דו"ח ממשל זמין 2011: מי זמין ומי נרדם בשמירה?

הרשות לניירות ערך והמשרד לאיכות הסביבה הם המשרדים המצטיינים לשנת 2010 בדו"ח שמפרסם משרד האוצר, המודד את היקף פעילות ממשל זמין במשרדי הממשלה ● המשרדים שמצפצפים צפצוף ארוך על מדיניות שיפור האזרח ומדורגים במקומות האחרונים: משרד הפנים, משרד המדע והטכנולוגיה ומשרד החקלאות ● משרד התמ"ת - הפעיל ביותר ברשתות חברתיות ● וגם: שירות התשלומים המקוון הכניס למדינה 13.6 מיליארד שקלים ● לידיעת הקורא מ. איתן

מזה שש שנים מפרסם משרד האוצר את הדו"ח השנתי על ממשל זמין. זהו מעין גיליון ציונים עמוס בפרטים, שמצייר את פני ממשלת ישראל בפעילותה המקוונת במסגרת השירות לאזרחיה.

צוותים של ממשל זמין הם שעורכים את הדו"ח, והם דואגים גם לערוך תחרות בין המשרדים ולדרגם על פי שורת מדדים בתחום השירות המקוון. כמות המדדים הולכת וגדלה מדי שנה. הבדיקה נעשית, בין היתר, על פי מספר הכניסות לאתרים השונים, היקף הטפסים הניתנים להורדה מקוונת, רמת הקישוריות לממשל הזמין הכללי ועוד.

המשרדים חולקו לשתי קטגוריות: קטגוריית מינהל מטה ומידע, וקטגוריית שירות. בקטגוריית שירות זכתה הרשות לניירות ערך לציון הגבוה ביותר, 71, ולאחריה משרד המסחר והתעשיה, עם ציון 64 ומשרד החינוך, עם ציון 63.

הרשימה המלאה מספקת גם סיבות טובות להתעצבן, למי שטורח להציץ בכל הרשימה. כך, בקטגוריית שירותים תופס משרד הפנים – הוא ולא אחר – את המקום האחרון, עם הציון המביש 0.22. בשנה החולפת נכנסו לאתר משרד הפנים 85 אלף איש בממוצע מדי חודש, ירידה של 40% לעומת 2009. אחת הסיבות, מן הסתם למיעוט הכניסות לאתר משרד הפנים, היא הטפסים המקוונים. במשרד הפנים יש 53 טפסים, רק 38 מהם ניתנים להורדה באינטרנט.

עוד בדק הדו"ח את רמת הפעילות של המשרדים בערוצי התקשורת השונים. כך, במשרד הפנים יש רק ארבע ערוצים פעילים, מתוך 8 אפשריים. כזכור, זהו אותו משרד שמתהדר כעת בפרויקטי תעודת זהות ובמאגרים הביומטריים. יש לקוות שהטיפול בפרויקט זה יהיה מעט יותר יעיל ומכובד מאשר ההתייחסות המזלזלת של המשרד לנושא ממשל זמין. "שכניו" של משרד הפנים במקומות האחרונים בדירוג הם רשות האכיפה והגבייה ומשרד החקלאות והפיתוח הכפרי. כנראה ששם סבורים שהאזרחים במרחבים החקלאיים לא מספיק חכמים כדי להשתמש בשירותי ממשל זמין. מן הראוי שמישהו יספר לאנשי רשות האכיפה והגבייה שעל ידי שימוש באינטרנט הם יוכלו לעבוד פחות קשה ולהשיג תוצאות טובות יותר.

בקטגוריה של משרדי מינהל ומטה מככב הפעם המשרד לאיכות הסביבה – ובצדק. 384 אלף גולשים באתר המשרד מדי חודש, גידול של 8% לעומת שנת 2009. המשרד זכה לציון 78, הגבוה ביותר מבין המשרדים בקטגוריה זו, והוא עמד בכבוד בכל המדדים שנבדקו. הרי לפניכם דוגמה למשרד יחסית קטן, בעל תקציבים לא גדולים, שעושה עבודה חשובה לא רק במה שקשור לאיכות הסביבה, אלא גם לשירות המקוון לאזרחים.

השמחה קצת נפגעת כאשר רואים שבתחתית הטבלה מופיעים נציבות שירות המדינה ומשרד המדע והטכנולוגיה. על כך נאמר "הסנדלר הולך יחף". מביש ומעציב. עוד עולה מהדו"ח, כי התמ"ת הוא הפעיל ביותר ברשתות חברתיות מבין כל משרדי ורשויות הממשלה. לצידו, אתר המוסד לביטוח לאומי הוא הנגיש ביותר ומותאם לכל הדפדפנים. אלא שמנגד, הסתמנה ירידה במספר הגולשים לאתר המוסד ומן הראוי שהאחראים יתנו את הדעת מדוע קרה הדבר. ציון לשבח מיוחד מגיע גם למשרד התחבורה, על גידול עצום שחל במספר הגולשים לאתר שלו בשנת 2010.

הגוף המרכזי שמפיק את התועלת הרבה ביותר מממשל זמין מהיום הראשון, הוא שירות התשלומים הממשלתי. מסתבר שחלק מהאזרחים אוהבים לשלם מיסים וקנסות דרך האינטרנט, מה שהם לא עושים בעולם הפיסי. על פי נתוני הדו"ח, שירות התשלומים הממשלתי ביצע בשנה החולפת 2.9 מיליון עסקאות שהניבו 13.6 מיליארד שקלים. הנתון משקף גידול של 25% לעומת 2009. האזרח המקוון אוהב במיוחד לשלם עבור רישוי רכב, קנסות של בתי משפט, ואגרות.

השורה התחתונה: החשיבות של דו"ח ממשל זמין היא בעצם פרסומו. ממצאיו מלמדים מי משרי הממשלה ומנכ"לי המשרדים לוקח ברצינות את תחום ממשל זמין ומפנה לשם משאבים ותקציבים – ומי מצפצף צפצוף אחד ארוך על מדיניות מוצהרת של הממשלה לשיפור השירות לאזרח. ו\או נקודת התורפה של הדו"ח: לצד מחמאות למשרדים שפעילים ומצליחים ברשת, נעדר המקל, הסנקציה שתופעל נגד משרדים שממשיכים לתת שירות גרוע לאזרחים. לתשומת ליבו של מיכאל איתן – השר הממונה על שיפור השירות הממשלתי לאזרח.

ניתן לצפות בדירוג המלא באתר ממשל זמין בכתובת הבאה.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מיכל

    *** נא לפרסם את זו במקום את הראשונה*** תודה בדירוג ערוצי התקשורת קיבל משרד החקלאות את המקום ה- 6 מתוך 43. http://www.gov.il/FirstGov/BottomNav/MemshalZamin/Report/E-Gov-Report2011/Comparison/ComparisonComm/default.htm הציטוט בכתבה אינו נכון !!! "עוד בדק הדו"ח את רמת הפעילות של המשרדים בערוצי התקשורת השונים. כך, במשרד הפנים יש רק ארבע ערוצים פעילים, מתוך 8 אפשריים. כזכור, זהו אותו משרד שמתהדר כעת בפרויקטי תעודת זהות ובמאגרים הביומטריים. יש לקוות שהטיפול בפרויקט זה יהיה מעט יותר יעיל ומכובד מאשר ההתייחסות המזלזלת של המשרד לנושא ממשל זמין. "שכניו" של משרד הפנים במקומות האחרונים בדירוג הם רשות האכיפה והגבייה ומשרד החקלאות והפיתוח הכפרי. כנראה ששם סבורים שהאזרחים במרחבים החקלאיים לא מספיק חכמים כדי להשתמש בשירותי ממשל זמין. מן הראוי שמישהו יספר לאנשי רשות האכיפה והגבייה שעל ידי שימוש באינטרנט הם יוכלו לעבוד פחות קשה ולהשיג תוצאות טובות יותר." אין ספק שיש לשאוף ולשפר, אך אין טעם להציג נתונים שאינם נכונים. מומלץ לתקן את הכתבה.

אירועים קרובים