עמרם מצנע: "יש לא מעט מה לשפר בניהול פרויקטים במדינה"

"על כל אחד ואחת להעריך את המצב ולחפש סיכויים והזדמנויות לשנות אותו, ברמה האישית והלאומית", אמר מצנע בכנס של PMI - העמותה לניהול פרויקטים בישראל ● יוסי הנדלר, נשיא PMI, אמר ש-"יש עלייה במודעות לתחום ניהול הפרויקטים" ומתח ביקורת על כך שאין עדיין בישראל תואר אקדמי בתחום ● במהלך הכנס חולקו פרסים לפרויקטים המצטיינים של השנה בתחום הניהול ● למקום הראשון הגיע הפרויקט של חברת החשמל להנחת תשתית האינטרנט המהיר בקריית שמונה

"הכרתי כמה וכמה פרויקטים בישראל ואת אופן ניהולם. יש לא מעט מה לשפר בניהול פרויקטים במדינה", כך אמר אלוף (מיל.) עמרם מצנע.

מצנע, לשעבר ראש עיריית חיפה ויושב ראש הוועדה הקרואה של ירוחם וכיום מתמודד על ראשות מפלגת העבודה, היה דובר המפתח במליאה המרכזית בכנס PMI, הכנס השנתי ה-15 במספר של העמותה לניהול פרויקטים בישראל. האירוע נערך היום (ב') במלון דיוויד אינטרקונטיננטל בתל אביב, בהפקת אנשים ומחשבים ובהשתתפות כאלף איש.

עוד אמר מצנע, כי צה"ל הוא "אחד מבתי הספר הטובים במדינה לניהול, למנהיגות ולהובלת אנשים, ולרתימתם לביצוע משימות".

"במשך כעשור, כשהייתי ראש עיריית חיפה, בשנותיי המעטות בפוליטיקה ובחמש השנים האחרונות בירוחם, שהיו מאתגרות, ניסיתי להשקיע את כל הניסיון שצברתי על מנת לחולל שינוי", הוסיף. "השאלה היא איך מחוללים שינוי, איך מובילים ליעדים חדשים ואיך מניעים אנשים להשגת מטרות".

הוא אמר, כי הדרך למימוש המטרה כוללת כמה אבני דרך: הראשונה היא קביעת חזון. השנייה היא הגדרת מטרות ברורה, מוגדרת ומדויקת, "שתהיה בבחינת כוכב הצפון עבור המביטים עליה". מצנע הסביר, כי המטרות "צריכות להיות מתומצתות וניתנות לכימות ולבקרה. ניתן לשנות מטרות, אך עליהן להיות אמצעי ללכידת השורות של האנשים".


צילום ועריכת וידיאו: גיא רז

היבט נוסף, ציין, הוא "חלקי אני והקבוצה שאליה אני שייך במערכת. הספורט הלאומי הוא להאשים את הסביבה – 'אכלו לי, שתו לי' – אולם יש לבחון מה תרומתי למניעת כישלון וליצירת שינוי. רבים יושבים על הגדר ולא נוקטים מעשה. ההכרה שאני, גם האני הציבורי-החברתי, יכול להביא לשינוי – חשובה". לדברי מצנע, היבט נוסף הוא "נושא יצירת האמון. נדרשת תשתית של אמון בין האנשים למנהיגים. יש לעשות זאת, בין השאר, באמצעות דוגמה אישית, עבודה בגובה העיניים, בצניעות וביושר".

אבן הדרך האחרונה שמצנע מנה היא "לקיחת אחריות. זה קשה, כי אז אתה עומד בפני ביקורת".

מצנע סיכם ואמר, כי "בכל שנות עבודתי, בצבא ובאזרחות, ראיתי את עצמי כמחנך, אשר מנסה להחדיר ערכים, ליצור סולידריות בינינו כחברה. על כל אחד ואחת מכם להעריך את המצב ולחפש סיכויים והזדמנויות לשנות אותו, גם ברמה האישית וגם ברמה הלאומית. לעולם המצב אינו שחור כשיש בעיה, וגם לא ורוד, כפי שמנסים לתאר אותו לעיתים. במציאות זו אסור לשבת על הגדר ולומר שמישהו אחר יעשה את העבודה".

"כנס PMI הגדול ביותר מחוץ לארצות הברית"

יוסי הנדלר, נשיא PMI, ציין, כי זהו הכנס הגדול ביותר מבין סניפי העמותה בעולם, מחוץ לארצות הברית. הוא אמר, כי העמותה מונה יותר מחצי מיליון חברים, הפזורים ב-251 סניפים בעולם.

