אילן לוין, הממונה על השכר: "השיפור הכלכלי והנכונות לתקן שכר במגזר הציבורי נתפסו בטעות כחולשה"

"המשך הפריחה הכלכלית והצורך לשקם חלק ממערכת השכר הציבורית מהווה הזדמנות להתאמת מערכות התגמול האנכרוניסטיות למציאות העכשווית", אמר לוין ● לדבריו, יש לאפשר למנהלים במגזר הציבורי להשפיע על השכר של עובדיהם, לשנות את הליך הפיטורין ולקלוט את העובדים לפי כישוריהם – ללא קשר לקשרים משפחתיים

"בחודשים האחרונים עולם יחסי העבודה במגזר הציבורי רועש וגועש. השיפור במצב הכלכלי ונכונות הממשלה לתקן שכר במגזר הציבורי נתפסה בטעות כאות חולשה", כך אמר אילן לוין, הממונה על השכר במשרד האוצר.

לוין הרצה בנושא התחדשות במערכת יחסי העבודה במגזר הציבורי במסגרת כנס לקוחות שנתי שערכה אתמול (א') מלם שכר, מקבוצת מלם-תים, בנושא חדשנות טכנולוגית לניהול המשאב האנושי בארגונים. בכנס נטלו חלק חשבי שכר, סמנכ"לים משאבי אנוש וכספים, מנמ"רים ומנכ"לים מהמגזרים הפרטי והציבורי.

לדברי לוין, "המשך הפריחה הכלכלית והצורך לשקם חלק ממערכת השכר הציבורית מהווה הזדמנות להתאמת מערכות התגמול האנכרוניסטיות למציאות העכשווית. אות הפתיחה לרעש שבעולם יחסי העבודה במגזר הציבורי ניתן עם החתימה על הסכם המסגרת במגזר זה. כמעט כל גוף שהוחרג מההסכם נקלע למערבולת של אי שקט וצעדים ארגוניים, תוך מאבק על שיפור שכר או תנאי עבודה". "כשאנחנו מנתחים את הסיבות לכך, ניתן להבחין במספר גורמים", הוסיף. "ראשית, שיפור במצב הכלכלי והנכונות של הממשלה לתקן שכרם של סקטורים במגזר הציבורי נתפסה בטעות כאות חולשה , שנית, כל הסכם נתפס כרצפה שממנה צריך הארגון הבא לשפר עמדות. דבר נוסף הוא התחרות בין ארגוני עובדים, שמחייבת את ראשי הארגונים להיות הרבה יותר שירותיים לעובדים ואף לתמוך בדרישות שעלולות לפגוע באיזונים בתוך מערכת יחסי העבודה".

בדבריו עמד לוין על השינויים מרחיקי הלכת שעובר בשנים האחרונות המגזר הציבורי, ביניהם מעבר מפנסיה תקציבית לפנסיה צוברת והעברת קרנות הפנסיה הוותיקות לניהול מיוחד. "מדובר בשינוי משמעותי, היות שהמעבר לפנסיה צוברת והיכולת של העובדים לבוא מהמגזר הפרטי, או לעבור למגזר הפרטי, ללא מחירים משמעותיים באשר לזכויות הפנסיה יחייב את המגזר הציבורי לטפח את משאבי האנוש ולהשקיע בהתחדשות ולימוד", אמר. "המטרה היא שהעובד יוכל להתקדם ולהיות רלוונטי גם למגזר הפרטי. כמו כן, הצמדת הפנסיה התקציבית למדד מבטיחה את רמת החיים של הגמלאי ומאפשרת שינויים ארגוניים תוך שינוי במערכת השכר".

לוין עמד גם על תופעת ריבוי הקריירות במשק והסביר, כי "יותר ויותר לגיטימי כיום, בשונה מבעבר, להעז ולעזוב את המגזר הציבורי מתוך שאיפה להתקדם כלכלית, גם במחיר של אובדן הקביעות. בעקבות זאת, נדרש המגזר הציבורי לתוכניות שימור אוכלוסיות הליבה וכן לטיפול בסוגיית הפיצוי בגין תקופת הצינון הנדרשת לאיש ציבור".

"המגזר הציבורי התאפיין בעבר בקביעות ובשכר נמוך יחסית, כאשר הפיצוי לעובדים ניתן באמצעות ביטחון תעסוקתי ורובד סוציאלי עודף שפגעו בפריון ובמוטיבציה", הוסיף. "על כן, הסכמי השכר בעתיד יחויבו טיפול בשיפור משמעותי בשכר לצד הגברת הפריון והקטנת הרובד הסוציאלי".

הוא התייחס גם לתהליך קליטת הסטודנטים לשירות המדינה ואמר שהוא הואץ באחרונה. "התהליך מאפשר למגזר הציבורי לגייס לשורותיו כוח אדם איכותי שיחל את צעדיו במגזר הציבורי ויתקדם בשורותיו, הן בתפקידי רוחב והן בטיפוס בפירמידות הקידום", הוסיף לוין.

עוד הוא ציין את הנושאים שעל אגף השכר במשרד האוצר לטפל בעתיד במסגרת יחסי העבודה במגזר הציבורי: "ראשית, יש לעבור לאשכולות טווחי שכר בליווי מנגנוני הערכה ומשוב שיאפשרו למנהלים להשפיע על שכר עובדיהם. שנית, יש לערוך שינוי בתהליכי הפיטורין ולעבור ממודל של ניהול משברים ופיטורים המוניים בבוא יום הדין לניהול שוטף ומושכל של מערך כוח האדם בארגון בהתאם לפעילותו ורווחיו. כמו כן, צריך לצמצם את מעורבות ועדי העובדים בניהול וכן לקלוט עובדים לפי כישוריהם, ללא מתן העדפה לבני משפחה, בתאגידים ובחברות ממשלתיות שבהם התופעה עדיין קיימת. בנוסף, יש לחזק את הקשר המשפחתי למקום העבודה ולשנות את מנגנוני גמול ההשתלמות לקורסים רלוונטיים על פני זמן מוגדר, על מנת למנוע זילות ואפליה לרעה של מי שמושקע בעבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים