תוכן שיווקי

לקראת אירוע | ראיון מייל עם רו"ח רון גרופל – טבע

12/06/2011 15:38

1.    איזה סוגיות ממשל תאגידי רלוונטיות למציאות הרגולציה בה אתה נמצא?
טבע הינה חברה דואלית ולכן כפופה הן לחוקי ני"ע בארה"ב והן לחוקי החברות וני"ע בארץ. טבע היתה בין החברות הראשונות בארץ שעמדה בדרישות SOX, גם לפני שנדרשה לכך חוקית כמנפיק זר בארה"ב

2.    כיצד אתה מתמודד עם ביקורת פנימית בפריסה גיאוגרפית כשל טבע?
הפריסה הגיאוגרפית הרחבה של טבע מחייבת ביצוע חלק גדול מעבודת הביקורת ע"י יחידות אזוריות. המבקרים האזוריים כפופים ארגונית למנהל היחידה העסקית ומקצועית למבקר הפנימי הראשי.

3.    מי ממונה על המבקר הפנימי בארגונך?
המנכ"ל

4.    איך נקבעת תכנית העבודה שלך?
מידי שנה, לקראת סוף השנה, בונה המבקר הפנימי הצעה לתכנית ביקורת לשנה הבאה על פי מספר קריטריונים:

•    "סקר יעדי ביקורת פנימית" הנערך אחת למספר שנים. במסגרת סקר זה נערך מיפוי של כל נושאי הביקורת האפשריים בטבע, וכן דירוג סיכון הנושאים בהתאם לפרמטרים שנקבעו. תדירות ביצוע הביקורת בכל נושא מבוססת על הדירוג שהתקבל.  מסקר זה נגזרה תוכנית עבודה רב שנתית המהווה בסיס לתוכניות העבודה השנתיות.
•    ממצאי תהליך ניהול סיכונים המבוצע ע"י ההנהלה
•    סקר סיכוני מעילות והונאות הכולל זיהוי של תהליכים החשופים למעילות והונאות, כולל חלוקתם לדרגות סיכון.
•    ניסיון העבר
•    דרישות המגיעות מהנהלת טבע,
•    ממצאים העולים בתהליכי  SOXהשונים,
•    התפתחויות בחברה, כגון רכישות של חברות חדשות, פרויקטים מהותיים ועוד,
•    תוכניות העבודה של העסקים השונים
•    דרישות החוק

כמו כן בתהליך הכנת תכנית העבודה, מקיים המבקר סבב פגישות עם מנהלים שונים בחברה, לדיון בנושאי הביקורת הנדרשים ביחידות שתחת אחריותם. תכנית העבודה המוכנת מדי שנה, נבחנת מראש עם המנכ"ל ומאושרת ע"י ועדת הביקורת.

5.    האם הדימוי של המבקר הפנימי כ"כלב השמירה של הארגון" רלוונטי ונכון בעידן החדש?
המבקר הפנימי הינו בראש ובראשונה כלי ניהולי המסייע לוועדת הביקורת ולהנהלה בביצוע עבודתם, וזהו חלק מרכזי מתפקידו. הדימוי של "כלב השמירה של הארגון" הוא נכון חלקית, משום שהמבקר הינו חלק ממערך השומר על הארגון, הכולל גם יועץ משפטי, קצין ציות וכד'. לא יכולה להיות ציפיה מהמבקר הפנימי שיהיה הגורם היחיד הממונה על הניהול התקין וטוהר המידות, כמו שאין ציפיה שהמבקר ימנע או יגלה את כל המעילות וההונאות. בארגון צריכה להיות סביבת בקרה תומכת ו-Tone At The Top.

6.    מה הסינרגיה הרצויה עם רואה החשבון של הארגון לפי ניסיונך?
החלפת מידע ושיתוף פעולה בנושאים הקשורים בממצאי ביקורת המועלים ע"י שני הצדדים.

7.    אנא ציין מתודולוגיות עבודה הייחודיות למבקר הפנימי בטבע?
הפריסה הגיאוגרפית הרחבה של טבע מחייבת ביצוע חלק גדול מעבודת הביקורת ע"י יחידות אזוריות. בתחומים מסוימים הדורשים מומחיות והיכרות עם תהליכי עבודה יחודיים המיושמים גלובלית (כגון: ביקורות תפעוליות ו IT), ביקורות בכל העולם נערכות ע"י מבקרים מהמטה.

8.    האם ניהול סיכונים הוא חלק אינטגרלי מעבודתך?
תכנית העבודה השנתית נבנית (בין השאר) בהתאם לממצאי תהליך ניהול סיכונים וסקר סיכוני מעילות והונאות. בבניית תכנית העבודה ניתן דגש לנושאים בעלי רמת סיכון גבוהה, והללו מקבלים עדיפות גם בביצוע.

9.    האם טבע הגדילה או צמצמה את תקציב הביקורת הפנימית בחמש השנים האחרונות?
מכיוון שהיקפי הפעילות של טבע ופריסתה הגיאוגרפית גדלו באופן מהותי בחמש השנים האחרונות, הן כתוצאה מרכישת חברות והן כתוצאה מצמיחה אורגנית,  גם תקציב הביקורת הפנימית והיקפי פעילותה גדלו בהתאם.

אירועים קרובים