תוכן שיווקי

לקראת אירוע PMI | ניהול פרויקטים בסביבות השונות

25/05/2011 14:32

בבסיס עולם ניהול הפרויקטים ניצבת מטרה ברורה: עמידה ביעדים שהוצבו – בזמן, בעלויות ובתקציב. זאת ועוד, כל מנהל פרויקטים מנוסה יודע שבנוסף לניהול לוחות הזמנים והתקציב  לא ניתן להוביל פרויקט לסיומו הרצוי, ללא ביצוע של ניהול סיכונים וזאת, בכדי לשפר את הסיכויים להגיע לנקודת הסיום המיוחלת. חלק אינטגראלי זה בניהול הפרויקט מזהה את הסיכונים, מעריך ומכמת את עוצמתם וההסתברות להתרחשותם ועל-פיהם נבנית תוכנית מסודרת כיצד על הארגון להתמודד עמם לאורך חיי הפרויקט.

למרות תמימות הדעים בהגדרת המטרות ובצורך להתחשב בסיכונים בתהליך הניהול, עולם ניהול הפרויקטים רחוק מלהיות הומוגני והוא עשיר ומגוון ומשתנה בהתאם לצרכים. ניהול פרויקטים בתחום התשתיות והבינוי שונה משמעותית מתחום הסמי-קונדקטורס ומתחום ההיי-טק, השרות והפיננסים. אז איך בכל זאת ניתן להתמצא במבוך הצרכים של עולמות התוכן והצרכים השונים?

ניסיוננו הרב בליווי ארגונים בתחום של ניהול פרויקטים המבוססים על הצרכים הספציפיים של לקוחותינו מלמד כי חייבים לעשות הפרדה בעולמות התוכן. לדוגמא, מאפיין ייחודי בפרויקטים של הקמת מפעלי סמי-קונדקטור הוא שאיפה למינימום זמן שגוברת על החיסכון בעלויות וזאת, על רקע הרווח הגדול הצפוי מיום ייצור בטכנולוגיה שרלוונטית לשוק. מאפיין נוסף של שוק זה הוא דינמיות והתפתחות שוהפיכת כל מוצר ללא רלוונטי אחרי זמן קצר יחסית. (בכפוף לחוק מור לפיומספר הטרנזיסטורים במעגלים משולבים, יוכפל כל שנתיים) בהתאם לכך ניהול הפרויקטים בעולם הסמי-קונדטורס מתמקד בהסתכלות על  ניהול לו"ז ממוקד וחקר קבוע של מספר נתיבים. כל זאת תוך השקעת כספים רבים לצורך פתרונות כגון הוספת משאבים, קיצור זמני קבלת חלפים ובחינת חלופות טכנולוגיות.

לעומת זאת, בתחום הבניה קיים מאפיין ייחודי של ניהול פרויקטים משולבים מרובי לקוחות. לעומת פרויקטים סטנדרטיים בהם  מסגרת העבודה כוללת מנהל פרויקט המייצג לקוח יחיד ומנהל צוות מתכננים, יחד עם קבלן ביצוע המקים את המבנה.

מנהל הפרויקט מתמודד מול מספר לקוחות: היזם שהינו לעיתים קרובות בעל הממון, המאכלסים או משתמשים והגורם המממש שהינו לרוב בעל הנכס או הקבלן. לעתים, זה האחרון  מפעיל לצידו מנהל פרויקט נוסף מטעמו ומתכננים נוספים. פרויקטים משולבים לקוחות מעין אלה, משלבים ניהול בשלבי האפיון ותיאום הביצוע.

מאפיין ייחודי זה יוצר קשיים בניהול, על רקע הצרכים השונים של כל אחד מהגורמים שחובר לפרויקט. כך יוצא שבפועל, מנהל הפרויקט לא אחת משמש על תקן של מתווך או מגשר שתפקידו להוביל את הפרויקט לסיום בהצלחה, תוך מציאת העמק השווה בין כל הצדדים המעורבים.

הדוגמאות חושפות על קצה המזלג את המורכבות שבניהול פרויקטים. לא אחת, בכדי לצלוח אתגר זה בהצלחה, לשקול במקרים רבים מומלץ  להקים מנהלת לניהול פרויקטים (PMO) שמהווה מרכז ידע בניהול פרויקטים בארגון ומטרתו לאפיין, להטמיע וליישם שיפור מתמיד בתהליכי ניהול פרויקטים בארגון, או לנקוט בדרכים מערכתיות אחרות כדי להוביל את הפרויקט בבטחה ובהצלחה. הניסיון מלמד שתחום זה אינו יכול להיות נחלתו הבלעדית של עובד זוטר בארגון ולא של מנהל בכיר שמעורב בפרויקטים נוספים במקביל.

קבוצת הייעוץ והניהול אביב מלווה מזה שנים ארגונים ובינלאומית בארץ ובעולם, בסביבות השונות של ניהול פרויקטים וזאת, כחלק אינטגראלי ממעטפת כוללת של שרותי יעוץ ניהוליים שמספקת הקבוצה.

קבוצת הייעוץ והניהול אביב, טל: 03-9024004 פקס: 03-9024224 כתובת דוא"ל, אתר האינטרנט של קבוצת אביב.

אירועים קרובים