תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | כיצד להשיג עצמאות בביקורת פנימית בעזרת פתרונות Data Intelligence

29/06/2011 15:21

מאת פרי פוירשטיין, מנהל תחום איכות נתונים ואינטגרציית מידע, קבוצת אמן

אחד האתגרים של אנשי הביקורת הפנימית בכל ארגון או חברה הוא ביצוע ביקורת אפקטיבית ומועילה לארגון ללא הזדקקות למומחי תוכן מטעם הארגון בשלבים הראשונים של תהליך הביקורת. כאשר מבצעים ביקורת פנימית בצורה גלויה ועם מעורבות אנשי מקצוע, ישנו חשש לתוצרים לא איכותיים בשל אינטרסים מנוגדים, הסתמכות על זיכרון ו/או על ידע צבור ולא על נתונים. במקרים קיצוניים ישנו אף חשש להטיה מגמתית או מכוונת.

יכולת הפעלת אלגוריתמים סטטיסטיים ואנליטיים על בסיסי הנתונים והמידע, ללא ידע מוקדם, מהווה את היתרון היחסי ומאפשרת מציאת חוקי שגיאות חדשים שלא דווחו קודם לכן. יכולת זאת משפרת את יעילות מערכת הביקורת  ואת ערכה בעיני הנהלת הארגון כגורם המציף בעיות ותורם לפתרונן.

בעזרת כלי ה-Data Intelligence של חברת Trillium, המיוצגת בישראל על ידי קבוצת אמן, יכולים אנשי הביקורת הפנימית להתחיל את הביקורת שלהם ולבסס את תחקור הנתונים על בסיס נתוני אמת, ללא צורך בשילוב מומחי תוכן בשלבים הראשונים של הביקורת. ניתן למצוא שגיאות, כפילויות, תהליכים עסקיים פגומים ותהליכי חישוב לקויים ללא "מגע יד אדם". לאחר מציאת נתונים "חשודים" המצריכים טיוב, ניתן למפות את הממצאים בעזרת שימוש במספר מתודות סדורות וקלות להפעלה ורק אז לחשוף את הממצאים לאנשי המקצוע האחראים – הן ממחלקת מערכות המידע והן מהגופים העסקיים. מכאן ואילך ההתנהלות היא כמו בכל פרויקט טיוב: תעדוף הממצאים (הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית), הכנת תוכנית עבודה, הצעת שיטות עבודה לטיוב, קביעת לוחות זמנים וקביעת נהלים לעבודה שוטפת.

כלי איכות הנתונים של טריליום מאפשרים את סגירת מעגל החיים של פרויקטי הביקורת על ידי יכולת טיוב (הכוללת מילונים בעברית!) ואינטגרציה, המאפשרים את הטיוב בפועל של השגיאות ויישום מערכות בקרה בזמן אמת על הממצאים, כך שגם בעתיד תהיה אפשרות למדוד את איכות הנתונים בסביבה העסקית. יש לזכור כי איכות נתונים לקויה מוגדרת כיום כסיכון מהותי לתפעול הארגון. ללא מעקב שוטף על איכות הנתונים, הארגון עלול להיות חשוף לקנסות, לביקורת הרגולטור ולסיכונים תפעוליים ופיננסיים.

אירועים קרובים