חברות תעופה: 40% מהתקלות במכשור במטוסים – בגלל טלפונים סלולריים

טלפונים סלולריים ומכשירי אלקטרוניקה אחרים שיבשו פעילות של מכשור במטוסים ב-75 מקרים בין 2003 ל-2009 - כך עולה מדו"ח סודי שהוכן עבור ארגון חברות התעופה הבינלאומי יאט"א ● על פי הדו"ח, שמתבסס על דיווחים של טייסים ואנשי צוות אוויר בחברות תעופה, התקלות השפיעו על בקרת הטיסה, ובכלל זה הטייס האוטומטי, מערכות הניווט, מערכות התקשורת והפעלת התראות שונות

האם מכשירי אלקטרוניקה, ובכללם טלפונים סלולריים, משבשים את המיכשור במטוסים בשעת טיסה? ביאט"א – ארגון חברות התעופה הבינלאומי – טוענים שכן. טייסים ואנשי צוות אוויר בחברות תעופה דיווחו לארגון, כי בין 2003 ל-2009 נגרמו תקלות על ידי מכשירי אלקטרוניקה, בהם טלפונים סלולריים, מכשירי iPod ומחשבים ניידים. לפי דו"ח סודי שהוכן והוגש לארגון על בסיס הדיווחים הללו, טלפונים סלולריים היו אחראים ל-40% מאירועי התקלות שדווחו.

על פי הדו"ח, בשנים אלה אירעו 26 מקרים של תקלות שהשפיעו על בקרת הטיסה, בהם על הטייס האוטומטי ועל המכשור שפועל בשעות ההמראה והנחיתה. 17 דיווחים נוספים התייחסו למערכות הניווט, 15 מקרים אחרים היו קשורים לתקלות והפרעות במערכות התקשורת, וב-13 מקרים הופעלו התראות שונות, כולל "הפרעות במנוע".

בטיסה אחת אף הגיעו הדברים לידי כך שהטייס האוטומטי הפסיק לפעול מעצמו בגובה של 4,500 רגל. לפי הדו"ח, במקרה זה התקבלה מייד התראה בתא הטייס, שמבקשת מצוות האוויר לבדוק אם יש נוסעים שמשתמשים במכשירים אלקטרוניים. צוות הדיילים מצא בקרב הנוסעים מכשירים אלקטרוניים פועלים – טלפון סלולרי אחד וארבעה מכשירי iPod – ולפי הדו"ח, ברגע שהנוסעים התבקשו לסגור את מכשיריהם, הטיסה המשיכה כסדרה, ללא כל אירועים חריגים.

במקרה נוסף שפורט בדו"ח ביצע מכשיר GPS בתא הטייס קריאה שגויה בגלל שני מחשבים ניידים שהיו בשימוש בקרבתו. בטיסה אחרת קושרו הפרעות אלקטרוניות לשינוי מהיר של מדידות גובה. אלה שבו לפעול כסדרן לאחר שהנוסעים כיבו את מכשיריהם. "אחרי שעה, שוב אובחנו שינויים מהירים", פירט הדו"ח. "הדייל שב והכריז, והתופעה פסקה".

הדו"ח של יאט"א מדגיש, כי הוא לא מהווה אישור לכך שמכשירים אלקטרוניים גורמים לבעיות, אלא הוא רק מתעד את ההתרשמויות של הטייסים וצוותי האוויר.

קרוב לוודאי שהדו"ח יעורר מחדש את הוויכוחים באשר לשאלה האם לאפשר שימוש במכשירים אלקטרוניים בטיסות. יש מומחים שטוענים, כי התקנות מוגזמות בזהירותן, שכן בהתחשב בכך שמדי יום מתבצעות 32 אלף טיסות ביום רק בארצות הברית, 75 מקרים של תקלות במהלך שש שנים אינם הוכחה משכנעת. לדבריהם, מדי פעם קורים אירועים מוזרים שאי אפשר לקשר אותם למשהו ספציפי.

מנגד, רשות התעופה הבריטית מצאה שהפרעות אלקטרוניות מטלפונים סלולריים עלולות לגרום לקריאות שגויות על צגי המכשירים ולייצר רעש במכשירי הרדיו בתא הטייס. בואינג (Bowing) הגיבה על כך בעבר ומסרה, כי עלולות להתרחש תקלות שונות שעשויות להיות חמורות בייחוד במטוסים ישנים, שהמכשור בהם אינו מסוכך כראוי.

עד 2008 נאסר השימוש בטלפונים סלולריים בטיסות. בשנה זו החלו כמה חברות תעופה להציע שירותי תקשורת ניידים בשעת טיסה, בהם תקשורת Wi-Fi ושיחות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים