הינשוף שמוכר עגבניות

"BI - לא מה שחשבתם" היא כותרת ייחודית למדי להרצאה בפני 200 מנמ"רים ומנכ"לים מהשורה הראשונה של תעשיית ה-ICT בישראל ● למרות זאת, זו היתה בדיוק הכותרת שבחר עמית מי-דן מאופיסופט להרצאה שנשא בכנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3, שנערך בסוף השבוע בסיציליה ● הסיפור על ה-BI של החיים

בראיון שהעניק לאנשים ומחשבים מנכ"ל רשת הריבוע הכחול, זאב וורמברנד, בינואר אשתקד, אמר בין היתר, כי גילה להפתעתו שלמרות שהמגזר הקמעונאי מהווה פלח גדול ומשמעותי במשק, ל-IT אין פתרונות מובנים שיענו על כל הצרכים שלו, ובמיוחד אלה של הריבוע הכחול. עיקר הבעיה, הסביר אז המנכ"ל, היא החיפוש אחר מערכות אנליטיות שיודעות לנתח את הנעשה בסניפים, ומאפשרות למנהלים להגיב בזמן אמת.

כפי שפורסם אז, הפתרון שהריבוע הכחול הלך עליו, בהובלת המנמ"רית אודליה לבנון, הוא מערכת מידע שפותחה בבית, המבוססת על מערכת ה-BI "ינשוף" של חברת אופיסופט ובעזרת כלים של מיקרוסופט (Microsoft). המטרה של הפרויקט, כפי שהסבירה לנו אז לבנון, היה לאפשר למנכ"ל ולאנשים המדווחים אליו, לתרגם את האסטרטגיה של הרשת לשפת מעשה. לשם כך, הדגישה, דרושה מערכת ניהולית מבוססת BI חכם, שתסייע למנכ"ל.

כיום, 204 סניפי הרשת הפרוסים ב-32 אזורי תחרות ומעסיקים כ-8,000 עובדים, מנהלים את הפעילות שלהם בעזרת "ינשוף", המבוססת על MOSS של מיקרוסופט, ומאפשרת בקרת מלאי, דיווח על תנועת מכירות ועוד. "המהפך האמיתי הוא", אמר אז מנכ"ל הריבוע הכחול, "הוא שהורדנו את הפעולות האלו לרמת הסניפים וכך כל מנהל מקבל מידע בזמן אמת על המכירות בסניף או באשכול מכירות שהוא אחראי עליו".

הפרויקט בריבוע הכחול זכה להתעניינות רבה בשוק, בעיקר בזכות העובדה שהרשת לקחה על עצמה סיכון כשהחליטה לאמץ מערכת BI ישראלית ייחודית, ולא ללכת על פתרון קיים. בכנס המנמ"רים והמנכ"לים של פורום C3 מבית אנשים ומחשבים, שנערך בסוף השבוע בסיציליה שבאיטליה, הציג עמית מי-דן – סמנכ"ל באופיסופט – נותנת החסות הראשית לכנס, את פרויקט "ינשוף" בריבוע הכחול, כפרויקט דוגמה לניהול BI ארגוני. מי-דן ציין, כי התפיסה שבבסיס הפרויקט היא זו שהם מובילים כבר זמן רב, והיא גם זו שעמדה בראש הרצאתו: "BI – לא מה שחשבתם".

במאמר מוסגר, אפשר לטעון שהאמירה "לא מה שחשבת", היא קצת בעייתית – משום שבקהל ישבו כ-200 אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, שוודאי גיבשו תפיסות שונות על BI. עם זאת, סביר להניח שהמנמ"ר הממוצע יחשוב במקרה הזה על מגה-פרויקטים שמתבססים על כלים מוכרים של חברות גדולות. עם זאת, כפי שהראה מי-דן מאופיסופט, יש פרויקטים רבים שבהם הכלים הקיימים לא מספקים פתרונות מתאימים. בדיוק במקרים האלה נכנסות חברות כמו אופיסופט לתמונה ומייצרות יחד עם הלקוח שלהן כלי שמתאים בדיוק לארגון.

המדובר, למעשה, בדור החדש של מערכות ה-BI, המאפשרות לגוף כמו הריבוע הכחול לטפל לא רק בליבת הייצור שלו (שהיא, בהפשטה, מכירת עגבניות במחיר טוב ביותר לכמה שיותר לקוחות), אלא גם בזרועות תומכות המכירה, דוגמת מועדוני הלקוחות.

מי-דן סיפר, כי לריבוע הכחול יש כ-700 אלף לקוחות, וכי מערכת "ינשוף" מאפשרת ללמוד דברים רבים על הלקוחות האלו. זהו מאגר מידע עצום בכל קנה מידה שממנו אפשר לגזור פעולות שיווק ומכירה אינסופיות כמעט. מי-דן, כמו אנשי אופיסופט האחרים שהיו בכנס, לא ניסה ליצור את הרושם כאילו הם המציאו את הגלגל. במקום זאת, הדגיש מי-דן את הייחודיות שבאפשרות לתת לאנשי המקצוע בדרגים השונים את היכולת להשתמש בכלי BI צורה שבעבר הם יכלו רק לחלום עליה.

מי-דן בחר להציג ציטוט ידוע כדי להמחיש את המשמעות של המשפט, "BI – לא מה שחשבתם". כך, אמר, "הרבה מאוד אנשים מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה כלום כדי לשנות אותו". כך, אם תרצו, ה-BI החדש הוא ה-BI שמוביל שינויים ארגוניים – הוא ה-BI שיאפשר בעתיד גם לנהל ביצועים, וה-BI שיידע גם למכור עגבניות וגם לנהל טוב יותר את מערכת המיטות בבתי החולים הקורסים. זהו ה-BI של החיים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים