"יש לגרמניה מה ללמוד מישראל בתחום מיחשוב שירותי הבריאות בקהילה"

הלמוט גרגר, סמנכ"ל מערכות המידע של בית החולים האוניברסיטאי הגרמני Charite, ביקר לא מכבר בישראל ● חוץ מלהבחין שהטילים לא בדיוק עפים מעל ראשינו מדי יום, הוא הספיק גם להתרשם לטובה מרמת מיחשוב מערכת הבריאות הישראלית - ובמיוחד בתחום הקהילה ● "קיים הבדל קטן מאוד בין מערכת הבריאות הגרמנית לישראלית", אמר ● מה שלא רואים מכאן, כנראה רואים משם

תחום המיחשוב במגזר הבריאות הולך ותופס תאוצה בכל העולם בשנים האחרונות. מדינת ישראל, על כל תחלואי מערכת הבריאות שלה, עדיין נתפסת בעיני העולם כמדינה מתקדמת שבהחלט יש מה ללמוד ממנה בתחום. הדבר בולט במיוחד לאור המצב בארצות הברית, שם הנשיא אובמה הקצה למעלה מ-50 מיליארד דולרים לשיקום מערכת הבריאות – מהלך שכולל חלקים גדולים של מיחשוב. אבל גם במדינות מערב אירופה, הנחשבות למתקדמות בהיבט ביטוחי הבריאות לתושבים, נתפסת ישראל כמדינה שיש מה ללמוד ממנה.

כך לפחות התרשם הלמוט גרגר, שביקר באחרונה בישראל כאורחה של חברת סאפ (SAP). גרגר הוא סמנכ"ל מערכות המידע של Charite הגרמני – בית החולים האוניברסיטאי הגדול ביותר באירופה. בית החולים קיים כבר 300 שנה, מעסיק כ-14,500 עובדים – מתוכם 7,200 סטודנטים ומכיל 3,213 מיטות. Charite קולט מדי שנה 133 אלף מאושפזים ועוד כחצי מיליון מאושפזי-חוץ. במהלך ביקורו לא הסתיר גרגר את התרשמותו החיובית ממה שראה בארץ. הוא סייר בכמה בתי חולים ונפגש עם קבוצה של מנמ"רים ממגזר הבריאות וראשי משרד הבריאות בישראל. כמו כל אורח זר שמגיע לפה לראשונה, הבחין מיד בפער שבין מה שמציגים כלי התקשורת בעולם על ישראל, לבין המציאות בשטח. "זהו ביקורי הראשון בישראל ואני מופתע מרמת הביטחון האישי הגבוהה שאני חש כאן. התמונה המצטיירת בתקשורת הבינלאומית כלל אינה מזכירה את האווירה הכללית כאן", קבע.

באילו גופי בריאות הספקת לבקר בישראל ומהי התרשמותך מהם?
"ביקרתי במכבי שירותי בריאות, שירותי בריאות כללית ובית החולים הדסה. בנוסף, נפגשתי עם מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו. התרשמתי שקיים הבדל קטן מאוד בין מערכת הבריאות הגרמנית לזו הישראלית. בישראל, לדוגמה, נושא המיחשוב בקהילה מתקדם מאוד ובהחלט יש לגרמניה מה ללמוד מישראל בתחום זה. בגרמניה רופאים עדיין נותנים מרשמים באופן ידני – עט על גבי נייר. בנוסף, התרשמתי במיוחד מהעובדה שהמיחשוב בקהילה הגיע לכלל הרופאים ברחבי המדינה. אני סבור שיש מקום לקחת רעיונות טובים מישראל בתחום המיחשוב בקהילה וליישמם במערכת הבריאות הגרמנית".

כיצד אתה רואה את המשך הקשר עם ישראל?
"ראשית, אני מזמין את שירותי הבריאות בישראל להצטרף לארגון ה-M8 שהוקם על ידי בית החולים Charite, הכולל שיתופי פעולה בין בתי החולים המובילים בעולם. נשמח אם ישראל תשתתף בוועידת ה-World Health Summit, אותה מקיים הארגון. שנית, אני מזמין את מנכ"ל משרד הבריאות להגיע לביקור בבית החולים Charite. אני סבור ששתי המדינות תצאנה נשכרות מלמידה הדדית ושיתופי פעולה בתחום הבריאות".

מהו ההישג המשמעותי ביותר של בית החולים Charite בתחום ה-IT?
"אחד ההישגים המשמעותיים הוא פרויקט המיחשוב הנייד שביצענו, שהושג על ידי שיתוף הפעולה עם סאפ. עם השלמתו, הצוותים הרפואיים בבית החולים יכולים כיום לקבל עדכונים שוטפים למכשירים הניידים שלהם בכל מקום ובכל זמן – בין אם מדובר בתוצאות מעבדה, מידע מהתיק הרפואי או בדו"חות מצב אודות המטופל. הדבר מייעל באופן משמעותי את העבודה שלהם ומונע סחבת בעקבות 'ריצות' מיותרות להשגת התוצאות בדרכים המקובלות. כתוצאה מכך, הרופא או האחות יכולים להקדיש יותר זמן למטופל ופחות זמן ללוגיסטיקה, כך שבסופו של דבר הנשכר הוא המטופל, שמקבל תשומת לב רבה יותר.

חשוב לי לציין, כי בית החולים גם קיבל החלטה אסטרטגית ליישום BI רוחבי. כיום אנו משתמשים בפתרונות ביזנס אובג'קטס (Business Objects) של סאפ ונמצאים בתהליך בחינה כמעבדת בדיקה של מוצרי HANA, המאפשרים שיפור ביצועים בתחום זה, כפתרון In Memory.

פרויקט חדש נוסף, גם הוא בשיתוף פעולה עם סאפ, עוסק בקונסולידציה של מידע בין כל המערכות בבית החולים – דבר המאפשר בקרה טובה יותר על הטיפול בחולה לאורך זמן. לדוגמה, למטופל ברדיותרפיה חשובה מאוד בקרת רמת הקרינה אליה הוא נחשף בתהליך הרפואי. יש צורך בתיעוד מלא ואיכותי המתעדכן בכל המערכות הקשורות לטיפול בחולה, על מנת למנוע חשיפת יתר לקרינה".

השורה התחתונה: אין ספק שמדינת ישראל יכולה להתגאות בהישגי מערכת הבריאות שלה ב-63 שנות קיומה, במיוחד בתחום המיחשוב והטכנולוגיה. המצער הוא שמי שחיים פה יום-יום יודעים שאפשר להגיע להרבה יותר בתחום, אילו העומדים בראש מערכת הבריאות היו מתייחסים לנושא ברצינות הראויה לו – לפחות כמו הרושם שהם הצליחו להשאיר על האורח.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ארכיב

    דיגיטציה וארכיב דיגיטלי של מערכות הרפואה בישראל חולל שיפור ניכר בטיפול בחולים ואיכות המידע עליהם. מדינת ישראל בהחלט יכולה להיות גאה בעצמה. כמובן שאין לנוח על זרי הדפנה.

אירועים קרובים