סמי סעדי, חברת צופן, לאינטל: "בואו להקים מפעל בגליל; מחכה לכם קבלת פנים חמה ביותר"

בכנס היי-טק בחברה הערבית, שנערך ביוזמת חברת צופן - מרכזי טכנולוגיה עילית, הופנתה קריאה לאינטל להקים את המפעל השני שלה בישראל במגזר הערבי, כדי לצמצם את חוסר השוויון בתעסוקה בהיי-טק בין יהודים לערבים ● יוסי שנקלר מאינטל אמר, כי "אצלנו, עובדים ערבים מרגישים שזה הבית שלהם ושהם שווים בין שווים" ● זיקה אבצוק מסיסקו ציינה ש-"אף על פי שערביי ישראל מהווים 20% מהאוכלוסייה, פחות מ-0.5% מתוכם עובדים בהיי-טק"

"אנחנו ממליצים לאינטל (Intel) לקבל את הצעת משרד התמ"ת ולהקים מפעל בגליל. החברה הערבית צמאה לפיתוח תעשיה מתקדמת. אם אינטל תבוא, מחכה להם קבלת פנים מצוינת של הרשויות המקומיות והמועמדים. הרווח יהיה של כולנו". דברם אלה אמר סמי סעדי, מייסד ושותף במרכז הטכנולוגי צופן, בכנס השנתי להיי-טק בחברה הערבית, שנערך בסוף השבוע במרכז הכנסים בחיפה. לדבריו, "הכנסת מפעלי היי-טק לגליל תכניס משב רוח רענן לחברה הערבית".

סעדי אף ציין, כי "רשויות רבות משלימות עם קיומם של מפעלים מזהמים בשטחן, מאחר שהן זקוקות לכספי המיסים".

בכנס השתתפו כמה מאות אנשי היי-טק יהודים וערבים כאחד, בהם מנהלים בכירים בסיסקו (Cisco), גוגל (Google), אינטל וחברות נוספות. צופן – מרכזי טכנולוגיה עילית, החברה שיזמה את הכנס בפעם השנייה, היא חברה לתועלת הציבור (מלכ"ר) שנוסדה ב-2008 על ידי יזמים ערבים ויהודים, ומפעילה מרכזי היי-טק ביישובים ערבים, שמועסקים בהם בוגרי מדעים מדויקים מהמגזר.

סמדר נהב, מנכ"לית צופן, אמרה ש-"המיקוד המקצועי של הכנס השנה היה קוד פתוח ורשתות חברתיות. שני התחומים האלה, שהם לא תלויי חברות גדולות, מהווים הזדמנות לקהילת המתכנתים לשלב עבודה מרתקת עם יכולת לשנות את המציאות. באותה מידה, צופן רוצה לשנות את המציאות בישראל על ידי הכללת ערבים בהיי-טק".

זיקה אבצוק, המובילה את פרויקטי האחריות החברתית בסיסקו באזור EMEA, אמרה בכנס, כי "כיום, אף על פי שערביי ישראל הם יותר מ-20% מהאוכולוסיה, פחות מ-0.5% מתוכם עובדים בתעשיית ההיי-טק". היא הוסיפה, כי "מטרתנו היא להוביל סדרה של יוזמות ופרויקטים כדי שאחוז ההעסקה שלהם בהיי-טק יהיה שווה לחלקם באוכלוסיה הכללית".

בין משתתפי הכנס היה נציג שגרירות ארצות הברית בישראל, צ'רלס שוורץ, שאמר ש-"יש הרבה יותר משותף מאשר מפריד בין האוכלוסיות הערבית והיהודית בישראל בכל מה שקשור לחדשנות".

היזם יוסי ורדי, שנכח אף הוא באירוע, ציין ש-"אני רואה שמתחילים לעשות מעשים, וזה טוב. במפגשים קודמים התחייבתי לחבר את אנשי המקצוע הערבים על ידי שיתופם בכנסים משותפים, כדי לשבור את המסורת של מציאת עבודה רק על ידי 'חבר מביא חבר'".

הוא המשיך בתארו את מחקריו של ד"ר ג'יהאד אל-סאנע מאוניברסיטת בן גוריון בנושא Augmented reality: "לפני 15 שנים הוא אמר שהוא רוצה להקים תיכון מדעים לילדים מבריקים מהקהילה הבדואית", ציין ורדי. "הייתי השבוע בבית הספר, שנבנה על ידי 32 מאנשי הקהילה, והוא בית ספר מדהים".

ד"ר אל-סאנע עצמו הציג בכנס עבודות של סטודנטים בנושא. אחת מהן תורגמה לבסוף לחברת סטארט-אפ שגייסה בנובמבר האחרון בכ-3.5 מיליון דולרים.

בהמשך נערכו שני פאנלים בהשתתפות נציגי החברות שנתנו חסות לאירוע, וכן סטודנטים, שהציגו עבודות שלהם. בחלקו האחרון של הכנס הנחה העיתונאי גיא גרימלנד מ-TheMarker שיח חברות המשתתפות בפרויקט מענטק, שנושאו "מטכנולוגיה לגוון תרבותי". בשיח השתתפו אבצוק וכן יוסי שנקלר, מנכ"ל מרכזי הפיתוח של אינטל; אלי קמפו, מנכ"ל לייב פרסון; ונעמה אשקר, מנכ"לית באבקום סופטוור.

קמפו אמר, כי כדי לאפשר גיוס של עובדים ערבים להיי-טק יש לגייס לכך את הנהלת החברה בכללותה. לדבריו, "אם השינוי לא יבוא מלמעלה – הוא לא יקרה. הנהלת החברה ואנשי משאבי האנוש צריכים לפעול יחדיו". הוא ציין, כי לייב פרסון גייסה עד כה שבעה עובדים ערבים.

שנקלר אמר, כי "אם יש אווירה עסקית ושוויונית והפוליטיקה נשארת בחוץ – זה אפשרי. עובדים ערבים באינטל מרגישים שזה הבית שלהם ושהם שווים בין שווים. הבעיה היא שאין מודעות לקיומה של האפליה. בזה צריך לטפל על ידי העלאת האפליה למודעות, כדי לפתור את תהליך הקבלה לעבודה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים