירים ביותר. חשוב לאזן בין העזרה שאנחנו מגישים להם כדי לפתור את הבעיות שהכי מדאיגות אותם לבין פעולותינו לאתר בעיות חדשות. שיתוף הפעולה מאפשר למבקרים לתכנן ביקורות שישיגו את האיזון הרצוי. אנחנו מעבירים לכל מפקדי הצבא את המסר שתוכנית הביקורת שלנו היא מסמך חי ושאנחנו מכניסים בה שינויים מתמידים כדי לענות על צרכים חדשים הצצים לאורך השנה.

4. האם התפיסה המסורתית לפיה המבקר הפנימי הוא "כלב השמירה" של הארגון עדיין תקפה לימינו?
גם כיום, אחד מתפקידיו החשובים של המבקר הפנימי הוא להיות מתווך הוגן (או "כלב שמירה"). עם זאת, מבקרים פנימיים אינם חייבים למלא את התפקיד הזו בדרך שתשניא אותם על המערכת. שיתוף פעולה הוא תנאי הכרחי לביקורת פנימית רלוונטית ואפקטיבית, אך המבקר הראשי יכול לשמור לעצמו את הזכות לבקר נושאים שבהם אירעו הונאה ו/או בזבוז משמעותיים. למבקר הפנימי חייב להיות מספיק אומץ להציג בפני ההנהלה ממצאים שליליים, אפילו אם הם נוגעים לבעלי תפקידים בכירים.

5. מניסיונך, מהי הסינרגיה הרצויה בין המבקר לגופים הכלכליים בארגונכם?
משרד ההגנה של ארצות הברית וצבא היבשה של ארצות הברית מתעתדים להתחיל לפרסם דוחות כספיים מבוקרים עד שנת 2017. ההתמקדות המחודשת בדיווח כספי מחייב את מחלקת הביקורת הפנימית של הצבא לעבוד יחד עם משרדי ביקורת חיצוניים (משרדי רואי חשבון) כדי שהללו יחוו את דעתם על הדוחות הכספיים. תפקידו של המבקר הפנימי הוא לעזור לצבא להכין את הדוחות לביקורת של רואי החשבון. על מנת לעשות זאת, יש לדעת על פי אילו אמות מידה ועל פי אילו תקנים יעריכו רואי החשבון את הדוחות. עלינו לשתף פעולה איתם כדי לבצע את התפקיד באופן יעיל ומוצלח.

6. האם ניהול סיכונים הוא חלק בלתי נפרד מעבודתך?
איתור סיכונים וניהולם חייב להיות חלק בלתי נפרד מעבודתו של כל מבקר פנימי. אנחנו מבצעים הערכת סיכון שנתית ברמת הארגון והערכה זו היא אחת מעמודי התווך בבואנו לתכנן את תוכנית הביקורת השנתית שלנו. ניהול סיכונים חייב להיות חלק מכל ביקורת שאנחנו מבצעים. על מנת לנצל באופן המיטבי את משאביה המוגבלים של הביקורת, המבקרים חייבים להתרכז בתחומים עתירי סיכון / עתירי השפעה, ולא לבזבז את זמנם על תחומים דלי סיכון / השפעה.

7. האם תקציב הביקורת הפנימית של צבא היבשה ומשרד ההגנה של ארצות הברית גדל או קטן בחמש השנים האחרונות?
תשובה: התקציב השנתי לביקורת הפנימית בצבא ארצות הברית נשאר קבוע מאז ספטמבר 2001. בתקופה הזו החזקנו תקנים לשש מאות איש בערך. עם זאת, ארצות הברית מתחילה לעסוק בחוב החיצוני ובגרעון הכבדים שלה, ואנחנו מעריכים שבשנים 2012 עד 2016 נצטרך לקצץ כ-60 תקנים (כ-10%). כל הארגונים בצבא יעברו קיצוצים דומים כדי להתאים את עצמם לקיצוץ התקציבי המתוכנן.

אירועים קרובים