תוכן שיווקי

לקראת אירוע | פתרונות הענן כבר כאן, אבל אין מי שיתווה דרך לארגונים כיצד לנצלם אסטרטגית

13/06/2011 14:35

מאת דני שומרון, יועץ אסטרטגי וטכנולוגי בינלאומי ב-SaaS ומיחשוב ענן; הקים ומנהל את ISC – מרכז ה-SaaS הישראלי

למרות שמקובל מזה כעשור שפתרונות הענן (IaaS, PaaS, SaaS) מספקים ערך גדול לארגונים, עדיין ישנו פער גדול בין הידע הטכנולוגי והזמינות של הטכנולוגיה, לבין הידע הדרוש לאמוץ מושכל של הטכנולוגיות בארגון. הפער בין טכנולוגיה זמינה, ליכולת של ארגונים לאמץ את הטכנולוגיה בהצלחה, נוצר בשל האופן בו התפתחה צריכת שירותי הענן (בפרט SaaS) במחלקות העסקיות של הארגונים הגדולים. SaaS הצליח בתחילה בעיקר כפתרונות טקטיים "עוקפי IT" (ראו מאמר קודם). כך נוצר מצב שבו רוב הארגונים התחילו לצרוך שירותי ענן ברמת היחידות העסקיות, במתכונת טקטית, במקום אימוץ יזום ומוסדר של SAAS ע"י ארגון ה-IT, כאסטרטגיה ייעודית לחברה בייצור ו-או בשירות.

בשל צריכה ה-"מחתרתית" שאפיינה את כניסת ה-SaaS לארגון נוצרו בעיות שליטה, תכנון, יעילות ואבטחת מידע בחברה. בשטח נוצר מצב שבו מנהלי מערכות מידע  רבים ראו ב SaaS איום במקום הזדמנות. במקרים רבים, המנמ"רים אף חשו מאוימים כיוון שהרגישו שמוקד הכוח שלהם נחלש.

גדל עכשיו דור חדש של מנמ"רים שמבינים ש-SaaS, ושירותי ענן בכלל, מהווים הזדמנות נפלאה ל- IT, ולא איום. זו הזדמנות לצאת מן המעגל הסיזיפי של כיבוי שריפות, והתקנות, ושדרוגים, ותסכול של הלקוחות בארגון. זו הזדמנות להתפנות לחשיבה אסטרטגית במקום לכלות את רוב המשאבים בניהול קופסאות ורישיונות. אולם, בהעדר שיטה מוסדרת לאימוץ הטכנולוגיה ברמה האסטרטגית, המנמ"ר בכל חברה, נדרש לפתח מתודולוגיה רחבת יריעה וארוכת טווח על מנת שהארגון יהיה "צרכן ענן חכם ויעיל".

פיתוח מפת דרכים ומדיניות מוסדרת של מעבר מושכל לענן, משלב האסטרטגיה, בחירת הפתרונות ועד להכשרת אחרון הטכנאים, היא ידע שמצוי אצל מעטים ועדיין לא פורסמה מתודולוגיה מוסדרת באופן רשמי ומוכר. תכנית אסטרטגית למעבר לצריכה של שירותי ענן חייבת להתבצע בארגון במסגרת תהליך של הגדרת יעדים עסקיים, חינוך  והטמעה, והכרה של המערכת במסגרת המתחדשת של תפקיד יחידת  ה-IT בארגון.

במפגש הראשון של פורום ה-SaaS של אנשים ומחשבים יוצגו המורכבויות שנולדו עם אימוץ חלקי וטקטי בלבד של SaaS  ותדון מפת הדרכים לארגון של ניצול טכנולוגיות הענן בצורה מושכלת.

אירועים קרובים