מחקר של יבמ: מתרחב הביקוש למכשירים מקושרים בעולם הרפואה

המחקר מציג חידושים שעשויים להופיע בעתיד בתחום הבריאות ולהשפיע על דפוסי החיים ואופן ההתקשרות עם ספקי שירותי הבריאות ● מכשירים עתידיים קטנים שיופעלו באמצעות הסלולר ישמשו כמנחי חולים וכשומרים דיגיטליים ● חוקרים מיבמ בישראל פיתחו פורטל שמאפשר לחולים לנהל את המידע הרלוונטי עבורם ● ירדנה פרס ממעבדת המו"פ של הענק הכחול בחיפה: "הפורטל מאפשר לחולים לשתף את המידע הרפואי שלהם עם המטפלים ועם מטופלים אחרים שיש להם בעיות דומות"

הביקוש הצרכני למכשירים זעירים בתחום הרפואה ואיכות החיים הולך וגדל, והדבר יוצר הזדמנויות חדשות בשוק ליצרנים ומפתחים – כך עולה ממחקר חדש של יבמ (IBM).

המחקר, "אודות עתיד מכשירי בריאות מקושרים", נערך על ידי IBV, המכון של הענק הכחול לערך עסקי (ר"ת The IBM Institute for Business Value). המכון מאגד כ-60 מומחים המבצעים מחקרים וניתוחי שוק ומגמות טכנולוגיות ב-17 מגזרי תעשייה וכלכלה שונים. המחקר בחן 1,300 לקוחות קצה מארצות הברית ומקנדה שמשתמשים כיום במכשירי ניטור ושיפור באיכות החיים ובבריאות. 80% מהמשתתפים במחקר סובלים ממחלות כרוניות ו-20% עוסקים בטיפול בחולים כאלה.

ניתוח התשובות מעלה, כי הלקוחות הללו דורשים דור חדש של מכשירים פשוטים יותר, שיאפשרו שיתוף נוח יותר של מידע ונתונים. כן נמצא, כי משתמשים רוצים לתקשר עם הצוות הרפואי המטפל בהם ולצמצם את מספר הביקורים שלהם אצל הרופא. במקביל, הם מעוניינים לתקשר באמצעות הרשת עם קהילת עמיתים השותפים לאותן בעיות.

עוד עולה מהמחקר, כי המשתמשים מוכנים לשלם עבור השירות הנוסף. יותר משליש מהם ציינו, כי ברור להם שיידרשו לתרום לכיסוי מחיר מכשירי הבריאות החדשים שלהם במהלך השנתיים הקרובות ו-35% מהם מוכנים לשלם גם דמי שירות חודשיים.

מכשירי העתיד

במסגרת המחקר של יבמ מוצגת שורה של חידושים שעשויים להופיע בעתיד בתחום זה וצפויים להשפיע על דפוסי החיים, הפעילות הגופנית ואופן ההתקשרות עם ספקי שירותי הבריאות. על פי התחזית של הענק הכחול, מכשירים זעירים לשימוש בתחום הבריאות ואיכות החיים ישמשו לסגירת פער המידע של לקוחות בריאים יחסית הזקוקים למכשירים שיספקו להם מידע שיאפשר להם לשלוט טוב יותר בבריאותם. המכשירים הללו יתכננו, יחזו וינטרו מידע ונתונים ויזינו אותם ישירות למערכות של ספקי שירותי בריאות ורופאים, כמו גם לרשת התמיכה החברתית של המטופל. המשתמשים יתקשרו עם מכשירים אלה באופן המועדף על ידם ויקשרו אותם בפס רחב, תקשורת אלחוטית או קווית.

בין אם יהיו מקושרים למחשב אישי, לקונסולת משחק, לטאבלט או לטלפון חכם, מכשירי ניטור וקידום בריאות יהפכו בעתיד נפוצים ביותר, במיוחד בשירותם של חולים, זקנים ואחרים שנדרשים לסיוע רפואי, אך גם אצל אנשים בריאים יותר שמעוניינים לעמוד ביעדי בריאות ואיכות חיים מוגדרים.

חוקרי יבמ חוזים שיופיע דור חדש של מכשירים, שיתמקדו בתחום הדיאטה וימדדו תנועות, מהירות ועוצמה של הפעילות הגופנית. המכשירים הללו יתאימו למשתמשים שאינם נעים די הצורך ויציבו יעדים לתנועה.

5.4 מיליון חולי האלצהיימר בארצות הברית ושני שלישים מחולי השיטיון (דמנציה) בבריטניה, שחיים בקהילה ולא במסגרות סגורות, עשויים להפיק תועלת מדור חדש של מכשירי איתור ואיכון, כמו גם ממערכות שיקדמו את ההתמדה בטיפול התרופתי. המחקר של יבמ צופה שימוש נרחב בקופסאות תרופות דיגיטליות המקושרות למטפל ומספקות תזכורות ולתמיכה מרחוק לעמידה במשטר הטיפול.

ניטור דם באמצעים בלתי פולשניים צפוי להתבצע באמצעות צמיד מיוחד, שישדר בזמן אמת נתונים לרופא המטפל. כשרמות הכולסטרול עולות, רמות הברזל יורדות או ספירת תאי הדם הלבנים עולה יידעו המשתמשים לעדכן את רשימת התרופות שלהם, או לפנות לרופא.

כדי לשמור על כושר החיים העצמאיים והתפקוד צופה המחקר שאנשים ישתמשו במכשירי ניטור תנועה שיתריעו על סכנת נפילה האופיינית לקשישים, ימליצו לגבי אופן ההליכה והעמידה, יורו לאנשים המגלים חוסר יציבות לשבת לפני שהם נופלים ויזעיקו עזרה בעת הצורך.

הקשר הישראלי

מכשירים חדשים שקולטים גלי מוח יאפשרו לחולים נעדרי כושר דיבור לתקשר עם המטפלים בהם, להגיב על שינויים בטיפול או לבקש לשנות את תנוחת המיטה. במעבדת המחקר של יבמ בחיפה כבר עוסקים כטכנולוגיות חדישות בתחום זה.

החוקרים בישראל פיתחו פורטל המאפשר לחולים לנהל את המידע הרלוונטי עבורם. מערכת פתוחה מאפשרת חיבור מיידי לכל גאדג'ט או מכשיר מדידה שיכול לתקשר לפי התקן הנפוץ בתחום הרפואה – HL7.

ירדנה פרס, מנהלת קבוצת מערכות מידע לתחום הבריאות ומדעי החיים במעבדת המחקר של יבמ בחיפהירדנה פרס, מנהלת קבוצת מערכות מידע לתחום הבריאות ומדעי החיים במעבדת המחקר של יבמ בחיפה ציינה, כי "הפורטל החדש מאפשר גם לחולים לשתף את המידע הרפואי שלהם עם הצוות המטפל ועם הרשת החברתית של החולה, הכוללת מטופלים אחרים עם בעיות דומות". לדבריה, "המידע הנאגר במערכת מגיע ממקורות שונים, בהם התיק הרפואי של החולה, תוצאות בדיקות מעבדה ותוצאות מדידות ממגוון מכשירים שהמטופל משתמש בהם – משקל, מד לחץ דם ומכשיר למדידת רמת סוכר בדם".

תקשורת עם הסביבה

מסקנה נוספת שעולה מהמחקר של יבמ היא שהמשתמשים מצפים שמכשירי העזר לבריאות שלהם יתקשרו עם הסביבה ויספקו נתונים לגבי מצבם – הן לרופא המטפל והן לבני משפחה. 96% מהנשאלים השיבו שקלות השימוש תהיה השיקול המרכזי בבחירת המכשירים שאותם יאמצו. שלושה רבעים דיווחו, כי שיקולי מחיר ימלאו תפקיד ראשי בהחלטתם, כשרמת מחיר של עד 100 דולרים היא דרישה קריטית. 86% רוצים בתקשורת בזמן אמת ובהיזון חוזר קל להבנה.

המחקר מעריך שיצרניות מכשירים כאלה יידרשו להרחיב את שיתוף הפעולה ביניהן, שכן חברה בודדת לא יכולה לספק פתרון מקיף וטוטאלי. החברות יצטרכו לשתף פעולה עם חברות תוכנה שמפתחות ממשק משתמש או עם חברות תוכן שמספקות מידע שקשור בבריאות.

הדו"ח מסיים בקביעה שלפיה קצב האימוץ של הטכנולוגיות החדשות, הן בקרב מטופלים והן על ידי רופאים, תלוי לא רק בקלות השימוש, אלא גם ביכולת להבטיח פעולה משולבת של מערכות, לכל רוחב התעשייה ותהליכי הטיפול.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים