דוד טוביאס, בנק ישראל: "העולם עובר למימד הדיגיטלי, והטכנולוגיה היא רק אחד הכוחות שמניעים זאת"

"אנחנו נמצאים במחצית השנייה של מהפכת המיחשוב", אמר טוביאס, מנהל חטיבת טכנולוגיות המידע בבנק ישראל ● לדבריו, "המחצית הראשונה התאפיינה במהפכות חשובות - הופעת המעבד הראשון, המיינפריים, המחשב האישי, האינטרנט ו-ויקיפדיה; כיום, המהפכות הטכנולוגיות מהירות יותר ורבות יותר"

"העולם עובר לעבוד במימד הדיגיטלי, והטכנולוגיה היא רק אחד הכוחות המניעים את המעבר הזה", כך אמר דוד טוביאס, מנהל חטיבת טכנולוגיות המידע בבנק ישראל.

טוביאס דיבר בכנס Smart Finance 2011. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך אתמול (ב') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה בהשתתפות מאות אנשי IT מהעולם הפיננסי. מנחי הכנס היו אבי שלום, מנהל תוכנית EXP בגרטנר (Gartner) המזרח התיכון, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

בדבריו תיאר טוביאס את מגמות העל בעולם המיחשוב בעשורים האחרונים ואת אלה הצפויות בעתיד. לדבריו, "אנחנו נמצאים במחצית השנייה של מהפכת המיחשוב. המחצית הראשונה התאפיינה במהפכות חשובות – הופעת המעבד הראשון, המיינפריים, המחשב האישי, האינטרנט ו-ויקיפדיה. כיום, המהפכות הטכנולוגיות מהירות יותר ורבות יותר".

הוא אמר, כי הטכנולוגיה "שינתה את הדרך שבה אנשים חיים, ובמקביל – יש קפיצה בהתייעלות  של העובדים בארגונים". טוביאס ציטט מחקרים שמעריכים שב-2030 יחל הגל הבא של המהפכה הטכנולוגית. "20 שנים נדרשו עד ששליש מאוכלוסיית העולם תהיה מחוברת לרשת", אמר. "השליש השני של אוכלוסיית העולם יצטרף במהלך שני העשורים הבאים, ואז ייווצר מצב שבו רוב תושבי הגלובוס ידברו על גבי אותה פלטפורמה".

המאפיין את העבודה בארגונים כיום, ציין טוביאס, הוא מה שגרטנר מכנה "הצטרכנות ה-IT". הכוונה היא לכך שעובדים מביאים יישומים, כלים, תוכנות ומכשירים ניידים מהבית, ואלה מוטמעים כחלק מסביבת העבודה הארגונית. המניע השני הוא מנועי החיפוש, ובראשם גוגל (Google). המניע השלישי, לדברי טוביאס, הוא הבידור וחיי הפנאי. "הרשת 'ספגה' את הבידור אליה", אמר. "הווידיאו תופס 90% מתעבורת הרשת". המניע הרביעי הוא המסחר האלקטרוני, "אף שבישראל התחום לא תפס. אנשים יעשו הכול דרך המכשירים הניידים והטלפונים החכמים שלהם", אמר. המניע החמישי, סיים טוביאס, הוא מיחשוב מבוסס מקום, המאפשר לחבר בין הלקוח, המכשיר הנייד שברשותו והצעות עסקיות הסמוכות למקום שבו הוא נמצא.

דב הלפרין, מנכ"ל ומייסד HMS. צילום: ניב קנטור"בקמעונות – משפט המפתח הוא מיקום"

דב הלפרין, מנכ"ל ומייסד HMS, דיבר על ההיערכות ליישום המסלקה הפנסיונית. "שש שנים עברו מאז שוועדת בכר פרסמה מסקנותיה וקבעה כי הבנקים ימכרו את קופות הגמל ומנגד ייכנסו לשוק הפנסיוני", אמר. "מגוון מגבלות הוטלו על הבנקים, חלקן לא הוסר עד היום". הוא הוסיף, כי בשל ועדת בכר, נוצר יתרון ללקוח, מאחר שהדבר מאפשר לו לראות בבנק את מכלול חסכונותיו והשקעותיו והוא יוכל לקבל ייעוץ אובייקטיבי, כשמנגד – הבנקים יקבלו תמורה עבור הייעוץ. אלא, אמר הלפרין, "שיעור החוסכים המשתמשים כיום בייעוץ הפנסיוני מהבנקים הוא נמוך מאד".

לדבריו, "המטרה היא לתת ייעוץ לחוסך, כאשר תפקיד היועץ הוא להראות ללקוח את תמונת המצב הכוללת של חסכונותיו. הדבר לא פשוט, ובפועל – החוסך לא מקבל את הייעוץ המיטבי שהוא זכאי לו". הוא אמר, כי הפתרון למצב זה הוא מסלקה פנסיונית, "המספקת שירותי מידע וסליקה בין כל הגורמים, במטרה לייעל את התהליך ולהגדיל את השקיפות בניהול חסכונות הציבור".

זמיר שמר, מנכ"ל POINTS. צילום: ניב קנטורזמיר שמר, מנכ"ל POINTS, דיבר על הטמעת מערכות GIS בארגונים פיננסיים. הוא אמר, כי POINTS היא חברת ייעוץ שמתמחה ביישומי בינה מבוססת מיקום (Location Intelligence). "מיקום הינו רכיב קריטי בקבלת החלטות אסטרטגיות ותפעוליות בארגונים עסקיים", הוסיף. "כתובת הלקוח, פריסת הסניפים, מיקום נקודות המכירה, פריסת המתחרים, סביבת המגורים ואזורי הנוכחות של הלקוחות – לכל אלה, ולמשתנים גיאוגרפים נוספים, יש השפעה ישירה על שורות ההכנסה והרווח של הארגון".

"אנחנו יודעים לחלץ את המידע המרחבי הקיים במסדי הנתונים של הארגון, לשלב אותו עם מידע ממקורות חיצוניים ובאמצעות כלי GIS ומתודולוגיות מחקר אנליטיות, לחבר את המימד הגיאוגרפי לתהליך העסקי", אמר שמר. "כך, ביכולתנו להביא למקבלי ההחלטות בארגון תובנה מרחבית התומכת במגוון יישומים עסקיים".

שמר סיכם בציינו, כי "הבנקים כיום הם קמעונאיים לכל דבר, הם חושבים כמו רשת מזון, ובקמעונות – משפט המפתח הוא מיקום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אופיר

    אין ספק, העולם הולך/רץ לכיוון הטכנולוגי, לצערנו, בכל מה שקשור לרפואה - אנחנו עדיין יושבים על שלב ביניים בין הרבה ידע, למעט טכנולוגיה שתגבה את זה... אחלה מאמר, תודה:)

אירועים קרובים