יוסי הנדלר, נשיא PMI. צילום: קובי קנטורהנדלר ציין את הקשר הטוב שיש לסניף הישראלי של העמותה עם סניפיה בחוץ לארץ. לדבריו, "אנחנו מבחינים בעלייה במודעות לתחום ניהול הפרויקטים. יותר ויותר ארגונים ממנים PMO, המספקים שירותים ותמיכה יומיומיים למנהלי הפרויקטים". הוא ציין, כי הדבר ניכר בין השאר בחברות ממשלתיות וציבוריות, ביניהן חברת נמלי ישראל, מקורות והתעשיות הביטחוניות. "יותר ויותר ארגונים מפנימים ומכירים בחשיבות התחום".

הנדלר הצר על כך שבישראל, כבמדינות רבות בעולם, אין עדיין תואר אקדמי ייחודי לתחום, אף שנושא ניהול הפרויקטים נלמד במסגרת תארי ניהול אחרים. הוא ציין, כי ב-15 מהאוניברסיטאות המובילות בארצות הברית יש לימודים לתואר ראשון ושני לניהול פרויקטים. הנדלר סיכם בציינו, כי "יש לנו עוד עבודה רבה לעשות, הן בקרב חברות והן באקדמיה".

פרסים לפרויקטים מצטיינים בתחום הניהול

לאחר מכן חילק מצנע פרסים לפרויקטים המצטיינים בניהול השנה. במקום הראשון זכתה חברת החשמל, על פרויקט "אינטרנט במהירות האור" – הקמת תשתית לאינטרנט מהיר בקריית שמונה. חברי ועדת השיפוט, אורן שחר ואלעד כץ, ציינו, כי החברה "הוכיחה יכולת טכנולוגית, לוגיסטית וניהולית למימוש רשת תקשורת בטכנולוגיית FTTH, בשילוב תשתית התמסורת הקיימת".

השופטים קבעו, כי "הפרויקט קיצר את לוח הזמנים המתוכנן ועמד בכל יעדיו, תוך שימוש במתודולוגיות לניהול פרויקטים. תוצרי הפרויקט הינם בעלי חשיבות ותרומה רבה לקהילה". בשם חברת החשמל קיבלו את הפרס נאוה טרינצ'ר, תמיר חונוביץ ואיציק שרון.

במקום השני זכתה אלתא מערכות, בשל פרויקט "עיטם". "מדובר בפיתוח ואספקת מערכת להתראה אווירית מתקדמת לשימוש חיל האוויר הישראלי, המהווה נכס אסטרטגי של מדינת ישראל", נימקו השופטים. "יכולות המערכת, בדגש על הגילוי המכ"מי ומודיעין האותות, מאפשרות גילוי איומים אוויריים וימיים בטווחים ארוכים".

"ראש הפרויקט התמודד בהצלחה עם האתגר הטכנולוגי המיוחד ופורץ הדרך, תוך שימוש במתודולוגיות מתקדמות לניהול פרויקטים והשגת שביעות רצון מלאה של הלקוח", ציינו השופטים. מטעם אלתא קיבל את הפרס דוד רביע.

למקום השלישי הגיעו שתי חברות. האחת, א. דורי בנייה, זכתה בגין פרויקט הקמת מגדל W בשכונת פארק צמרת בתל אביב, הכולל 47 קומות, 168 דירות יוקרה וחניון תת-קרקעי. "מנהלי הפרויקט פעלו בסביבה תפעולית מורכבת, תוך שימוש בטכנולוגיות בנייה מתקדמות ובעמידה ביעדי הפרויקט", ציינו השופטים. אינטל (Intel) הגיעה אף היא למקום השלישי, וזכתה בפרס בגין פרויקט שיפור בעבודה גלובלית של מהנדסי הפיתוח. "זה פרויקט לשיפור תהליכי העבודה והתקשורת בין מהנדסי הפיתוח בחברה גלובלית", ציינו השופטים. "מנהלי הפרויקט עמדו ביעדי הפרויקט וזכו לשביעות מלאה של הלקוח". מטעם אינטל קיבלו את הפרס גיל ניסן, ענבל סרוסי, אביבה דוידוביץ ו-ויקי הו.

דובר נוסף בגנס היה ד"ר יניב לויתן, מומחה ללוחמה פסיכולוגית ושיווק דיגיטלי. לאחר מכן פוצל הכנס למסלולים.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יואב

    קשקוש. יש תואר אקדמי כזה, הוא נקרא "תעשיה וניהול". לא תמיד צריך להמציא מה שהוא חדש. לפעמים כדאי לבדוק ולהשתמש במה שיש, אבל בתבונה.

  2. מאיר

    יש אולי את הנאום של מצנע ביותר הרחבה? הייתי שמח לקבל איזה לינק... (הגעתי לפה רק בגלל שהוא פרסם את הכתבה בעמוד שלו בפייסבוק)

אירועים קרובים