תוכן שיווקי

לקראת אירוע | מבקר פנימי- מקצוען תמיד

02/06/2011 14:07

בתחילת דרכה, תכליתה של הביקורת הפנימית הייתה לבחון את יעילותו והלימותו של מערך הבקרה בארגון. במרוצת השנים פותחו מתודולוגיות שונות, שעיקרן היה בחינת נתונים כספיים ומציאת נתונים אשר חורגים מהמודל שנבחר. ככל שחלו התפתחויות בתחומי הניהול, גם הביקורת הפנימית לא פיגרה אחריהן ואף בה חלו שינויים מתמידים. נוספו נורמות ותקנים רבים להנחיית המבקר הפנימי בעבודתו, חלקם מחייבים (Mandatory Standards) וחלקם מומלצים (Strongly Recommended Standards) וכל זאת במסגרת הגדרת התפקיד של המבקר הפנימי, כפי שהוגדרה על ידי לשכת המבקרים הפנימיים העולמית (IIA).

בשנת 1999 שונתה הגדרת המקצוע של הביקורת הפנימית על ידי הלשכה העולמית. לא עוד "פונקציה בלתי תלויה לבחינת הלימותן ויעילותן של הבקרות", אלא "פעילות בלתי תלויה ואובייקטיבית, של הבטחה וייעוץ, אשר מיועדת להוסיף ערך מוסף ולשפר את פעולות הארגון להשיג את מטרותיו בהבאת גישה שיטתית וממוסדת, לשם הערכה ושיפור האפקטיביות של תהליכי ניהול סיכונים, בקרה, פיקוח ושליטה".

שינוי זה הביא לשינוי במתודולוגיות ובדרכי פעולתו של המבקר הפנימי. כתוצאה מכך, המבקר הפנימי עורך את תוכנית עבודתו, ממקד את מבטה של הביקורת ופועל בצורה שונה ממה שנעשה עד כה. בעקבות האמור, שונו והותאמו התקנים המקצועיים. בהתאם, חל שינוי נוסף בתחום- סקר הבטחת איכות של מערך הביקורת הפנימית. התקנים המקצועיים מחייבים את יחידת ביקורת פנימית בקיום ביקורת איכות חיצונית בתדירות שלא תפחת מחמש שנים.

השינוי בהגדרת המקצוע, חייב יותר מתמיד קיומה של בדיקה אחר דרכי עבודת מערך הביקורת הפנימית וזאת משום שמקבלי ההחלטות בארגונים, נשענים, בבואם להצהיר בפני הרגולאטור על חוסנה של הבקרה הפנימית, על דיווחי הביקורת הפנימית ולכן נדרש כלי הערכה אובייקטיבי ובלתי תלוי על איכות הביקורת הפנימית.

בתקן 1300 של הלשכה העולמית נקבע כי יש לערוך סקר הבטחת איכות של מערך הביקורת הפנימית, הן על ידי המבקר הפנימי עצמו והן על ידי גורם חיצוני. תקן 1321 קובע כי "מבקר פנימי יוכל לציין כי הביקורת עומדת בתקנים הבינלאומיים למקצוע הביקורת הפנימית רק אם תוצאות התכנית להבטחת איכות ושיפור תומכות בהצהרה זו".

גם בארץ זיהו את הצורך בהבטחת איכות מערך הביקורת הפנימית וביצוע סקר בקרת איכות במוסדות שונים, כגון: גופים מוסדיים וחברות ממשלתיות.

לסיכום, הגדרת הביקורת הפנימית עברה תהפוכות ושינויים רבים במהלך השנים ואף עתידה להתפתח ולהשתנות ברוח הזמן. בהתאם, גם התקינה הבינלאומית תשתנה. הביקורת חייבת לבחור בנקודת ראות חד משמעית, אבל נקודת ראות הפותחת אופקים חדשים. עם כל השינויים החלים עלינו, דבר אחד היה ונותר קבוע: על המבקר הפנימי להישאר מקצוען תמיד.

אירועים קרובים