עתיד ה-ווב על פי גרטנר

רשת האינטרנט לא נחה לרגע - עם התקדמות הטכנולוגיה, גם הרשת משנה את פניה ● העתיד, לפי גרטנר, טמון במיחשוב ענן, העולם הנייד והרשתות החברתיות ● שלוש מגמות-על אלו ימצאו עצמן ברשת ● מצורפת רשימת טיפים להיערכות אל פני העתיד

שני אנליסטים בכירים של גרטנר (Gartner) שירטטו באחרונה את העתיד של האינטרנט. הם בדקו כיצד מגמות כמו מיחשוב ענן, חדירת עולם המיחשוב הנייד והופעת הרשתות החברתיות, יעצבו את פני האינטרנט בשנים הבאות, וכיצד אלה ישפיעו על המנמ"רים בארגונים.

האנליסטים, ג'ין פייפר ודייוויד מיטשל סמית, סקרו את המגמות המרכזיות בהתפתחות הרשת האינטרנט בעשורים האחרונים. כך, ציינו, בשנים 1989-2003 נכנס ווב 1.0, שהתאפיינו ב-HTML וב-HTTP. השניים התקבלו בחום על ידי מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה.

בין השנים 2010 ל-2004 אובחנה הופעת ה-ווב 2.0, שהחל להיטמע בזכות תקנים כגון XML ו-AJAX. פיתוחים בסביבה זו עברו תהליך הדומה ל-ווב 1.0, והם נמשכים גם כיום. 2011, מציינים האנליסטים, היא שנה המהווה חלק מהעידן של מיחשוב ענן, HTML5, עולם המיחשוב הנייד ויישומי מיחשוב בזמן אמת.

ומה צופן לנו העתיד? על פי התחזית של האנליסטים, הרשת תעבור תהליך של התאמה אישית לצרכי הגולשים – בהתאם לטעמם, אישיותם, מעשיהם, תוך יצירת פרופילים אישיותי ובחינה מיהם חבריהם ברשתות החברתיות. האנליסטים מסבירים כי בעבר כבר נעשו אפיונים שכאלה, אלא שהם היו מבוססי תוכן בלבד, ואילו כעת האפיונים יהיו מבוססים על מימדים נוספים, דוגמת מיקום, תרבות הרגלי הצריכה שלו, ומידע רב מהרשתות החברתיות.

בתחום המיחשוב הנייד צופים פייפר וסמית, כי יפותח דפדפן שיריץ יישומי ווב שייכתבו עבור כל הרכיבים הניידים – טלפונים חכמים ומחשבי לוח. על פי ההערכות השניים, כבר ב-2012 נראה יישומים המיועדים לרכיבים הניידים השונים. תחזית זו משתלבת עם תחזית אחרת ת של גרטנר, לפיה בשנה הבאה ההכנסות של חברות סלולר ממידע ושירותים חכמים תהיינה גדולות יותר מההכנסות משיחות טלפון ושירותים סטנדרטיים, דוגמת תא קולי.

סמית, אחד משני האנליסטים שחיברו את התחזית, מעריך שבתוך שלוש שנים, חברות יפתחו כמות גדולה יותר של אתרים ייעודיים לשוק הנייד, כך שעד 2015 כמחצית מכלל האתרים יהיו ייעודיים לשוק זה.

המגמות הללו מחייבות גם את מפתחי האתרים והיישומים לשים דגש חזק יותר על התחום של חוויית משתמש. הדבר יבוא לידי ביטוי בחבילת יישומים שכוללת ניהול תוכן, שיתופי פעולה, ניתוח תוכן ברשתות החברתיות, וחיפוש חכם. כל אלה יאפשרו לספק חווית משתמש טובה יותר.

וכיצד ישפיע שיגעון הרשתות החברתיות על ה-ווב? לדעת האנליסטים, הווב יהיה יותר חברתי, כאשר כל עולם הרשתות החברתיות יעבור תהליך חדירה לעולם הארגוני, עם העמקת הקשר בין הארגונים, לקוחותיהם ושותפיהם העסקיים. האנליסטים ממליצים לכל החברות בשוק הארגוני ליישם מדיניות שתביא לכניסת הרשת החברתית לארגון ותהיה בשליטה. בתוך כל אלו, מגמת מיחשוב ענן תמשיך לצבור תאוצה בשל יתרונותיו: האג'יליות, התועלת הכספית ופשטות השימוש.

ה-ווב, קובעים השניים, הולך לכיוון של חיווי על אירועים בזמן התרחשותם. אנו עדים לכך במהלך אסונות הטבע שקרו בשנה האחרונה. כך, בטוויטר הופיע מידע על רעידת האדמה האחרונה בקליפורניה, ארבע דקות לאחר התרחשותה, דקה לפני ערוצי התקשורת המסורתית.

ומה שלום מלחמת הדפדפנים? האנליסטים מעריכים שחלפו עברו להם הימים בהם דפדפן אחד שלט בשוק, בעבר – נטסקייפ ולאחר מכן, עד היום, זה של מיקרוסופט (Microsoft). כבר כיום, מציינים השניים, הזירה כוללת שחקנים של מערכות הפעלה ווביות, דוגמת כרום (Chrome), וזה אינו שונה בהרבה מדפדפנים נוספים.

עוד מסממני העתיד של הווב: התגברות המסחר האלקטרוני, שיתפוס נפח מרכזי יותר, עם יותר טרנזקציות פיננסיות שייוצרו ברשת.

לבסוף גרטנר מצרפת כמה המלצות איך להיות מוכנים לעתיד: אמצו מיחשוב ענן; הטמיעו יישומים חדשים; אמצו טכנולוגיות הקשורות בחוויית הלקוח; שלבו את המדיה החברתית בארגונים, בכל מקום שאפשר. את כל המהלכים הללו ההנהלה צריכה להוביל.

בהצלחה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים