תוכן שיווקי

לקראת אירוע | סטוקוף: "מומלץ שהביקורת הפנימית תשתף את המבקר החיצוני באופן שיטתי בתוכניות העבודה שלה, ושהמבקר החיצוני ישתף את המבקר הפנימי בתוצאות של בדיקות הביניים והבדיקות הסופיות"

ראיון מקדים עם פטר סטוקהוף, סגן המבקר הפנימי, הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי (OECD), שישתתף בכנס "הביקורת הפנימית - העידן החדש בישראל" שייערך ב-20 ביוני2011, ב-"אווניו" בקרית שדה התעופה

12/06/2011 15:32

1. אילו סוגיות ממשל תאגידי (corporate governance) נוגעות למסגרת הרגולטורית?
“סוגיות המפתח בממשל תאגידי הן כדלקמן: מסגרת הבקרה הפנימית של כל ארגון חייבת לציין בבירור את מעמד חובותיה של ההנהלה לעומת חובותיה של הביקורת הפנימית ואת ההבדלים ביניהן. נושא שיידון בהרחבה בהמשך הוא העובדה שהאחריות העליונה לנקיטת אמצעי הבקרה לניהול סיכונים מוטלת בבירור על ההנהלה. הביקורת הפנימית מספקת הערכה בלתי תלויה של תהליך ניהול הסיכונים ושל אמצעי הבקרה הננקטים. כדי להבטיח את אי התלות של הביקורת, מחלקת הביקורת הפנימית חייבת להיות כפופה הן לסמכות הגבוהה ביותר בארגון והן לוועדת הביקורת, שהיא תת-ועדה של מועצת המנהלים”.

2. מי לדעתך צריך להיות ממונה על המבקר הפנימי של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי?
“המונח 'ממונה' מציין כנראה את מי שהביקורת הפנימית מדווחת לה, ואנחנו יכולים לאשר שלביקורת הפנימית בארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי צריכה להיות – ואמנם יש – שרשרת דיווח כפולה; ראשית היא מדווחת למנכ"ל, שהוא המזכיר הכללי, ושנית – לוועדת הביקורת, אשר בוחנת את תוכנית העבודה השנתית של הביקורת הפנימית (כמו גם את זו של הביקורת החיצונית), אֶת הממצאים העולים מכל מטלה ואת יישומן של ההמלצות. יש לציין כי ביקורת הפנימית מדווחת מדי שנה למועצה (the Council), שהיא הגוף המנהל של הארגון, ודיווח זה הוא ערובה נוספת לאי-תלותה ולשקיפות עבודתה”.

3. כיצד נקבעת תוכנית העבודה שלכם?
"תוכנית העבודה השנתית של ביקורת הפנים מבוססת על הסיכונים, שואבת מהליך ניהול הסיכונים (המתואר להלן) ומיחסי הגומלין התמידיים בין מנהל הביקורת הפנימית לבין מזכ"ל הארגון והמנהלים בארגון כדי להבטיח שהייעוץ והביקורת הנחוצים יינתנו באופן מועיל ובמועד המתאים”.

4. האם התפיסה המסורתית לפיה המבקר הפנימי הוא כלב השמירה של הארגון עדיין תקפה לימינו?
"מן המונח 'כלב שמירה' משתמעת פעילות שבודקת וחושפת את התנהגותם של אחרים כדי לגלות פעילות בלתי רצויה כגון הונאה.
התפיסה שהמבקר הפנימי הוא כלב השמירה של הארגון גם מאירה אותו באור שלילי וגם מצמצמת את תפיסתו של מקצוע הביקורת הפנימית כפי שהוא בימינו. יש להדגיש כי קו ההגנה הראשון נגד כל עברה הוא הבקרה המונעת שלביצועה אחראית ההנהלה.

הביקורת הפנימית אמנם צריכה להעריך את הפוטנציאל להונאה ואת האופן שבו הארגון מנהל את הסיכון להונאה, אך בבואה לפתח את מטרות ההתקשרות שלה, מתפקידה לשקול גם את האפשרות לטעויות משמעותיות, להונאה, לאי עמידה בנהלים ובתקנות, ולצורות חשיפה אחרים. עם זאת, מתפקידה גם להרחיב את תפקידה ולשמש כיועצת מובילה להנהלה הבכירה בענייני הממשל התאגידי וניהול הסיכונים על כל היבטיהם, כמו גם בעניין הבקרה הפנימית. מתפקידה לקדם סביבת בקרה שקולה, המושתתת על מסגרת אתית ועל תהליך ניהול סיכונים".

5. מניסיונך, מהי הסינרגיה הרצויה עם המבקר החיצוני של הארגון?
"תפקידו העיקרי של המבקר החיצוני הוא לספק חוות דעת על הדוחות הכספיים שמפרסמת הישות בסוף השנה. כתוצאה מכך, המעורבות שלו קרובה לסוף השנה ומתבצעת מיד אחריו. המבקר הפנימי, לעומת זאת, משום שהוא מהווה חלק בלתי נפרד מהישות, פועל לאורך כל השנה ומספק להנהלה הבכירה משוב בלתי תלוי על הממשל התאגידי, על ניהול הסיכונים ועל הליכי הבקרה הפנימיים, ולכן הוא מהווה מקור מידע חשוב כשהמבקר החיצוני נדרש להעריך את איכות אמצעי הבקרה שמסתתרים מאחורי הדוחות הכספיים.
לפיכך מומלץ מאד שהביקורת הפנימית תשתף את המבקר החיצוני באופן שיטתי בתוכניות העבודה ובדוחות ההתקשרות שלה. כמו כן, מומלץ מאד שהמבקר החיצוני ישתף את המבקר הפנימי בתוצאות של בדיקות הביניים והבדיקות הסופיות של אמצעי הבקרה והחשבונות הפיננסיים, על מנת שהמבקר הפנימי יוכל להביא אותן בחשבון בעבודת הביקורת שלו.

שיתוף הפעולה הזה מובטח בעיקר באמצעות ועדת הביקורת, הממליצה למועצת המנהלים לאשר את הדוחות הכספיים על סמך סקירתה את עבודתם של המבקר הפנימי והמבקר החיצוני כאחד. בישויות ציבוריות חשוב במיוחד להבטיח את השיתוף בתוכניות העבודה ובממצאים, משום שבישויות ציבוריות הביקורת החיצונית עשויה לבצע, בנוסף לביקורת על הדוחות הכספיים, גם את ביקורת הביצועים".

6. האם הערכת סיכונים היא חלק בלתי נפרד מעבודתך?
"הערכת סיכונים היא חלק מתהליך ניהול הסיכונים, עיקרה הוא לקבוע את ערכו של הסיכון (הערך האיכותני או הכמותני) בקשר למצב או איום מוגדרים, והיא תפקידה של ההנהלה. תפקידה של הביקורת הפנימית הוא להעריך, באופן בלתי תלוי, אם תהליך ניהול הסיכונים של הישות הוא הליך נאות, לייעץ כיצד לשנות את התהליך אם הוא אינו מגובש דיו, ולהשתמש בהערכת הסיכון של ההנהלה כקלט הן בתכנון תוכנית העבודה השנתית (או האסטרטגית) והן בכל התקשרות למטרת ביקורת.

הודות לעבודתה של ביקורת הפנים, התפיסות האלה נכללות בתקנות הפיננסיות ובמסגרת הבקרה הפנימית של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי, המבוססות על מודל COSO, ומערכת ניהול הסיכונים של הארגון נבדקת ומתעדכנת בקביעות. המערכת הזו היא הבסיס לתהליך תכנון ההתקשרויות לניהול הסיכונים של ביקורת הפנים, הן התהליך השנתי והן ההתקשרויות הספציפיות".

7. האם תקציב הביקורת הפנימית של הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי גדל או קטן בחמש השנים האחרונות?
"מאז 2006, תקציב הביקורת הפנימית גדל ב-13%".

אירועים קרובים