תוכן שיווקי

לקראת אירוע | Agile והמנהל החושב – גמישות בהגדרה

22/05/2011 14:38

בגלקסיית ההיי-טק הישראלי, אשר כונתה בזמנו "הבועה", חיים על פי חוקים וכללים מובנים שעוצבו במהלך שנים, בעוד העיניים נשואות תמיד אל העתיד החדשני. מכיוון שמדובר בתחום החושב תמיד קדימה, האנשים המנהלים את גלקסיה זו נעים על הציר בין הקיים והמוכר לחדש והרצוי.

שיטת ה-Agile לפיתוח וניהול פרויקטים נמצאת עדיין בצד החדש והרצוי של הציר, מציעה שיטות עבודה המבקשות לשנות את העקרונות המסורתיים של הארגון. אך האם מדובר בתורה המבטלת את כל מה שידענו קודם, או בתורה הנאמנה למשמעות האמיתית של שמה? את התשובות לשאלה הזו, מכתיב השטח.

מנהלי פיתוח ומנהלי פרויקטים אשר בחרו לאמץ את עקרונות ה-Agile, הטמיעו את שיטת העבודה באמצעות הכלים המיוחסים לה, דוגמת ה-Scrum וה-Lean, המשמשים כשיטות ניהול ופיתוח. אילו שאלנו אותם באיזו שיטה הם עובדים, לא היו עונים 'במקהלה' תשובה אחת, ולא בכדי. יש שיענו כי הם עובדים Scrum בפיתוח ו-TOC ברמת הארגון, יש שיצביעו על מתודולוגיה זו או אחרת שעובדת עבורם, ויש שישיבו שהם עובדים אג'ילית אך קוראים לשיטה בשם אחר. כולם בעלי ראש ריאלי, הרגילים לחשוב בינארית (1 או 0), אך מבינים כי אימוץ טכני ונוקשה של רעיון, שאינו מלווה בשכנוע פנימי ובהדרגתיות, יגרום להרגלים הישנים לשוב ולצוף על פני השטח.

Agile Forsureהסוד הוא בגמישות! לא ייתכן כי שיטה המקדשת גמישות מטבעה, תכה ביום בהיר אחד בסנוורים את משתמשיה, עד שלא יזכרו מאין הגיעו. רעיון חדש דורש בחירה מושכלת המתבצעת בשלבים, אימוץ הדרגתי והטמעה עדינה לתוך נהלי הפיתוח הקיימים – וזאת למרות הפיתוי להתייחס אליו כאל "שובר שיוויון", מעין קרש קפיצה דרמטי, ולקבלו באופן גורף ומוחלט. לכן, יישום נכון של ה-Agile יקפיד על תהליך הדרגתי, מחושב – ועם זאת גמיש.

דוגמאות לתהליכים אפשריים המתקיימים ברוח זו:

1.    עבודה על פי עקרונות קיימים, המתייחסים ל-Agile כאל "גרסה 1.0".

2.    מיפוי היתרונות במעבר לשיטה החדשה לאור בעיות עסקיות קיימות.

3.    יצירת תמהיל של מוטיבים ממגוון גישות שונות, הנעזרים ב-Agile לשיפור התקשורת והחשיבה האיטרטיבית, לשינוי מתודולוגיות כמו שיטות פיתוח, משחקי תפקידים וניהול גרסאות – או בחירה בכלי אג'ילי בודד למיצוי הטכנולוגיה.

4.    ביצוע פיילוט נקודתי, הבוחן תפקוד של כלל השיפורים המוצעים במתודולוגיה האג'ילית.

לכן, יישום נכון של השיטה הגמישה – ה-Agile – מחייב אף הוא גמישות – וארגון אשר מנהליו הם אנשים חושבים, המבחינים בצרכים האמיתיים ומתחשבים בהם, תופסים את המציאות כרצף ולא כדבר מה בינארי – ייצא נשכר ויטמיע בהצלחה את השינוי המתחולל בו.

למאמרים ופרטים נוספים

אירועים קרובים